خبرگزاری کار ایران

سردار فرحی خبر داد:

مهارت‌آموزی تمام سربازان تا سال ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۶۸۶

رییس قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح از مهارت آموزی تمام سربازان تا سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سید مهدی فرحی، رییس قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دو و نیم سال است که از عمر قرارگاه می گذرد و گامهای بلندی برداشته شده و سناریو مشخص شده است و تحت عنوان نقشه راه مهارت آموزی ابلاغ شده و عملا در یک برنامه پنج ساله با کمک همه دستگاهها و نهادهای مربوطه و نیروی مسلح مهارت آموزی را به صددرصد سربازان ارائه کنیم تا در سال ۱۴۰۱ سرباز بدون مهارت نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای مهارت ها دو شاخص در نظر گرفتیم تصریح کرد: مهارت باید دارای کیفیت باشد که  در همین زمینه منشور کیفیت مشخص شده و به زودی ابلاغ می شود بیش از ۱۵ شاخص برای کیفیت دار شدن مهارت ها در نظر گرفته شده است شاخص دوم اثربخشی مهارت است بزرگترین و مهمترین تعریف اثربخشی آن منجر به شغل بودن آن است مهارتی که منجر به شغل نشود اثربخش نیست هدف اصلی ما از مهارت آموزی منجر به حل شدن مشکل اشتغال جوانان است‌.

سردار فرحی با بیان اینکه زمان سربازی که حدود ۲۱ماه است برای مهارت آموزی کفایت نمی کند، گفت: سربازان در بیش از ۱۵ هزار نقطه کشور توزیع شده اند و فعالیتهایی که در این مدت انجام می دهند اجازه نمی دهد سرباز به مهارت آموزی بپردازد از همین رو گامها را توسعه دادیم و از قبل از خدمت قبل از اینکه جوان وارد خدمت شده و مشمول شود به جوان فرصت دادیم تا مهارت کسب کند و در مقابل مشوق دریافت کند و این باعث می شود که سربازان به سمت کسب مهارت بروند.

وی ادامه داد: تحصیل کنندگان در آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت عمدتا ورودی های سربازی هستند اگر بتوانیم با این سه وزارتخانه به تفاهم برسیم که افرادی که در آنجا مشغول به تحصیل هستند بتوانند مهارتی کسب کنند ورودی ما نیز سربازان مهارت دیده خواهند بود و ما با کارگیری موثر بتوانیم دو سال تجربه برای سربازان در آن مهارت ایجاد کنیم.

او افزود: همایش مهارت آموزان قبل از خدمت در روز ۲۶ برگزار می شود و در این همایش نشان می دهیم که افراد می توانند قبل از خدمت یکی از ۵۱۲ مهارت را یاد گرفته و از مشوق های ما بهره مند شوند.

وی با اشاره به سامانه سرباز ماهر گفت: سامانه سرباز مهار یک سامانه جامع است که هم قبل از خدمت حین خدمت و بعد از خدمت مورد استفاده قرار می گیرد ما برای مهارت آموزی پنج مرحله در نظر گرفته ایم که این پنج مرحله از طریق سامانه سرباز ماهر انجام می شود. سامانه سرباز ماهر طراحی شده است.

در این نشست مهدی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش متوسطه و کار و دانش گفت: یکی از تکالیفی که در قوانین بالادستی برای تعلیم و تربیت وجود دارد مشارکت همه دستگاههای دولتی و غیردولتی در اجرای سند بنیادین تحول آموزش است.  وی ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح از جمله نهادهای تاثیر گذار و مهمی است که با دستور مقام معظم رهبری قرارگاه مهارت آموزی سربازان را ایجاد کرده است.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه و کار و دانش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: عنوان همایش از بیانات مقام معظم رهبری برگرفته شده است آموزش و پرورش فرصت مهارت آموزی در سربازی را تقویت دوره های سپری شده در دوران هنرستان می داند و براین اساس تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش و ستاد کل منعقد شده است.

آذرکیش خاطرنشان کرد: برمبنای اسناد بالادستی و سیاست ملی آموزش و پرورش همکاری مسئولانه با ستاد کل نیروهای مسلح برنامه ریزی کرده است تا یک سیاست ملی اجرا شود درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر از دوره ابتدایی وارد مجموعه درسی دانش آموزان شده است که بیش از ۳۰ پودمان را از پایه ششم به بعد آموزش می ببیند از پایه نهم درس کارآفرینی نیز به مجموعه دروس دانش آموزان اضافه شده است و بیش از سه میلیون دانش آموز درس کارآفرینی و فرهنگ و هنر را آموزش می بینند.

وی ادامه داد: در کنار این آموزشها پروژه تعمیق یادگیری را داریم که از جمله طرح ایران مهارت است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه و کار و دانش خاطر نشان کرد: با جمعیتی بیش از ۴۴۰ هزار نفر در قالب ۲۳۷ پودمان آموزش های مهارتی را در متوسط اول می بینند همچنین طرح خوداتکایی در شبانه روزی ها با هدف غنی سازی اوقات فراغت درحال اجراست.

وی ادامه داد: مهمترین و اصلی‌ترین اولویت ما مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در تمامی دوره‌های آموزش است.

وی به برگزاری همایش پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر در روز یکشنبه با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اشاره و بیان کرد: در این همایش از ۱۰۰ دانش‌آموز برگزیده مسابقات آموزش و پرورش قدردانی می‌شود.

آذرکیش گفت: با توجه به نقش آموزش و پرورش در مسائل مختلف، بیش از ۵۰ تفاهم‌نامه با شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی امضا کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز