خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

بازطراحی کلیات برنامه‌های درسی/ نظرخواهی از معلمان، والدین و دانش‌آموزان

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۶۵۰

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از بازطراحی کلیات برنامه‌های درسی خبر داد.

«حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره درباره اینکه قرار است مفاهیم مربوط به توطئه‌های آمریکا در چه مقطع و در چه کتاب درسی گنجانده شود گفت:‌ در حال حاضر یک کارگروه در معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شکل گرفته که همکاران ما در حال بررسی، مطالعه و کارهای کارشناسی منابع هستند. آنچه مهم است، این است که باید با اتقان مطالب را جمع‌آوری و مسائل مربوط به آن را حل کنیم.

وی بیان کرد:‌ نکته دوم این است که باید تناسبی بین آنچه که می‌پردازیم و برنامه درسی دانش‌آموزان لحاظ بشود و سومین نکته هم این است، که مطالب متناسب با باورپذیری، نیاز و سطح رشد فکری دانش‌آموزان باشد که کارشناسان باید این موضوع را رعایت و دنبال کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره گنجاندن بخشی از زندگی شهید سردار سلیمانی در کتب درسی گفت:‌ سردار سلیمانی چهره ملی کشور ما شد. با توجه به جریانی که پس از شهادت او رخ داد، همه گروه‌ها و قشرهای جامعه انتظار دارند که نسبت به این سردار بزرگ ملی‌ در کتاب‌های درسی بی‌تفاوت نباشیم. از این رو مباحث مربوط به سردار سلیمانی برای ورود به کتب درسی در حال بررسی است که در چه قالبی و با چه پردازشی انجام شود.

حجت الاسلام ذوعلم تاکید کرد: در هر صورت اصل این موضوع را که ما باید به معرفی و حفظ این چهره ملی بپردازیم، همه قبول دارند. وزیر آموزش و پرورش هم آن را مطرح کردند و به هر حال مطالبه‌ای است که جامعه از ما می‌خواهد و ما هم برای سال ۹۹ باید حداقل به بخشی از این مطالبه پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که بازطراحی متون کتاب درسی دوره ابتدایی چه ضرورتی دارد، در حالی که والدین از بابت ایجاد تغییرات متعدد در کتب درسی گلایه‌مند هستند، گفت: آنچه که والدین نسبت به آن گلایه دارند دو چیز است؛ یکی اینکه بعضا در برخی کتب‌ درسی تغییرات جزئی داده می‌شود که خیلی ضروری نیست و دیگری این است که آیا کل این برنامه درسی پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان هست یا خیر؟ که باید گلایه دوم را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: به تعبیر دیگر باید بررسی شود که کل ابعاد برنامه درسی ما که شامل بحث‌های تفکر، مهارت، توانمندی اخلاقی و ...تا چه اندازه در برنامه‌های درسی مد نظر قرار گرفته است؟ این وظیفه‌ای است که سند تحول بنیادین بر عهده ما گذاشته است. به همین دلیل باید بازطراحی اساسی داشته باشیم. البته انجام این کار کمی زمان خواهد برد، اما وقتی اجرا شود با ثبات اجرا خواهد شد و آنطور نیست که هر سال بخواهیم بازطراحی کتب درسی را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام ذوعلم بیان کرد: بازطراحی متون کتب درسی براساس نظرخواهی از کارشناسان، معلمان، والدین و دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور انجام می‌شود. یعنی قرار است یک بازطراحی در کلیت قواعد برنامه درسی صورت بگیرد، البته همان‌طور که گفتم مسیری طولانی در پیش داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: همکاران ما این زمان‌بندی را بررسی می‌کنند. مرحله نیازسنجی، آسیب‌شناسی و... در حال انجام است و فعلا به زمان روشنی برای انجام بازطراحی نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز