خبرگزاری کار ایران

در نشست‌های تخصصی تهران، شهر دوستدار محیط زیست مطرح شد؛

میانگین تولید زباله در روستاهای تهران بالاتر از نرم کشوری است/ کوه‌های زباله موجود فاجعه‌بار است

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۴۰۷

در نخستین جلسه از نشست‌های تخصصی تهران، شهر دوستدار محیط زیست مطرح شد: میانگین تولید زباله در روستاهای تهران در حدود ۸۰۰ گرم و بالاتر از نرم کشوری و رقم ۵۰۰ گرم برای سایر روستاها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زندی ابتدای این  نشست گفت: یکی از پایه‌های اصلی حفاظت از محیط زیست آموزش و فرهنگ‌سازی است. محیط زیست در طول زمان در همه حوزه ها از آلودگی هوا گرفته تا آلودگی آب و خاک آسیب دیده است.

وی افزود: تهران سال گذشته ۱۰۰ روز هوای ناسالم داشته، البته در گذشته قبل از اجرای برنامه جامع ۱۸۰ روز هوای ناسالم داشتیم که اکنون به ۱۰۰ روز رسیده است.

زندی ادامه داد: اقدامات خوبی روی کیفیت سوخت صورت گرفته است. همچنین شرایط کیفی هوا سال گذشته به گونه‌ای بود که در ۱۵ سال گذشته آن را تجربه نکرده بودیم.

وی گفت: بالغ بر۴۰ هزار تن نخاله ساختمانی و حدود ۸ هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود. اتفاقی که در جنوب شهر و کوه‌های زباله موجود رخ داده فاجعه بار است.

زندی ادامه داد: ۸۰۰میلیون متر مکعب در طول سال فاضلاب در تهران تولید می شود که ۱۹۴هزار متر مکعب آن آورده کوهستان است و ۴۵۰هزار متر مکعب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

وی با اشاره به بی توجهی که به مسأله تغییرات اقلیمی می شود اظهار داشت: به تغییرات اقلیمی حتی در اداره محیط زیست هم توجهی نمی شود و هنوز در کشور ما خیلی ها آنرا نمی شناسند. به شرایط اقلیمی امسال که توجه کنید، بخشی از آن ناشی از افزایش میزان گازهای گلخانه ای بوده است که مختص یک کشور نیست و همه کشورها باید آنرا انجام دهند.

وی با بیان اینکه  مسأله تغییرات اقلیمی و اثرات گازهای گلخانه ای تنها مختص یک کشور نیست به توافق پاریس اشاره کرد و گفت: سهم ما در کاهش گازهای گلخانه ای در تفاهم نامه پاریس ۴درصد است که ایران به این دلیل که با مسائل سیاسی همراه شده است هنوز در این تفاهم‌نامه حضوری ندارد، اما مشارکت در آن می تواند عامل موثری در کاهش اثرات گلخانه ای و تغییرات اقلیمی باشد.

در ادامه نشست حسین سروری، بخشدار مرکزی تهران با اشاره به مسأله زباله های روستایی اظهار داشت: در کشور سالانه بیش از ۱۶میلیون تن زباله تولید می شود که اگر نخاله های ساختمانی را نیز به آن اضافه کنیم حجم بسیار بالایی را شامل می شود که چالش بسیار جدی و غم انگیزی در کشور و به ویژه تهران است‌.

وی ادامه داد: به رغم مدیریت واحد پسماند در تهران که سابقه طولانی نیز دارد، اما مسأله پسماند در تهران با مشکلات عدیده ای روبرو است‌.

بخشدار مرکزی تهران گفت: علارغم آنکه تهران از مدیریت واحدی برخوردار است در مسأله پسماند، اما افراد، اشخاص و گروه های متعددی به ویژه زباله گردها، با منشا مشخص حضور دارند. نمی توانیم بگوییم تعدادی کودک خودسر در حال جمع آوری زباله هستند و به صورت کاملاً سازماندهی یافته افرادی به این مسأله دامن می زنند.

وی در ادامه آماری از تولید زباله های روستایی ارائه داد و گفت: روزانه ۱۱هزار تن زباله توسط روستاییان تولید می شود. میانگین تولید زباله شهروندان ۷۰۰ تا یک کیلوگرم است که این رغم در روستاها ۵۰۰گرم است.

سروری با بیان اینکه میانگین تولید زباله در روستاهای تهران بالاتر از نرم کشوری است، ادامه داد: در روستاهای تهران به طور میانگین حدود ۸۰۰گرم زباله تولید می شودکه متاثر از فضای شهری است. روستاهای تهران بیشتر مصرف کننده هستند تا تولید کننده.

وی با اشاره به اینکه نبود دهیاری ها به چالش پسماند دامن می زند ادامه داد: در کل روستاهای تهران ۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی داریم که روزانه حدود ۴۰تن در این مکان ها جمع آوری می شود.

سروری با تاکید بر اینکه برای دفن و بازیافت بهداشتی زباله ها هیچ مکان مناسبی نداریم افزود: تعدادی از روستاها که دهیاری دارند در محل های دپوی شهرداری تخلیه زباله انجام می دهند اما امکانات برای دفن زباله ناچیز است.

سروری ادامه داد: باید درباره مدیریت پسماند در روستاها یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم و  اعتبارات مناسب برای این بخش درنظر گرفته شود.

وی افزود: در برخی مناطق شهرداری مناطق زباله‌ها را بدون برنامه ریزی جمع آوری می کنند و بعضا ممکن است زباله ها یک هفته در روستاها باقی بمانند.

بخشدار مرکزی تهران با بیان اینکه در بحث آموزش نه در حوزه شهری و نه در حوزه روستایی موفق عمل نشده است تصریح کرد: برخی روستاهای تهران عمدتا در مناطق حفاظت شده هستند به ویژه در مناطق شمال شرقی که این مسأله توجه به زباله در این مناطق را مضاعف می کند و باید با برنامه ریزی حداقلی و ارائه آموزش مناسب، بحث تفکیک از مبدا را اجرایی کرد.

به گزارش ایلنا، اولین نشست تخصصی تهران، شهر دوستدار محیط زیست با موضوع پسماند و بازیافت با همکاری موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم در اداره کل محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز