خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۹۱۴۷۲ مبتلا،‌ ۵۸۰۶ فوتی و ۷۰۹۳۳ بهبودیافته/ تشریح نحوه بازگشایی اماکن متبرکه در مناطق با وضعیت سفید/ هشدار نسبت به افزایش احتمالی آمار مبتلایان در پی افزایش ترددها/ توقیف ۲۰ اکیپ زباله‌گردی

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۹۸۴

در شصت و هشتمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۹۱۴۷۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۸۰۶ نفر فوت شده و ۷۰۹۳۳ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شصت و هشتمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۹۱۴۷۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۸۰۶ نفر فوت شده و ۷۰۹۳۳ نفر بهبود یافته‌اند. روز گذشته  رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد؛ کشور به سه دسته مناطق سفید، زرد و قرمز از نظر بیماری تقسیم شود و در هر منطقه‌ای که از نظر وزارت بهداشت سفید است، اجازه بازگشایی اماکن متبرکه  دارند. «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت نیز با اعلام اسامی ۱۲۷ شهرستان که طی دو هفته گذشته هیچ آمار فوتی نداشته‌اند اعلام کرد؛ در حال حاضر فقط در شهرستان‌هایی که در وضعیت سفید هستند با رعایت پروتکل بهداشتی اجازه بازگشایی مراسم نماز جماعت خواهیم داشت، البته در شهرهایی که در وضعیت سفید هستند نیز اجازه برگزاری مراسم های بزرگ و چند صد نفره و چند هزار نفره داده نخواهد شد، تا اثرات این بازگشایی را در طول زمان بسنجیم. «علیرضا زالی» فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با اعلام آمار بیماران بستری در تهران گفته است؛ اگر امروز با آمار کم بیماران بستری در بیمارستان‌ها مواجه هستیم به دلیل فاصله‌گذاری است که در فروردین ماه شاهد بودیم، اما دو الی سه هفته دیگر نتیجه این ترددهای غیرضرور در شهر تهران مشخص خواهد شد.

موارد مثبت روزانه کرونا پس از ۳۶ روز به کمتر از ۱۰۰۰ نفر رسید

مسمومیت ۵۰۱۱ نفر به دلیل مصرف الکل تقلبی

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید ۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید.

جهانپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون ۷۰۹۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین  ۳۰۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. متاسفانه از اول اسفند تا صبح امروز، ۵۰۱۱ نفر در کشور به دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این مسمومان که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، جان خود را از دست داده اند.

توضیح درباره بازگشایی بقاع و اماکن متبرکه در مناطق با وضعیت سفید

برگزاری مراسم‌ها و تجمعات مذهبی با دستور ستاد مقابله با کرونا

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور» مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی اماکن مذهبی در ۳۰۰ منطقه سفید در کشور چه برنامه‌ای در این زمینه دارید، گفت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و به تبع آن ستادهای شهرستانی هستیم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع سلامت مردم در میان است و سلامت آنها برای ما بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: در حال حاضر تمام برنامه‌های ما در سراسر کشور از طریق فضای مجازی و شبکه‌های استانی اجرا می‌شود. این برنامه‌ها شامل جزءخوانی و تفسیر قرآن است که بدون حضور جمعیت در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در حال اجراست و از طریق سایت امام زادگان، فضای مجازی و شبکه‌های استانی در حال پخش است.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه ادعیه و مناجات نیز از طریق فضای مجازی در حال اجراست، تصریح کرد: ما براساس آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا و به تبع آن ستادهای استانی و شهرستانی به ما اجازه دهند، فعالیت‌هایمان را پیش خواهیم برد. اگر در شهرستان یا شهری اجازه تجمعات بدهند ما نیز در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اجازه می‌دهیم مردم تجمعات مذهبی و مراسمات را اجرا کنند، اما چنانچه فقط اجازه بازگشایی برای زیارت فردی داده شود، ما نیز در اماکن مذهبی بر همان اساس برنامه‌ریزی می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام نوروزپور خاطرنشان کرد: «حجت‌الاسلام خاموشی» رییس سازمان اوقاف نیز تاکید دارند که در بازگشایی و برنامه‌ریزی در اماکن مذهبی از تصمیمات ستاد ملی، استانی و شهرستانی تبعیت شود، چراکه موضوع سلامت مردم در میان است و ما نیز از روز اول تاکنون همراهی لازم را با ستادهای مقابله با کرونا داشته‌ایم.

وی درباره برگزاری مراسم و تجمعات در اماکن مذهبی به ویژه در شب‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر ادامه داد: اگر ستادهای استانی و شهرستانی اجازه تجمعات و برگزاری مراسم چند صدنفری را صادر کنند، ما نیز مراسمات را با حضور مردم برگزار خواهیم کرد، در غیر این صورت تابع دیگر دستورات ستادهای مقابله با کرونا هستیم. ما برنامه‌ریزی برای اجرای مراسم را داریم، اما اجرای همه این موارد منوط به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی و شهرستانی است، چراکه سلامت مردم برای ما در اولویت است.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: در تمامی بقاع متبرکه کشور ضدعفونی در اماکن مذهبی و خیابان‌های اطراف در حال انجام است و ۲۲ هزار خدام افتخاری ما که تاکنون در بقاع متبرکه خدمت می‌کردند، حالا از طرف این بقاع متبرکه به مردم خدمت می‌کنند. همچنین ۲۷۱ کارگاه تولید ماسک و محلول در این بقاع متبرکه در حال فعالیت هستند. همچنین ۱۱۰ هزار بسته معیشتی برای نیازمندان در این ایام آماده شده است و ۷۰ هزار بسته معیشتی نیز در شب عید در بین نیازمندان توزیع شد. 

وی ادامه داد: به هیات امنای بقاع متبرکه اعلام کرده‌ایم، افرادی که در این ایام از نظر اقتصادی ضربه دیده‌اند، و شغل‌شان را از دست داده‌اند و با مشکلات مواجه شده‌اند، شناسایی کرده و بسته‌های معیشتی را به عنوان تبرک به این خانواده‌ها از سوی بقاع متبرکه اهدا کنند. 

هشدار نسبت به افزایش احتمالی آمار مبتلایان کرونا در پی افزایش ترددها

فرسودگی مزمن کادر درمان به شدت نگران‌کننده است

«آرش نجیمی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت شیوع کرونا در استان با توجه به بازگشایی برخی مشاغل  گفت: تقریبا از ده روز گذشته تاکنون آمار ورودی‎ها به بیمارستان‌ها ثابت بوده، یعنی تعداد موارد بستری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بوده است و فعلا میزان افزایش یا کاهش قابل توجهی نداشتیم. آمارها در استان اصفهان هر روز تقریبا بین این دو عدد متغیر بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا آمار فوتی‌ها به نسبت گذشته کاهش داشته یا خیر؟ گفت:  آمار فوتی‌ها نسبت به اوایل مقداری کاهش پیدا کرده که دلایلش مختلف بوده و یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش تعداد افراد حساس در سطح جامعه باشد. اول که ویروس آمد افراد زیادی بودند که از نظر بدنی حساسیت بالایی داشتند، اما اکنون به هر دلیلی تعداد موارد فوتی کاهش پیدا کرده و نسبت به اوایل خیلی کم شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره وضعیت تردد در سطح این کلان شهر اظهار داشت: متاسفانه در این خصوص شرایط خیلی بد است. بر خلاف روزهای عید که مردم همکاری خوبی داشتند، در حال حاضر شاهد ترددهایی هستیم که ضرورتی در آن نیست مثل رفتن به پارک‌ها که این روزها، بسیار زیاد شاهد این موارد هستیم که واقعا خطرناک است. اگر نمودار ابتلا در استان اصفهان یا هر استان دیگری تاکنون ثابت بوده، ممکن است با این ترددها‌ هر لحظه افزایش پیدا کند.

نجیمی تصریح کرد: وقتی تصمیم گرفته شد؛ به علت مشکلات اقتصادی و فشاری که روی افراد است، برخی شغل‌ها را به سر کار برگرداند و به نیاز مردم پاسخ دهد؛ به هر حال این تصمیم ضرورت خاصی بود که از شیوع کرونا مهمتر بود، اما خواست صاحبنظرانی که به حوزه سلامت توجه می‌کردند این بود که بهتر است همه جا تعطیل شود و قرنطینه باشد تا چرخه انتقال به طور کامل از بین برود و شاهد موارد حداقلی باشیم.

وی بیان کرد: اما موضوع سلامت فقط از یک جنبه نبود، جنبه‌های دیگری هم بود که در نهایت به جمع بندی رسیدیم تا برخی از اصناف و مشاغل برای امرار معاش و گذراندن چرخه زندگی با رعایت پرتکل‌ها و دستورالعمل‌ها به محیط کارشان برگردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره نگرش مردم درباره بازگشایی مشاغل توضیح داد: به نظرم این مورد در نگرش مردم خیلی تاثیر داشت و فکر کردند حال که این اتفاق افتاده، نشان دهنده تمام شدن بیماری است؛ در حالی که تمام نشده بود، اکنون نیز چنین نشده است و هر لحظه ممکن است موجی را به سوی موارد ابتلا ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ترددهای زیاد در سطح استان اصفهان پیش بینی شما نسبت به هفته‌های آینده در خصوص افزایش ابتلا به چه صورتی است؟ گفت: امیدواریم این اتفاق نیافتد. البته با این ترددهای بی‌مورد و تجمع‌های غیرضروری که مردم دارند، ممکن است ممکن است سناریوی این مساله اتفاق بیفتد و احتمال آن وجود دارد، اما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، زیرا برای همه مردم اتفاق خوبی نیست و با توجه به طولانی شدن ارائه خدمت توسط بیمارستان‌ها،  می‌تواند ما را دچار مشکلات فراوانی کند.

نجیمی در واکنش به وضعیت روحی و جسمی کادر درمان توضیح داد: آنها قطعا روحیه دارند و با روحیه کار می‌کنند. پوشیدن لباس‌های کاورال، استفاده از ماسک به مدت طولانی، دوری از خانواده، در تماس بودن با فنی‌ترین نوع حفاظت و دیدن صحنه‌هایی که هر انسانی را ناراحت می‌کند قطعا کادر درمانی و بهداشتی ما را خیلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مساله در این زمان همه نیروهای چه سیستم درمان مثل پزشک و پرستار، چه پشتیبانی و بهداشتی ما را دچار فرسودگی مزمن کرده که این فرسودگی برای کادر درمان هم به لحاظ سلامتی خودشان و هم به لحاظ ارائه خدمت‌شان برای ما به شدت نگران کننده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان و در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به مسئولان برای تصمیم‌گیری بهتر برای کنترل شرایط کنونی چیست؟ گفت: در هیئت دولت وزیر بهداشت و اساتید و همکاران حضور دارند و این مشاوره‌ها را می‌دهند و نیاز به مشاوره بنده نیست؛ قطعا دولت هم نسبت به همه موارد آگاهی دارد و آقای وزیر هم به عنوان مسئول هستند و تمام موارد را رصد می کنند. ان شاالله تصمیمی گرفته شود و ادامه پیدا کند که به خیر و صلاح همه باشد.

قطعیت ۹۰ درصدی کیت الایزا در تشخیص پادتن اختصاصی کرونا

تست ۲ هزار نفر تاکنون/ الایزا در انتظار قیمت‌گذاری در بخش خصوصی

«مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه کیت الایزا برای شناسایی پادتن موجود در بدن جهت مقابله با کرونا ویروس چه زمانی در میان آزمایشگاه‌های کشور توزیع خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر کیت الایزا موجود بوده و تاییدیه اداره کل تجهیزات را هم دریافت کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص روند قیمت‌گذاری کیت الایزا در بخش خصوصی بیان کرد: آنطور که من شنیده‌ام، این کیت اکنون در مرحله‌ قیمت‌گذاری قرار دارد تا زمانی که در اختیار بخش خصوصی نیز قرار داده می‌شود در حق مردم اجحافی صورت نگیرد.

قانعی خاطرنشان کرد: اکنون نیز کیت موجود بوده است و روی چند نفر از افرادی که به کرونا ویروس مبتلا شده بودند، تست شده است.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر قیمت این کیت با تعرفه بیمه ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، در بخش خصوصی و آزاد قیمت آن چه میزان خواهد بود؟ گفت: فکر می‌کنم طی چند روز آینده وزارت بهداشت و درمان قیمت دقیق آن را اعلام کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در واکنش به این پرسش که آیا این کیت پس از قیمت‌گذاری در همه آزمایشگاه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: ما ابتدا منتظر این هستیم که کیت الایزا قیمت‌گذاری شود و بعد از قیمت‌گذاری آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی می‌توانند برای افراد از آن استفاده کنند. 

قانعی خاطر نشان کرد: بنده امروز پرس‌وجوهایی انجام دادم که در نتیجه آن به من گفتند که همچنان منتظر هستیم تا نتیجه قیمت‌گذاری این کیت اعلام شود.

وی اضافه کرد: ما در بحث فناوری و تولید کارهایمان را انجام دادیم و اکنون کار این بخش به اتمام رسیده است، بنابراین مشکلی از لحاظ تامین و تولید ندارد. بحث‌های مربوط به قیمت‌گذاری در اختیار ما نیست که بگوییم چه زمانی تعرفه کیت الایزا اعلام می‌شود و یا چه زمانی در آزمایشگاه‌ها توزیع خواهد شد. به محض اینکه قیمت این کیت تعیین شود، ما اعلام خواهیم کرد که برای تامین آن هیچ مشکلی نداریم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که میزان قطعیت نتیجه کیت الایزا ساخته شده توسط شرکت‌های دانش بنیان چقدر است و تا چه اندازه نتیجه درست را ارائه می‌دهد؟ گفت: این تست توسط وزارت بهداشت تایید شده، بنابراین اگر مشکلی داشت هرگز از سوی وزارت بهداشت تاییدیه نمی‌گرفت.کیت الایزا به صورت قطعی می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد نشان دهد که آیا بدن پادتن مقابله با کرونا را ساخته است یا خیر.

قانعی در پایان تاکید کرد: کیت الایزا فقط نشان می‌دهد که آیا فرد تماس قبلی با کرونا داشته است و الان پادتن در خون آن وجود دارد یا خیر؟ اگر بدن او پادتن ترشح نکرده باشد ممکن است که ویروس کرونا را گرفته باشد، ولی زمانی که پادتن در بدن او ترشح نشده باشد، مصونیت فرد از کرونا را نشان نمی‌دهد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا بر اعلام شرکت پیشتاز طب که تهیه کیت الایزا را به عهده داشته، این کیت تاکنون روی دو هزار نفر تست شده است.

توقیف ۲۰ اکیپ زباله‌گردی/ کاهش حجم زباله‌های بیمارستانی پایتخت

تخلف برخی بیمارستان‌ها در بی‌خطرسازی زباله‌ها

«صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شاهد عدم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستانی بوده‌اید؟ گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها سیستم اتوکلاو را دارند، اما از طرفی درست کار کردن اتوکلا نیز یک مساله است و ما مسئول این کنترل نیستیم. وزارت بهداشت از طریق دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر درستی فرایند بی‌خطرسازی زباله‌ها از طریق اتوکلا را برعهده دارند. 

 او ادامه داد: درست کار کردن اتوکلاوها باید در داخل بیمارستان کنترل شود و پسماندها به صورت بسته‌بندی شده تحویل نیروهای سازمان مدیریت پسماند داده شود. بعضا مواردی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد، دارای آن استانداردی نیست که باید در تحویل زباله‌های بیمارستانی وجود داشته باشد، اما ما سعی می‌کنیم با تجهیزات کامل پرسنل خودمان به گونه‌ای آنها را منتقل کنیم تا مشکلی پیش نیاید. 

او ادامه داد: انتظار داریم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست نظارت دقیق‌تر و بیشتری در داخل بیمارستان‌ها داشته باشند تا هم اتوکلاوها درست کار کنند و هم پسماندهای بیمارستانی قاطی پسماندهای عادی نشود که بعضا تخلفاتی در این زمینه دیده می‌شود و از آنجایی که ما از درب بیمارستان پسماند را تحویل می‌گیریم، در داخل بیمارستان کنترلی نداریم که باید کنترل شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوالی درباره حجم زباله‌های بیمارستانی گفت: حجم زباله‌های بیمارستانی کمتر شده و به نزدیک ۹۰ تن رسیده است. 

او همچنین درخصوص حجم زباله‌های شهر تهران گفت: اکنون حجم این زباله‌ها به حدود ۶ هزار تن رسیده است. معمولا در اسفند و فروردین حجم زباله‌ها اختلاف دارد و در اسفند به دلیل فعالیت‌های آخر سال، حجم زباله هزارتن با ماه بعد از آن تفاوت دارد. 

او درخصوص چرایی امکان‌پذیر نبودن دفن زباله‌های عفونی در مدت طولانی گفت: ما تفکیک زباله در مناطق را متوقف کرده ایم و همه زباله‌ها را جمع و دفن می کنیم. پسماندهای تر در گذشته به سیستم کمپوست منتقل می شد و اگر بخواهیم بیش از حد این اقدام را انجام دهیم، شیرابه‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود و در فضای دفن نیز با مشکلاتی روبرو شویم، از این رو در حال دریافت مجوز از ستاد کرونا برای انجام تفکیک در خود آرادکوه هستیم تا با رعایت الزامات بهداشتی و اتاقک ضدعفونی، بتوانیم تفکیک را انجام دهیم تا هم بار دفنی کمتر شود و مواد تر نیز به قسمت کمپوست انتقال یابد.

علیپور در پاسخ به این سوال که قرار بود از ابتدای اردیبهشت تفکیک از مبدا دوباره از سر گرفته شود، گفت: به دلیل مساله کرونا و با توجه به استاندارد نبودن شرایط جمع‌آوری و درگیری افراد با زباله‌ها و جمع‌آوری ‌مستقیم از مخازن همچنان این موضوع متوقف است. ستاد کرونا به ما نامه زده است که فعلا این اقدام انجام نشود. 

او درباره شروط لازم برای اجرای مجدد تفکیک از مبدا پسماندها گفت: اگر بخواهیم تفکیک در مناطق را آغاز کنیم، باید مطمئن شویم که شهروندان تفکیک کامل از مبدا را انجام می‌دهند و پسماند خشک و تر در منازل تفکیک می‌شود. در اینصورت خودروهای ما در روزهای خاصی از درب منزل پسماندهای تر و خشک را تحویل می‌گیرند، اما از آنجایی که بسیاری از مناطق این شرایط را ندارند و سیستم شهر تهران به گونه‌ای است که مخازن زباله وجود دارد و زباله‌ها در هم ریخته می‌شود، فعلا امکان اجرای آن در شرایط کرونایی نیست و صبر می‌کنیم تا وضعیت کرونا بیشتر کنترل شود تا این اقدام را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان پسماند در پاسخ به این سوال که آمار ابتلا به کرونا در بین نیروهای خدماتی سازمان پسماند چگونه است و همچنین غربالگری این نیروها گفت: تاکنون مورد ابتلا به کرونا گزارش نشده است. یک بار غربالگری انجام شده است و در بازه زمانی تعیین شده دوباره این کار صورت می‌گیرد.

علیپور در ادامه افزود: سیستم کاری مدیریت پسماند از زمان شیوع پسماند افزایش یافت و همکاران ما به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند و هنوز هم این شرایط ادامه دارد و امیدواریم با فروکش کردن بیماری بتوانیم تفکیک را به حالت عادی برگردانیم تا کار نیروهای خدماتی ما کمتر شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا توقف فعالیت زباله‌گردها که قرار بود با حکم دادستانی انجام شود به درستی اجرا نشد، گفت: این اقدام درحال انجام است، اما در سطح شهر در حدود ۵۵ هزار مخزن وجود دارد و ممکن است افرادی به صورت مستقل اقدام به جمع‌آوری و فروش کنند. هر جایی این اقدام را ببینیم به نیروی انتظامی گزارش می‌دهیم و آنها برخورد می‌کنند. در همین مدت برخوردهایی انجام شده و اکیپ‌هایی نیز توقیف شده اند. در مجموع تاکنون حدود ۲۰ اکیپ توقیف شده‌اند. 

امکانات ما برای مبارزه با کرونا کم است

نبود متخصص بیهوشی، علت بالا بودن میزان مرگ ومیر

«محمد خدابخشی» نماینده مردم الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مبتلایان کرونا در حوزه انتخابیه خود گفت: برخی از شاخص‌ها در مبارزه با کرونا، گواهی بر وضعیت بهداشت و درمان است که با تحلیل آنها وضعیت مبتلایان مشخص می‌شود.

وی افزود: در شهرستان الیگودرز درصد مبتلایان تشخیص داده شده نسبت به تعداد تست‌های انجام گرفته ۱۶.۲۳ ارزیابی شده است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۲۷۳ نفر تست کرونا انجام داده‌اند اما متوسط کشوری آن خیلی بیشتر بوده که هر چقدر این درصد بالاتر باشد به معنای کمتر بودن امکانات مبارزه با کرونا است.

خدابخشی ادامه داد: این آمارها نشان می‌دهد به نسبت جمعیت، تست‌های کمی انجام می‌شود در حالی که برای بیمار یابی بیشتر لازم است که تست‌ها افزایش یابد.

نماینده مجلس دهم با بسیار بالا دانستن میزان مرگ و میر در شهرستان الیگودرز ، میزان فوتی‌ها در اثر ابتلا به کرونا را ۲۱.۴۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: تعداد فوتی‌های شهرستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹.۵۱ درصد است، این میزان فوتی در حالی است که آمار کشوری ۶.۳ است؛ اما درصد بهبود یافتگان آمار خوبی بوده و ۷۸.۵۷ درصد است.

وی اضافه کرد: علت بالا بودن میزان مرگ ومیر را باید وزارت بهداشت ارزیابی کند اما یکی از دلایل آن نبود متخصص بیهوشی در بیمارستان است؛ وزارتخانه اقداماتی انجام داده و متخصص بیهوشی را از کادر درمان شهرستان حذف کرده است؛  دلیل دیگر این آمارها کم بودن تعداد تست‌های انجام شده است و علی‌رغم اینکه تعداد بهبود یافتگان بالا بوده اما همچنان درصد ابتلا و شیوع در شهرستان بالاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شهرستانی کمتر توسعه یافته قرار داریم، تاثیر کرونا وضعیت مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر را بدتر کرده است؛ در این شرایط ضرورت دارد که دولت در رسیدگی‌های خود بازنگری انجام دهد چرا که خانواده‌های زیادی در این شهرستان نیازمند یارانه‌های معیشتی هستند و دولت باید کمک‌های بیشتری به شهرستان کند تا بهتر بتوانیم تبعات کرونا را مدیریت کنیم.

وی درباره درباره افزودن متمم به بودجه با توجه به اینکه بودجه سال ۹۹ در شرایط غیر کرونایی بسته شده است، گفت: کرونا اثر خودش را بر محل درآمدهای بودجه گذاشته و لازم است که اصلاحاتی در بودجه انجام شود. اما برای اختصاص ردیف بودجه برای کرونا نیاز نیست چرا که از صندوق توسعه ملی یک میلیارد یورو به آن اختصاص داده شده است.

خدابخشی یادآور شد: بودجه ۹۹ بسته شده و برای هر ردیف بودجه محل درآمدش مشخص شده است اما هنوز مشخص نیست چقدر از آن بودجه محقق می‌شود. اما منابع خوبی به سمت وزارت بهداشت رفته و مشکلی در تخصیص منابع ندارند.

وی با بیان اینکه روزانه افراد زیادی به دفتر نمایندگی برای دریافت کمک مراجعه می‌کنند، درباره کمک نهادهای عمومی غیر دولتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مسضعفان، خاطرنشان کرد: این نهادها حتما می‌توانند کمک کنند ما توقع داریم با توجه به محرومیت منطقه، کمک‌هایی را انجام دهند.

نماینده مجلس دهم گفت: تماس‌هایی هم با مسئولان مختلف داشته‌ایم که امیدواریم کمک کنند، اما بنیاد مستضعفان تا الان هیچ  کمکی به شهرستان الیگودرز نکرده است.

افزایش سفرها به شمال، کشور را با موج دوم کرونا مواجه می‌کند

کمک‌های معیشتی موجب دلگرمی مردم شد

«محمدمهدی افتخاری» نماینده فومن و شفت در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان گیلان گفت: در شهرستان فومن و شفت با جلسات مکرری که ازسوی ستاد مبارزه با کرونا و فرمانداری برگزار شده، شمار مبتلایان کنترل شده است اما در استان گیلان باتوجه وضعیت شهرها و هجوم مسافران مشخص است که آینده خوبی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار ورود مسافران به استان گیلان افزایش یافته است، افزود: رفت‌وآمد آزادانه مردم به صرف داشتن ماسک و دستکش، ما را با یک موج دوم شیوع کرونا مواجه خواهد کرد.

افتخاری در مورد وضعیت تجهیزات پزشکی نیز گفت: ما در تأمین تجهیزات بیمارستانی مشکل داریم؛ پیشنهاد من این بود که اگر مبلغی که برای ساخت بیمارستان صحرایی و امکانات لحظه‌ای هزینه می‌کنند، برای تجهیز بیمارستان‌ها هزینه می‌کردند، بسیار زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فومن بیمارستان بزرگی دارد اما متأسفانه این بیمارستان تجهیزات پزشکی ندارد. آقای وزیر ۸ ماه پیش گفت بیمارستان را به سی‌تی‌اسکن مجهز می‌کند اما هنوز هیچ دستگاهی درنظر گرفته نشده است؛ چندان که در این ایام متاسفانه بیمارستان فومن دستگاه اکسیژن‌ساز نداشت.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد من این است که با این مبلغ که از صندوق توسعه ملی برداشته شده، بهتر است ۱۶ شهرستان را تجهیز کنیم تا افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، با مشکل مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: متاسفانه رویه ما همان رویه یکبار مصرفی‌ست که درنهایت موجب می‌شود اعتبارات را از بین ببریم و پس از عبور از بحران، دست روی دست می‌گذاریم و می‌بینیم که هیچیک از بیمارستان‌ها تجهیز نشده و پول‌ها نیز هزینه شده است. این نشان‌دهنده عدم مدیریت است‌.

نماینده فومن و شفت در مجلس دهم بیان کرد: ما نیروی انسانی کم داریم و نوعاً‌ برخی از پرسنل ما از رشت می‌آیند که رفت‌وآمد برای آنها سخت است. اینها مشکلاتی است که من در طول چهار سال نمایندگی‌ام مرتباً اعلام کرده‌ام اما گوش شنوایی برای آنها وجود نداشت.

افتخاری با بیان اینکه دولت در بخش‌های متعددی به فکر معیشت مردم است، گفت: این یک میلیون تومان کمک معیشتی موجب دلگرمی مردم شد؛ ای کاش همان روز اول از ۱۷ هزار میلیارد تومانی که از صندوق توسعه ملی برداشته شد، برای هر خانواده ۵ میلیون تومان درنظر می‌گرفتند؛ ۵ میلیون تومان بعد از چهل سال برای مردمی که همیشه حماسه آفریده‌اند، مبلغ زیادی نیست و موجب امیدواری و دلگرمی آنها می‌شود.

وی گفت: الان در بخش‌های معیشتی اگر خیرین حضور نداشته باشند، کسی کمک‌رسانی نمی‌کند. کمک‌های مردمی نیز مقطعی است. بهتر است این کمک‌ها تجمیع شود و یک نفر مسئولیت توزیع را برعهده بگیرد. انتظار داریم که دولت حمایت از اقشار آسیب‌دیده را رها نکند چون بخش عمده جامعه ما اقشار محروم هستند و از نظر معیشتی مشکل دارند. همچنین لازم است دولت به قشر محروم به ویژه کارگران روزمزد نگاه ویژه داشته باشد.

افتخاری بیان کرد: در اجتماعاتی که در کشور و در استان گیلان مشاهده می‌کنم، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا اجرا نمی‌شود و من فکر می‌کنم مشکلات عدیده‌ای در آینده به سمت ما خواهد آمد و با موج دوم شیوع کرونا مواجه خواهیم شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تخت‌های خالی بیمارستان‌های فومن و شفت، گفت: خوشبختانه امروز در شهرستان فومن و شفت وضعیت تخت‌ها خوب است اما تعداد تخت در بیمارستان‌ها محدود است و اورژانس ما تخریب شده که اگر موج دوم کرونا در راه باشد، یقیناً کاستی‌هایی خواهیم داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز