خبرگزاری کار ایران

آسایی اعلام کرد:

استفاده بسیاری از کشورهای جهان از تجارب ایران در مقابله با کرونا/فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر کشورها اجرایی شده است

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۵۶۵

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است تجارب ایران در زمینه مقابله با کرونا برای بسیاری از کشورهای جهان قابل استفاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد آسایی رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا در نشست ویدئویی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا در کشور، اتباعی که از پاکستان و سایر مرزها به سمت کشور می‌آمدند غربالگری شدند، گفت: موارد آلوده به کشور خودشان بازمی‌گشتند و وقتی به کشور خودشان وارد می‌شدند پیگیری‌های لازم درباره وضعیت سلامت آنها انجام می‌شد و این افراد تا ۱۴ روز مورد پیگیری توسط کشورشان قرار می‌گرفتند و ما در وزارت بهداشت به طور مرتب در ارتباط بودیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت همکاری بسیار نزدیکی با وزارت خارجه داشت تا کنون سه جلسه با سفارتخانه‌ها داشتیم و آنها را درباره برنامه‌های کشورمان توجیه کردیم و بیمارستان‌هایی مشخص شد تا اتباع خارجی در صورت بروز مشکل به آنها مراجعه کنند.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا تصریح کرد: ما از این فرصت برای همکاری با کشورها استفاده کردیم و از تجارب سایر کشورها بهره‌مند شدیم و مقالات و تحقیقاتی که در این پروسه انجام شده بود جمع آوری شد و در اختیار اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها قرار گرفت و امیدواریم بار علمی افرادی که با این موضوع درگیر هستند افزایش پیدا کند، با توجه به گذشت چندین روز از شیوع بیماری در کشور ما نیز تجارب خوبی برای مقابله با کرونا در کشور داریم.

آسایی خاطرنشان کرد: به گفته سازمان جهانی بهداشت تجارب ایران در زمینه مقابله با کرونا برای بسیاری از کشورها قابل استفاده و بهره مندی است . 

وی درباره استفاده از تجربیات کشورها به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا برای مقابله با کرونا یادآور شد: وزارت بهداشت تجربیات کشورهای مختلفی را درباره اقدامات موثر در کاهش شیوع بیماری یا درمان سریع بیماری به رشته تحریر درمی‌آورد و تجربیات این کشورها توسط متخصصان جمع آوری می‌شود، مسئله‌ای که در چین حائز اهمیت بود کشف سریع بیماری، گزارش دهی سریع، ایزوله کردن سریع و درمان فوری در رئوس برنامه اجرایی این کشور قرار گرفت. حمایت از سیستم اجرایی چین به صورت هماهنگ و هم‌دوش با ارائه خدمات درمانی بسیار موثر بود، طب سنتی را طب مدرن هماهنگ کرد در مورد انسانی نیز به سرعت ۴۲هزار کادر پزشکی در ووهان مستقر شدند و درمان رایگان را برای بیماران اتخاذ کرد.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا تصریح کرد: ۹ هزار تخت بیمارستانی برای درمان بیماران در ووهان چین در نظر گرفته شد و برنامه ردیابی بیماران را اجرایی کرد و افراد بستری در بیمارستان را پیگیری می‌کردند که ببینند این افراد به کجا سفر داشته و تحقیقات اپیدمیولوژیک را در ۸ روز اجرایی کرد و چین توانست در ۱۶ روز کیت‌ها را تولید انبود کرد.

آسایی با بیان اینکه کره جنوبی توجه کافی به سیستم مراقبت اولیه بهداشتی داشت و به آن تکیه کرد، خاطرنشان کرد: در کره جنوبی موضوع غربالگری سریع و با بهره‌گیری از ارتباط سریع مراقبت بهداشتی و انجام تست‌های گسترده بسیار اهمیت داشت. همچنین بیماران در کره جنوبی گروه‌بندی می‌شدند، بیمارانی مسن و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای در مئاقعی به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های کمک تنفسی در اولویت درمان قرار نگرفتند موضوعی که از لحاظ انسانی پذیرش آن برای ما و پزشکان ما دشورا است. شفافیت در ارایه اخبار و عدالت در دسترسی همگان به تست رعایت می‌شد، بر اساس آخرین گزارش‌ها در کشور سنگاپور دو مورد مرگ، ۶۷۰ مور مثبت، ۷۰ درصد بهبودی بیماران گزارش شده است. در این کشور ۹۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی تشکیل شد تا به بیماران خدمات ارایه دهند.

وی ادامه داد: نرم افزاری موبایلی در سنگاپور ایجاد شد که وقتی بیماران از بیمارستان مرخص می‌شدند از طریق این برنامه وضعیت سلامت خود را به مسوول بهداشت منطقه گزارش می‌دادند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد با بیمار برخورد صورت می‌گرفت، مدیریت بیمارستان‌های خصوصی در سنگاپور مورد توجه ویژه قرار گرفت و قطعا هماهنگی خوبی بین بخش خصوصی و دولتی برای مقابله با بیماری انجام شد.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی در باره طرح هر خانه یک پایگاه سلامت قرار بود در اواسط اسفند اجرا شود که به دلیل بیماری کرونا به تعویق افتاد توضیح داد: البته به صورت آزمایشی در ۳ شهرستان این طرح انجام شد که امیدواریم بتوانیم زودتر این طرح را اجرایی کنیم.

آسایی درباره آمار مبتلایات کادر پزشکی در سایر کشورها بیان کرد: محافظت از نیروی انسانی (کادر درمانی) و ارتقای علمی آنها یکی از موارد بسیار مهم برای وزارت بهداشت بوده است، چون که میزان محافظت از کادر درمانی در بیمارستان‌های هر کشور متفاوت است. در مرگ و میر نیروی انسانی هر کشور هم آمار مختلفی وجود دارد و تا الان آمار دقیقی از فوتی‌های کادر درمانی در هیچ کشوری منتشر نشده است، ما در هفته‌های اول وسایل پیشگیری مناسبی نداشتیم ولی الان در شرایط خوبی هستیم، شیفت بندی مناسب می‌تواند کمک بسیاری برای حفاظت از جان کادر درمانی داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ما هنوز به جایی نرسیدیم که بخواهیم پزشک و پرستار و نیروهای دیگر را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم گفت: آمادگی داریم اما زمانی که بیماری در کشور خودمان به سطحی برسد که به این نیروهای ارزنده نیاز نداشته باشیم این کار را خواهیم کرد. اما تجربیات ما ثبت خواهد شد و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تصریح کرد: مسئله فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر کشورها اجرایی شده است ممکن است در کشوری این موضوع با شدت بیشتری اجرا شده باشد و در کشوری دیرتر انجام شده باشد این موضوع جزو توصیه سازمان جهانی بهداشت است، اینگونه دستورالعمل‌ها ممکن است در مقاطع زمانی مختلف تغییر کند ما بر اساس روند بیماری و فعل و انفعالاتی که ویروس از خود نشان می‌دهد خدمات را سامان می‌بخشیم و اگر در کشوری متفاوت اجرا می‌شود شاید ساختار آن کشور با دستورالعمل سازگار نیست.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه اولین کیس شناسایی شده در ایران بوده است، ادامه داد: اینکه اظهار می‌کنند اولین کیس شناسایی شده از ایران بوده است بحث‌های سیاسی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها بر آن تاکید شود این بیماری همه گیر شده و با پرداختن به این مسائل مشکلی حل نمی‌شود؛ در کشور آمریکا ۱۹۰ هزار مبتلا هستند و نمی‌توان گفت این بیماری از ایران به این کشور منتقل شده است در کانادا نیز اولین مورد بیماری بود که با کشتی سفرهای زیادی به سار کشورها داشته است.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا در پاسخ به پرسشی درباره اجرایی شدن اینستکس افزود: این سیستم پاسخ‌گوی نیازهای کشور برای مقابله با کرونا نخواهد بود، تحریم‌ها باید با کمک سازمان‌ها بین‌المللی زودتر برداشته شود این موضوعی سلامت انسانی است و باید همه کشورها با کمک هم با این بیماری مقابله کنند.

آسایی درباره استفاده کشورهای اروپایی از سیستم بهداشتی گفت: سرعت بیماری بسیار بالا بوده و شاید کشورهای اروپایی در این زمینه غافلگیر شده باشند، نمی‌خواهم بگویم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ما از کشورهای اروپایی بهتر است، اما نمی‌توانیم این سیستم را با ایتالیا مقایسه کنیم و باید بگوییم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران بسیار بالاتر از برخی از کشورهاست. با این حال نحوه چیدمان ما به سبکی بود که شهر و روستا به طور عادلانه از آن برخوردار شوند.  اینجا باید از بهورزان در خانه بهداشت و مراقبان سلامت و ماماها تشکر کنیم. این افراد در یک ماه گذشته خدمات بسیار ارزنده‌ای را ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر مراقبت سلامت در شهرها ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد تصریحی کرد: این مراقبان سلامت با تماس تلفنی از حال خانواده‌ها با خبر شده‌اند. این تماس‌ها برای افزایش انگیزه عمومی جهت پیشگیری از بیماری و بیماریابی فعال انجام شده است. یافتن ناقلان سالم و افرادی که مشکوک هستند و به دلایلی مراجعه نکرده‌اند هم مورد پیگیری قرار گرفته‌اند و به خانواده‌ها مشاوره داده شده است. به طور مثال در زنجان با تست‌هایی که در مراکز بهداشتی انجام شده، حدود ۲۰ درصد از اطرافیان بیمار که از بیماری خود خبر نداشتند تحت درمان قرار گرفتند. اگر این افراد در منزل می‌ماندند امکان داشت جان خود را از دست بدهند.

رئیس کمیته مستند سازی مقابله با کرونا یادآور شد: کشورهایی مثل سنگاپور و کره جنوبی و ژاپن از سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه به درستی استفاده کرده‌اند. در فرانسه و انگلستان شاید سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه متفاوت باشد. در انگلستان هم به مردم توصیه شده در خانه بمانند و تماس بگیرند تا پزشک و پرستار مراجعه کند. در جاهایی که به صورت هماهنگ بین بخش بهداشت و درمان عمل نشود و سیستم ارجاع به خوبی اجرایی نشود، قطعا دچار چالش خواهیم بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز