خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

آماده‌سازی مرکز نگهداری ۸۰۰ نفره برای قرنطینه معتادان متجاهر توسط سپاه/ سازمان زندان‌ها "فشافویه" را در اختیار بهزیستی قرار داده است

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۸۲۰

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از آماده‌سازی مرکز نگهداری ۸۰۰ نفره برای قرنطینه معتادان متجاهر توسط سپاه خبر داد.

«فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره روند جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها گفت: بلافاصله بعد از دستوری که از ستاد ملی کرونا برای جمع‌آوری معتادان متجاهر صادر شد، جلسات هماهنگی کشوری ماده ۱۶ تشکیل شد و تقسیم وظایف صورت گرفت. سپاه محمدرسول الله در تهران نیز اعلام کرد تا یک ماه دیگر یک مرکز ۸۰۰ نفره را برای قرنطینه این معتادان آماده کرده و در اختیار ما قرار می‌دهند، اما این امر ملزم به این است که دستگاه‌های استانی خدماتی مانند گاز و آب را ارائه داده و زودتر مجوزهای لازم را بدهند، اما تا زمان آماده شدن این مرکز قرار شد تا از امکانات مرکز فشافویه استفاده شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در ارودگاه شهید ضیاییان ۵۰۰ معتاد متجاهر که تحت پوشش سپاه بودند، همچنان نگهداری می‌شوند و قرار بود یک سری ساختمان‌سازی در آنجا شود و پس از آماده شدن ساختمان‌ها یک یا دو ساختمان برای بحث قرنطینه در نظر گرفته شود. همچنین مرکز فشافویه طی یک تفاهم نامه‌ای که با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده بود، مقرر شد، تعدادی از ظرفیت این مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر و مبحث ماده ۱۶ اختصاص دهند و قرار شد تا یک ماه آینده و تا زمانی که ظرفیت اعلام شده از سوی سپاه آماده شود، مرکز فشافویه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با اشاره به آخرین جلسه هماهنگی‌های لازم برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان تهران گفت: قرار است با جمع‌آوری تعداد کمی از معتادان با توجه به بیماری کرونا طرح در تهران شروع شود و بعد از ۱۵ روز که از شروع اجرای طرح در تهران گذشت، چنانچه استان‌های دیگر نیز زیرساخت‌های لازم را آماده کرده باشند، این طرح نیز در دیگر استان‌ها اجرا خواهد شد. 

براتی‌ سده در پاسخ به این سوال که در استان‌ها برای نگهداری معتادان از چه ظرفیت‌هایی استفاده می‌شود، تصریح کرد: در این قضیه دست استانداران باز گذاشته شده تا براساس شرایط استان‌ها اقدام کنند.

اداره کل زندان‌ها "فشافویه" را در اختیار بهزیستی قرار داده است

وی با بیان اینکه در بین همه دستگاه‌هایی که درگیر جمع‌آوری معتادان متجاهر هستند، تنها دستگاهی که واحد بهداشت و درمان ندارد، سازمان بهزیستی است، گفت: نیروی انتظامی اداره بهداشت دارد، سازمان زندان‌ها و شهرداری نیز اداره سلامت دارند، بنابراین باید همه دستگاه‌ها به میدان بیایند، استانداران باید این امکانات را هدایت کرده و از تجهیزات لازم استفاده کنند. استانداران باید الزامات لازم برای انجام پروتکل را از امکانات دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری‌ها، سپاه یا ارتش استفاده کنند. در مشهد شهرداری قرار است، امکانی را فراهم کند، عمدتا بیشترین شریک استانها سپاه است و در تهران نیز اداره کل زندان‌ها فشافویه را در اختیار ما قرار داده است و از سوی شهرداری نیز یک مکانی برای ما در نظر گرفته شده است. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: در دستورالعمل آمده است که از این معتادان تست PCR گرفته شود. در مصوبات کمیته ماده ۱۶ نیز آمده است، این معتادان باید تست شوند. همچنین مقرر شده است، وزارت بهداشت در استان‌ها نیز یک یا دو بیمارستان معرفی کنند و این بیمارستان‌ها تمام آزمایشات را مانند بقیه مردم از این افراد بگیرند. ممکن است برخی استان‌ها همه امکانات را نداشته باشند و ممکن است، در اجرای برخی از موارد پروتکل دچار مشکل شوند، بنابراین ما به همه اعلام کرده‌ایم، هر تغییری در پروتکل باید به وزارت بهداشت اطلاع داده شود. در تهران دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است به صورت علامتی غربالگری اولیه می‌کنند و بعد از آن از افراد مشکوک تست گرفته شود. 

همه کارتن‌خواب‌ها معتاد متجاهر نیستند

براتی سده در پاسخ به این سوال که آیا همه این افراد که در خیابان و پاتوق‌ها هستند، معتاد متجاهرند، خاطرنشان کرد: همه این افراد معتاد متجاهر نیستند، در سال گذشته مراکز اقامتی یعنی کمپ‌های ما ۴۱۹۳ هزار نفر در کل کشور پذیرش داشتند، در تهران نیز ۵۰۳۰۰ نفر در همین مراکز بودند که یا با رضایت خانواده و یا تقاضای خودشان ترخیص و از مراکز اقامتی خارج شده‌اند. همچنین تعدادی از معتادان نیز در کنار خانواده‌هایشان هستند و به دلیل شرایط کرونا دسترسی شان به مواد کم شده و از همین رو برای تامین مواد به این پاتوق‌ها می‌آیند، بنابراین همه اینها معتاد متجاهر نیستند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که از حدود بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مستمر، حدود ۳۰۰ هزار نفر آنها در شهر تهران هستند، حال اگر ۱۰ درصد این معتادان هم برای تهیه مواد در ساعت خاصی بیرون بیایند، طبیعی است باعث ازدحام جمعیت در پاتوق‌ها می‌شود، بنابراین همه معتاد متجاهر نیستند. همچنین ممکن است تعدادی از این افراد کارتن خواب و بی خانمان و یا فروشنده دورگرد باشند، همه این افراد که در این مناطق گزارش شده‌اند، الزاما معتاد نیستند. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تاکید کرد: ما به معتادانی که در مراکز کاهش آسیب هستند، به خوبی خدمت می‌دهیم و موسسات کاهش آسیب در این مدت که کرونا شیوع پیدا کرده است، بسیار خوب عمل کرده‌اند و گزارشات و آمارهای آنها مستند است. تعدادی از معتادان بی‌خانمان نیز که در این مناطق حضور دارند، براساس پروتکل‌های  وزارت بهداشت جمع‌آوری شده و به مراکز منتقل می‌شوند تا به آنها خدمت ارائه شود. 

تصمیمات جدید برای معتادان منع پذیرش

براتی سده درباره افراد منع پذیرش گفت: در خصوص معتادان منع پذیرش وزارت بهداشت متعهد شده است که درمان آنها را برعهده بگیرد و اسامی چند بیمارستان را در اختیار نیروی انتظامی قرار داده و قرار است، این افراد که دارای زخم باز یا بیماری‌های عفونی هستند، به این بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند، اما درباره افراد کارتن خواب باید دید، مسئول نگهداری این افراد چه کسانی هستند، اگر شهرداری یا هر نهادی هست، باید مسئولیت این افراد را برعهده بگیرند.

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با اشاره به همکاری شهرداری با این سازمان گفت: شهرداری نیز قرار است یک ظرفیت ۴۰۰ نفره را در اختیار ما قرار دهد تا در این طرح از این ظرفیت نیز استفاده شود، مشروط بر اینکه تعدادی سالمند که در این مراکز هستند به بهزیستی واگذار شوند. بهزیستی استان تهران نیز با توجه به شرایط این روزها در حال پذیرش این افراد است تا مشکل حل شود، اما باید مشخص شود که تکلیف نگهداری و ارائه خدمات به کارتن خواب ها با چه دستگاهی است. نمی شود اینگونه تصور کرد که همه این اقدامات باید توسط بهزیستی انجام شود. در دستورالعمل کرونا برای معتادان متجاهر هم همه تکالیف با بهزیستی نیست هر چند که در برخی از استانها علیرغم تاکیداتی که ما داشتیم و داریم، اما باز هم همه بار را بر دوش بهزیستی واگذار شده است، این یک واقعیت است که ما امکانات درمانی نداریم، بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها باید به میدان بیایند، سپاه خیلی خوب عمل کرده است، چراکه مسئله، مسئله سلامتی مردم است و باید دیگر دستگاه‌ها به میدان آمده و کمک کنند. 

برای هزینه نگهداری معتادان متجاهر فکری شود

براتی سده با اشاره به ۱۷ میلیارد تومان بدهی به موسسات غیردولتی، تصریح کرد: در همین مصوبات آمده بود که در ابتدا بدهی این مراکز باید تسویه حساب شود در حقیقت نخست باید ستاد مبارزه با مواد مخدر تسویه حساب کند، اما هنوز خبری نیست ۱۰ میلیارد از سال گذشته بدهی دارند و ۷ میلیارد هم در این مدت بوده است و در استانهای دیگر نیز بدهی‌هایی کم و بیش وجود دارد.از سازمان امور اجتماعی قرار بود، ۲۰ میلیارد بدهند، اما در پایان سال اعلام کرده اند که نمی‌دهند. 

وی با اشاره به معتادان متجاهر رها شده در سطح کشور گفت: گفته می‌شود، ۲۹ هزار معتاد متجاهر وجود دارند که باید جمع آوری شوند، بنابراین با توجه به افزایش زمان مدت نگهداری باید هزینه های آنان نیز تامین شود. این افراد در مدت یکساله به دارو و درمان، لباس، پوشاک و... نیاز دارند. برآورد ما این است که نزدیک به ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیارد تومان برای یکسال نگهداری این افراد با توجه به شرایط کرونا بودجه نیاز داریم، چراکه باید تغذیه و شرایط مناسب برای این افراد تهیه کنیم. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: با توجه به مصوبات ستاد که مدت نگهداری معتادان به یکسال افزایش پیدا کرده است، اگر قرار باشد به فرض فقط یک وعده در روز به این افراد نان بدهیم برای یک وعده نان در طول یکسال حدود ۱۲ میلیارد تومان لازم است. بنابراین با توجه به افزایش مدت زمان نگهداری این افراد در مراکز ماده ۱۶ لازم است تا در خصوص هزینه نگهداری این افراد نیز تمهیداتی اندیشیده شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز