رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی :
رسانهها قدرت بازدارندگی خود را در برابر رسانههای دیگر کشورها افزایش دهند
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در پانزدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی، راهبرد بازدارندگی رسانه ای ایران در جنگ رسانهای با غرب را تشریح و بر ضرورت توانمندسازی روابطعمومیها تاکید کرد .
به گزارش ایلنا ، اکبر نصراللهی با اشاره به تاریخچه استراتژی بازدارندگی در یونان باستان و جنگهای صدر اسلام و در روابط دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد گفت : استراتژی بازدارندگی، مبتنی بر روابط میان بازیگران متعدد ، روشی از روابط است که در آن یک طرف سعی دارد با تامین و تقویت آمادگی و توانمندیهای لازم در خود ، طرف مقابل و متخاصم را به انصرف از تعرض و تجاوز و اقدام خصمانه منصرف یا تلاشهای او را خنثی و بیاثر کند.
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران » گفت: هدف از استراتژی بازدارندگی، کاهش یا ازبین بردن خطر حمله با افزایش هزینه هاست تا مهاجم را به این نتیجه برساند که هزینه های حمله بیش از منافع آن است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت:هرچند استراتژی بازدارندگی در حوزههای رسانهای نمیتواند همانندحوزه های نظامی کارآیی داشته باشد، اما ظرفیت زیادی برای محافظت از منافع و امنیت ملی کشورها بویژه در حوزه سایبری دارد.
نصراللهی که دکترای مدیریت رسانه دارد با پرداختن به این موضوع که در رسانههای حرفهای، هدف اصلی راهبرد بازدارندگی ، حفظ وضع موجود،توقف عملیات دشمن و انصراف از اقدامات خصمانه در حوزههای مشخص ،است افزود : یکی از این حوزه ها می تواند رسانهها باشند. رسانهها باید با ایجاد ظرفیت های جدید، استفاده حرفه ای و مسئولانه از ظرفیت های موجود و توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه ای در حوزه ها و سطوح مختلف ، قدرت بازدارندگی خود را در قبال بازیگران رسانهای دیگر کشورها افزایش داده و اقدام فرهنگی ، سیاسی و نظامی دیگران را بی اثر و یا کم اثر کنند.
نصراللهی پیش شرطها، تاکتیکها، ملاحظات و بایستههای تحقق راهبرد بازدارندگی روابط عمومیها را تعامل مستمر و آگاهانه روابط عمومی با رسانهها ،شروع قبل از دیگران و تامین سریع و صحیح و جامع نیازهای آنی و آتی خبری ، آموزشی و سرگرمی مردم و نبود خلاء خبری در جامعه دانست و گفت: همافزایی و جریانسازی رسانهای و تحلیل محوری، بالابردن سوادرسانهای خود، مردم و مسئولان و تسلط بر زبانهای بینالمللی و ایجاد و تقویت روابط بین المللی را از دیگر راههای رسیدن به این اهداف دانست.
وی اصحاب رسانه به طور عام و روابط عمومیها به طور خاص و ویژه ، از نقشآفرینان اصلی قدرت ملی و بازدارندگی کشور دانست و گفت : قدرت بازدارندگی حاصل نمیشود مگر اینکه رسانهها و روابط عمومی تقویت شوند و جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.