خبرگزاری کار ایران

عاملی خبر داد:

بروزرسانی رشته‌های دانشگاهی در کمیسیون مشترک با مرکز ملی فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۰۳۵

برنامه تلویزیونی پرسشگر با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمان تلفنی و زاهدی رییس کمیسیون اموزش و دکتر باقری مقدم قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمعه شب از شبکه آموزش سیما پخش شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون بازنگری اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اسناد بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بازنگری پیش­بینی شده است و تمامی اسناد ما به نوعی موضوع به­ روز رسانی را در خود دارند.

وی افزود: سند نقشه جامع علمی کشور و جریان علم و فناوری کشور باید در جهت رونق تولید در کشور و بر مبنای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کند.

نیازمند تبدیل رشته­‌های جدید متناسب انتقال به فن­ آوری­ های جدید دیجیتال هستیم

عاملی ادامه داد: امروزه با ظهور فن ­آوری­ های جدید در عرصه علم و فن­ آوری و تبدیل فن­ آوری­ های آنالوگ به فن­ آوری­ های دیجیتال، شاهد آن هستیم که رشته­ های دانشگاهی در دنیا دچار نوعی میرایی شده­ اند و امروزه نیازمند تبدیل رشته­ های جدید متناسب انتقال به فن­ آوری­ های دیجیتال هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که متولی اصلی این بازنگری در رشته­ های دانشگاهی چه کسی است گفت: مدل کار را می تواند ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کند ولی کار باید در دانشگاه ها صورت گیرد. در واقع تحول رشته ای محصول همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: نگاه ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و سایر شوراهای دبیرخانه این است که از صرفاً نگاشتن مستقل یک طرح، به سمت تدوین و گرفتن لایحه منتقل شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی نیز در تدوین قوانین خود این تجربه را داشته است که در موارد تدوین قوانین خود از مسیر لایحه، توفیقات بیشتری را در اجرایی­ شدن قانون نسبت به تدوین قوانین از مسیر طرح به دست آورده است.

عاملی خاطرنشان کرد: در این زمینه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر و چارچوب تدوین لایحه را آماده خواهد کرد اما وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم،تحقیقات و فن­آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فن­ آوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مربوطه بایستی به عنوان ذی­ نفعان، مسئولیت بازنگری را خودشان بپذیرند.

به­ روزرسانی رشته­‌ها در کمیسیون مشترک ستاد نقشه جامع علمی و مرکز ملی فضای مجازی

وی در این رابطه یادآوری شد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی توافقی که با شورای عالی فضای مجازی به امضا رسانید کمیسیون مشترکی را بین ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و مرکز ملی فضای مجازی برای موضوع به روزرسانی رشته­ های دانشگاهی با نگاه به تحولات علم و فناوری در جهان طراحی کرده است که به همین موضوع بازنگری در رشته­ها اهتمام داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مسئول اصلی امور مربوط به سیاست­های علم و فن­ آوری کشور گفت: مسئولیت نهایی سازی سیاست ها و تصویب آنها، برنامه ریزی نظارت و ارزیابی همگی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عاملی در رابطه به روند پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در حقیقت آموزش و پرورش برای اجرایی­کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند بار اراده کرده است و در دوره وزیر قبلی جناب آقای دکتر بطحائی نیز 15 کارگروه برای اجرایی سازی سندتحول تشکیل شد که در آن کارگروه ­ها شاخص ­های مربوطه نیز احصاء شده بود و به دنبال آن سامانه­ ای برای پیگیری اجرایی­ سازی سند تحول راه­ اندازی شده بود.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول نظارت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی افزود: در عمل مسئولیت نظارت و ارزیابی سند تحول بینادین آموزش و پرورش برعهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است ولی در فصل هشتم این سند تصریح شده است که مسئولیت نظارت و ارزیابی این سند را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آموزش و پرورش باید از پیشرفت کار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش بدهد که امیدواریم در جلسات آتی گزارشات مربوطه را از وزیر جدید آموزش و پرورش دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همان­طور که مقام معظم رهبری(مدظله ­العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیت­ ها و نقاط مثبت نظام تمرکز داشته ­اند، ما نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به دنبال پیشروی به شکل اثباتی هستیم تا کارها بتواند به خوبی جلو برود.

عاملی خاطرنشان کرد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر پذیرفته شده است که علم و فناوری منحصر در وزرات علوم، تحقیقات و فن­ آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: علم وفن­آوری به منزله زنجیره ­ای است که از دبستان شروع شده و تا دوران بعد از فارغ التحصیلی نیز بایستی دنبال شود چنان­چه در چند جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به رابطه منطقی میان شغل و تحصیل توجه شده است.

وی افزود: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور فقط به علم منهای نظام ارزشی و یا علم منهای نظام فرهنگی نگاه نمی کند بلکه هدف اصلی رسیدن به علم نافع و تلاش در جهت رشد و تعالی فرهنگ جامعه است تا بتوانیم در نهایت به به تمدن نوین اسلامی برسیم که در بیانان مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) به درستی به آن اشاره شده است.

عاملی یادآور شد: کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده ­اند که باید برای علم و فن آوری هدف­ های متعالی داشت و گرنه همین علم و فن آوری می­ تواند منشأ بلاهای مختلفی در جامعه شود که ارتباطی با ارزش­ های متعالی نداشته باشد.

کنکور اولویت اول معاونت خط مشی­ گذاری ستاد علم و فن­ آوری دبیرخانه شورا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به آخرین سؤال مجری پیرامون اصلاح و بازنگری کمیته جذب و پذیرش دانشجو گفت: در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای کمیسیون­ های مربوطه برگزار شد، قرار شد یک تقسیم کاری در خصوص کنکور صورت گیرد تا تکلیف­مان را در این رابطه مشخص کنیم.

وی افزود: کنکور روش درستی نیست و تجربه­ های موفقی هم در دنیا وجود دارد که به هیچ وجه از مسیر کنکور نیست.

عاملی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مسئله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خط مشی­ گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت اول خود را مسئله کنکور قرار داده است که تلاش داریم در 6 ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانونگذاری و سیاستگذاری هم وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز