خبرگزاری کار ایران

سیاست وزارت علوم حفظ سلامت دانشجویان است/ شرکت ۸ هزار دانشجو در پویش «زندگی دست یاریگر توست»

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۸۸۳

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ضرورت ایجاد زیرساخت‌ برای انجام برنامه‌های فرهنگی به شکل مجازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا غفاری (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در ویدیو کنفرانسی که صبح امروز در این وزارت‌خانه تشکیل شد، درباره فعالیت‌‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت: از دانشجویان دعوت شد که خاطرات خود را درباره کرونا بنویسند و محور آن دانشگاه علامه طباطبایی بود. نسل جدید ما با فضای دیجیتال آشنا هستند و بغیر از این آمادگی، ما به یک سری از زیرساخت‌ها نیاز داریم که باید تامین شود، البته این زیرساخت‌ها تنها برای اقدامات فرهنگی نیست و در زمینه‌های دیگر نیز می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد ما باید خودمان را با یک وضعیت جدید تنظیم کنیم و برای کارهایمان برنامه‌ریزی داشته باشیم. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر قوانین و مقرارت است در نتیجه یک نوع بازنگری نیز به این قوانین باید صورت بگیرد.

غفاری گفت: ما در حال حاضر امکان این را نداریم که برنامه‌های فرهنگی را حضوری برگزار کنیم به عنوان مثال بنا بود که جشنواره حرکت را در تبریز برگزار کنیم که به خاطر شیوع کرونا موفق به برگزاری آن نشدیم اما در حال سنجیدن امکان برگزاری آن در فضای مجازی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: نشریه‌های الکترونیکی که در فضای مجازی منتشر می‌شود باید بازنگری شوند، ما در حوزه نشریات سالانه نشست‌هایی داریم که یک سری انتخابات طی آن انجام می‌شود تا نمایندگان دانشجویی در شورای مرکزی انتخاب شود،‌این انتخابات عموما حضوری برگزاری می‌شد.

وی افزود: جشنواره رویش نیز از جمله مواردی است که مربوط به این حوزه می‌شود که باید در یک فضای جدید امروز با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌ها دنبال شود.در عین حال یک سری فعالیت‌های جدی‌تر با فضای پیش رو امکان تعریف دارند. ما از دانشجویان به ویژه تشکل‌های دانشجویی می‌خواهیم که اگر برنامه و پیشنهادهایی دارند آن را ارائه کنند.

معاون وزیر علوم گفت: برنامه راهیان نور نیز به دلیل شیوع کرونا ویروس لغو شد امسال نیز این بحث وجود دارد که آیا در تابستان امکان انجام این برنامه وجود دارد یا خیر؟ همه این اقدامات منوط بر این است که ستاد ملی مقابله با کرونا به ما مجوز دهد و اگر اجازه دهند ما نیز اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه بیان کرد: تا کنون ۸ هزار دانشجو در پویش زندگی دست یاریگر توست شرکت کردند که ۶۰ درصد آنها از دانشجویان علوم پزشکی هستند.

معاون وزیر علوم درباره دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری بیان کرد: دغدغه حجاب و عفاف همواره به عنوان یک مولفه در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح بوده است. از سال گذشته در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها فعالیت‌‎های خوبی انجام شده و حتی یک کمیته نیز برای اینکار در نظر گرفته شد که به صورت مشخص فعالیت می‌کند. در این زمینه به مراتب کارهای خوبی انجام شده و حتی در دستگاه‌های بیرون از وزارت علوم اقداماتی انجام شده و ما با آنها نشست‎هایی برای پیشرفت این طرح داشته‌ایم.

وی گفت: در چهارچوب هنجارها و قوائدی که صورت گرفته این الزام و توجه به عفاف و حجاب مورد توجه است. در خصوص عفاف و حجاب کارهایی در حال انجام است که امید داریم اثر گذار بوده و تاثیرش را در میان دانشجویان داشته باشد.

غفاری خاطر نشان کرد: سیاست وزارت خانه حفظ سلامت دانشجویان، اعضای هیات علمی و تمامی کارکنان است. از طرف دیگر آن دسته از دانشجویانی  که از شهرستان می‌آیند و در خوابگاه ساکن می‌شوند برای ما بسیار مهم هستند و ‌مساله سلامتی آنها برای ما مساله اول است. از این رو تا جایی که امکان داشته باشد تمهیدات سلامتی آنها اندیشیده شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از اقدامات ما رصد وضعیت دانشجویان در شرایط فعلی است از این رو پیمایشی را به صورت الکترونیک انجام خواهیم داد و انتظار داریم که دانشجویان نقطه نظرات خود را ارائه دهند.

او در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه و قرآن و لغو فعالیت‌های دانشجویی گفت: امسال متولی برگزاری بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن، دانشگاه پیام نور بوده است به همین خاطر امسال برنامه‌ و جلسه‌هایی با این دانشگاه داشتیم. امسال به طور سراسری متولی نمایشگاه قرآن وزارت بهداشت است البته شاید بتوانیم بخش‌هایی از آن را به شکل مجازی برگزار کنیم و اما بخش‌هایی دیگر نیاز به حضور دانشجویان دارد که در حال بررسی آن هستیم.

غفاری درباره بودجه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی گفت: در شرایط فعلی، بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی تغییری نداشته و امیدواریم در زمان مقرر تخصیص یابد.

وی در خصوص حضور دانشجویان در مهر ماه سال جاری در دانشگاه‌ها توضیح داد: نمی‌توان با قاطعیت گفت در مهر ماه حضور دانشجویان را شاهد خواهیم بود یا خیر اما اگر فرض را بر این بگذاریم که حضور دانشجویان امکان پذیر نیست؛ سناریوهای کنونی را به شکل فراگیرتر و وسیع تر به کار خواهیم گرفت.

معاون وزیر علوم بیان کرد: در شرایط کرونا، این گونه نبوده که فضای آموزش عالی کشور تعطیل شود و یک روز هم وزارت علوم تعطیل نبوده است. فعالیت‎های ما نه تنها تعطیل نبوده بلکه تولیداتی در این زمینه انجام شده است ولی باید توجه کنیم که با یک مساله سیال مواجه هستیم که باید مرتبا مورد بازاندیشی قرار بگیرد تا مشکلات آن را کاهش دهیم.

غفاری درباره آخرین اقدامات سند پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها گفت: در این مورد سازمان امور دانشجویی اطلاع دارد زیرا این مسله در مجموعه سازمان امور دانشجویان بررسی می‎شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز