خبرگزاری کار ایران

ضرورت ایجاد زیرساخت برای دوران پساکرونا

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۰۲۷

پنجمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، بعد ازظهرا امروز در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست پنجمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، بعد ازظهرا امروز در سازمان مرکزی دانشگاه تهران یادآور شد:  همواره همکاری همه جانبه میان ایران و روسیه به ویژه در حوزه علمی و تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری وجود داشته که برای  کشور ما و منطقه بسیار حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر روابط خوبی بین دو کشور ایران و روسیه بوده و راه‌های زیادی برای گسترش این تعاملات و همکاری های دو جانبه وجود دارد.

غلامی خاطر نشان کرد: این روابط فقط در سایه خلاقیت و حمایت مسئولان دو کشور ایران و روسیه محقق خواهد. امروز ما درگیر بیماری کرونا هستیم که البته فرصت‌های جدیدی را پیش روی دانشمندان و محققان قرار داده است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: ما در این دوره با کاهش فعالیت‌های میدانی آزمایشگاهی و کارگاهی مواجه شده‌ایم.‌ اکنون حتی صنایع تولیدی توریسم و رویدادهای ورزشی مهم به آهستگی حرکت می‌کنند، پروژه‌های مشترک و دوره‌های مشترک تحصیلی با یک توقف آشکاری مواجه‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یک سری پروژه‌ها و پژوهش‌ها اکنون در شرایط فعلی نیاز به با بازپروری و بازگرداندن به شرایط قبلی هستند. اما در این دوره فرصت‌های جدیدی به وجود آمده که می‌توانیم از آن بهره ببریم.  

غلامی افزود: البته باید زیرساخت‌های علمی کشور برای دوره پساکرونا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. دسترسی آزاد منطقه به دانش تولید شده در هر یک از کشورها اعتباردهی به مدارک دانشگاه‌های همکار و توسعه همکاری‌های دوجانبه و انتقال تجارب مدیریتی می‌تواند بسترهای را برای جهش همکاری ایجاد کند.

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: ویروس کرونا تاثیرات زیادی را بر جهان از جمله حوزه آموزش عالی داشته است. این نشست فرصت مغتنمی برای ما است تا  تجربه‌های‌مان را با هم به اشتراک بگذاریم و بدانیم برای شروع کرونا بهتر است چه رویکردهایی را اعمال کنیم.

هر چه در علم و فناوری بیشتر پیشرفت کنیم مقابله با کرونا ساده‌تر است

وی گفت: ما با روسیه تبادلات خوبی در زمینه تبادل استاد و دانشجو داشتیم ونشست‌های بین  دو کشور کمک‌های زیادی کرده و امروز می‌توانیم ادعا کنیم اطلاعاتمان از علائق دو طرف نسبت به گذشته بیشتر شده است. امروز این آگاهی و شناخت در میان دانشگاه‌های ما و روسیه وجود  دارد که می‌توانند توسط آن بهم کمک کنند.

وی افزود: ما ۴۰ دانشجو و ۳۸ استاد روسی در در ایران پذیرفتم. همچنین ۲۰ استاد ایرانی به روسیه رفتند و قرار بود قبلا ۱۳ دانشجو به روسیه بفرستیم ولی با شیوع کرونا تنها دو دانشجو را اعزام کردیم.  اگر شیوع کرونا را با هم مرور کنیم شاید بهترین درسی که بتوان از آن گرفت، جایگاه علم و فناوری است. هر چه در علم و فناوری بیشتر پیشرفت کنیم مقابله با کرونا ساده تر است، لذا ما باید با دانشگاه‌های روسیه صحبت کنیم و توجه آنها را به سرمایه گذاری در علم و دانش معطوف کنیم.باید بدانیم که سرمایه گذاری در علم و فناوری تضمین کننده آینده است.

نیلی گفت: ما در دانشگاه تهران متوجه شدیم که باید به صورت بین رشته‌ای کار کنیم از این رو با دانشگاه‌های کشور همکاریهای خوبی داشتیم. دانشگاه‌ها باید به استناد علم و دانشی که دارند به دولت کمک کنند. پیشنهاد دارم کمیته‌ای بین ایران و روسیه تشکیل شود و با هم درباره کرونا تجارب خود را به اشتراک بگذاریم تا بر این ویروس غلبه کنیم.

وی افزود: برگزاری دوره‌های مشترک در قالب مجازی به خوبی می‌تواند موثر باشد. آموزش‌های الکترونیک به ما یاد داد می‌توانیم دوره‌های آموزشی را به خوبی برگزار کنیم.  همچنین ما از این فضای پیش آمده باید استفاده کنیم تا جوانان این دو کشور بیشتر باهم در ارتباط داشته باشند.

رییس دانشگاه تهران گفت: ما از حوزه‌های فرهنگی و ورزشی غافل نیستیم اما هیات‌های فرهنگی و ورزشی را در دستور کار قرار خواهیم گذاشت.قطعنامه‌ای در نظر گرفته که بسیاری از نکاتی که در این جلسه عنوان شده در آن قید خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران در پایان افزود: قرار است که در آینده مجسمه دهخدا در دانشگاه سن پترزبورگ رونمایی شود که البته با شیوع کرونایی برنامه به تعویق افتاد.

مهدی سنایی، سفیر سابق ایران در  روسیه گفت: حدود ۵  سال از راه‌اندازی اتحادیه روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه می‌گذرد و بهتر است یک ارزیابی درباره فعالیت‌های آن صورت بگیرد.

وی گفت:  در سال دوم یا سوم تشکیل این اتحادیه، بیش از ۵۰ سند امضا شده بود که موفقیت‌های زیادی به همراه داشت اما برای تداوم و تشدید این حرکت، نیازمند ارزیابی مجدد هستیم؛ چرا که در این بین برخی دانشگاه‌ها فعال‌تر بودند از این رو لازم است نقاط ضعف و قوت بررسی شود. معتقدم کرونا با همه سختی‌هایی  که ایجاد کرده اما در حوزه آموزش شاهد ارتباطات مجازی خوبی بودیم.

وی تاکید کرد:  وبینارهای آموزشی متعددی بین کشورها و موسسات آموزشی برگزار شد که هزینه جلسات را کاهش داد. معتقدم بعد از کرونا می‌توان به فعالیت‌های مجازی ادامه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز