خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

«کیت الایزا» با قیمت ۳۰ هزار تومان تا دو هفته دیگر وارد بازار می‌شود/ سنجش آنتی بادی در ۷۵ دقیقه

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۷۹۶

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از ورود «کیت الایزا» با قیمت ۳۰ هزار تومان تا دو هفته دیگر به بازار خبر داد.

«مصطفی قانعی» دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ویژگی‌های «کیت الایزا» که به زودی قرار است، در آزمایشگاه‌ها توزیع شود، بیان کرد: کیت الایزا می‌تواند به روش کمی پادتن‌هایی که علیه بیماری کووید ۱۹ ایجاد شده را اندازه‌گیری کند. بنابراین اگر پادتن فردی مثبت باشد و از لحاظ کمی دارای پادتن بالاتری باشد به آن معنی است که بیماری را گرفته و بدن او نیز علیه این بیماری پادتن را ساخته است.

وی افزود: به هیچ وجه این کیت برای تشخیص نیست و اصلا برای تشخیص کاربردی ندارد و تنها نشان می‌دهد که شخص مبتلا به کووید ۱۹ شده است یا خیر، به عبارتی با این کیت نمی‌توان گفت که در همین لحظه آیا شخصی کرونا دارد یا ندارد. کیفیت کیت مورد بررسی قرار گرفته، ولی باید تاییدیه آن را مراجع رسمی بدهند تا پس از آن وارد بازار شود و به تولید انبوه برسد.

قانعی در پاسخ به این سوال که این کیت‌ها چه زمانی وارد بازار خواهد شد و قیمت آن چقدر است؟ گفت: طی دو هفته آینده وارد بازار خواهد شد و نکته دیگر این است که به هر حال کیت‌ها قیمت‌هایی دارند به عنوان مثال تعرفه این نوع کیت در بیمه مبلغ ۳۰ هزار تومان قید شده است.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه کیت‌های تشخیصی تولید شده بود، اما کیت الایزا برای پیگیری در زمینه ابتلا است، اظهار داشت: این نوع بررسی‌ها برای تشخیص پادتن بیماری‌ها یا ویروس‌ها از قبل‌ در دنیا سابقه دارد و مربوط به این دهه اخیر نیست.

«وحید یونستی» مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان  پیشتاز طب که تولید کیت الایزا را آغاز کرده‌اند، درباره تولید کیت‌های الایزا به خبرنگار ایلنا گفت: این کیت بر پایه تست سرولوژی است که به بررسی و سنجش آنتی بادی می‌پردازد، یعنی به نوعی مشخص می‌کند افراد فارغ از این که علامت داشتند یا نداشته‌اند، سابقه مبارزه با این ویروس را دارد یا خیر. 

وی درباره کاربرد این کیت توضیح داد: کاربرد این کیت بازتابی از سابقه برخورد و پاسخ سیستم ایمنی است؛ در واقع بازتابی از این که آیا فرد در مقابل کرونا ایمن شده یا نشده را نشان می‌دهد، ولی نمی‌توانیم بگوییم ایمن هست یا نه؛ چون این ویروس تازه آمده و باید مدت‌ها بگذرد تا بفهمیم افراد در مقابل آن واقعا ایمن می‌شوند. در هر صورت این کیت سابقه برخورد افراد را تشخیص می‌دهد که آیا برخورد داشتند یا نداشتند. 

یونسی توضیح داد: تست‌های سرولوژیک که در دنیا وجود دارد دارای دو تکنولوژی هستند؛ یکی رپید تست بوده که مانند تست‌های بارداری یک تست خیلی ساده است و دیگری تست‌های الایزا است که در آزمایشگاه‌های تشخیصی استفاده می‌شود. این تست در آزمایشگاه‌های دولتی قابلیت استفاده در چهار هزار آزمایشگاه خصوصی در کشور را دارد؛ یعنی هر بار که یک آزمایشگاه یک تست را اجرا می‌کنند، در عرض ۷۵ دقیقه می‌تواند جواب ۹۴ بیمار را بدهد. 

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان  پیشتاز طب در پاسخ به این سوال که زمان تشخیص این کیت چقدر است؟ گفت: زمان تشخیص ۷۵ دقیقه است.

یونسی درباره اینکه این کیت از چه زمانی در آزمایشگاه‌ها توزیع خواهد شد؟ گفت: برای نحوه توزیع آن وزارت بهداشت متولی است و ما آمادگی آن را داریم که از شنبه توزیع کنیم، ولی گوش به فرمان وزارت بهداشت هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز