خبرگزاری کار ایران

ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا:

سازمان‌‌های مردم‌نهاد باید در راستای سیاست‌های ملی فعالیت کنند/ دولت به دنبال وابسته کردن سمن‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۸۹۱

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: تبعیت تشکل‌های مردمی از سیاست‌های خاص دولت یا الزام آنها به اجرای آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت وجود ندارد.

«معصومه ابتکار» معاون امور خانواده و زنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سازمان‌‌های مردم نهاد در کشور گفت: آنچه در قوانین و مقرّرات تاکنون پیش‌بینی شده، این است که سازمان‌های مردم نهاد ضمن استقلال خود، مجوز فعالیت‌شان را از دولت و وزارت کشور بگیرند و این کسب اجازه، تنها به سبب نظم فعالیت آن‌ها در چارچوب قانون و مطابق عملکردی است که در تمام کشورهای جهان رایج است.

ابتکار تاکید کرد: به‌ هیچ وجه نیاز نیست، سیاست‌های تشکل‌های مردم‌نهاد به دولت وابسته و تابع تمام تدابیر یا فرایند‌‌های دولتی باشد. امروزه نیز مطلقا سازمان‌های مردم‌ نهاد از نظام بروکراتیک پیروی نمی‌کنند و علت موفقیت آن‌ها هم همین استقلال است.

وی تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد کنونی، داوطلبانه تشکیل می‌شوند و ساختاری کاملا مستقل دارند. همچنین از لحاظ مالی مستقل از دولت هستند و این نگاه در دولت نیست تا سازمان‌های مردم نهاد را وابسته به خود کند. ما سعی کردیم تا سازمان‌‌های مردم‌نهاد با استقلال در دیدبانی و سیاست‌گذاری‌های کشور مشارکت کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: البته همه باید با سیاست‌های کلان کشور هماهنگ باشند. این طبیعی است که تشکل‌های مردم‌نهاد نیز با سیاست‌های ملی و کلی کشور هم‌راستا باشند. تشکل‌های مردم نهاد هم بخشی از مردم هستند، اما تبعیت تشکل‌های مردمی از سیاست‌های خاص دولت یا الزام آنها به اجرای آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت وجود ندارد. در این موضوعات سازمان‌های مردم نهاد مستثنی هستند.

 ابتکار با اشاره به انتخابات‌‌های پیش رو و تاثیر نتایج آنها بر سازمان‌‌های مردم نهاد گفت: امیدواریم در مجلس و دولت آینده، لااقل معتدلان حضور داشته باشند؛ البته پس از دولت اصلاحات تجربه تغییر سیاست‌ها و افول تشکل‌های سیاسی را داشتیم. امیدواریم سیاست‌ها به نحوی تبیین شوند که تشکل‌ها امکان ادامه فعالیت‌هایشان را داشته باشند. ما به گونه‌ای پیش رفتیم تا عمق عملکرد تشکل‌ها در جامعه بیشتر و قدرت و استحکام مدیریتی آن‌ها تقویت شود. در حقیقت استقلال آن‌ها از دولت بیشتر شده و هویت آن‌ها در جامعه تغییر بهینه داشته است، از این رو امیدواریم در برابر هر تغییراتی استقامت داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها روح جامعه هستند، گفت: در جوامعی که تشکل‌های مردمی امکان عمل نداشته باشند، جامعه پویائی خود را از دست خواهد داد. من فکر می‌کنم سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها، در صورت وقوع هر مشکل احتمالی به فعالیت‌‌های خود ادامه خواهند داد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه انجمن‌ها خواهند توانست، استقامت خود را در برابر تغییرات دولت‌‌ها حفظ کنند، گفت: رشد تشکل‌های مردم نهاد در دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم کم سابقه بوده است. مشابه این رشد تنها در دوره اصلاحات بود. امیدوارم خیر و برکت تلاش‌‌های دولت برای انسجام تشکل‌های مردم نهاد، برای مردم باقی بماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز