خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

گفتگو اهرم اساسی برای شکل‌گیری تفاهم ملی است

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۶۶۴

وزیر آموزش و پرورش گفت: در اهداف مجلس دانش‌آموزی به ترویج فرهنگ گفتگو توجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش، محمد روشنی رییس سازمان دانش‌آموزی، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۷  شهریور در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش  در این نشست با بیان کرد: فعالیت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان فرصت بسیار مهم و بزرگی است تا آنها بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت اجتماعی خود را افزایش دهند. هر چقدر که پیوند‌های اجتماعی بین افراد بیشتر شود جایگا‌ه‌های علمی و فکری عمیق‌تر خواهد شد.

حاجی میرزایی گفت: زندگی جمعی در فرهنگ دینی ما توصیه شده و بسیار از مناسک ما وجه جمعی دارد و بسیار تاکید شده  که این وجه تقویت شود. بنابر این شکل گیری چنین اجتماعاتی در راستای فرهنگی دینی ما یک کار با ارزش است. در سند تحول بنیادین ساحت‌های متنوعی مطرح شده اما از میان ساحت‌ها شش گانه برخی‌ها را می‌توان به صورت فردی و غیرجمعی پیش برد،  ساحت زیستی و  بدنی، ساحت هنری و زیباشناختی علاوه بر وجه اجتماعی می‌تواند وجه فردی هم داشته باشد اما ساحت سیاسی و اجتماعی الزاما از طریق اجتماع اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در اهداف مجلس دانش‌آموزی به ترویج فرهنگ گفتگو توجه شده است به گمان من در مجموعه مسایل و مشکلاتی که امروز متوجه جامعه ماست جای فرهنگ گفتگو خالی است. گفتگو ایمنی بخش، تفاهم آور و با صمیمت همراه است‌ جامعه‌ای که افراد آن آموختند با هم گفتگو کنند از بسیاری مخاطرات ایمن هستند.

او افزود:  امروز بدون شک خانواده‌ای که در آن گفتگو شکل می‌گیرد از آسیب‌های اجتماعی مصون است. اگر فرهنگ گفتگو در جامعه شکل بگیرد آن جامعه از آسیب اجتماعی دور می‌شود. هیچ مساله‌ای به شکل پایدار حل نخواهد شد مگر اینکه درباره آثار و تبعات آن مساله یک تفاهم نسبی شکل گرفته باشد. جامعه‌ای قادر است مسائل خود را حل کند که گفتگو را به خوبی آموخته است.  بدون شک گفتگو یک اهرم اساسی برای شکل گیری تفاهم ملی است که امروز نیاز کشور است.

وی اشاره کرد: سند تحول با در نظر گرفتن فرهنگ دینی و ملی تدوین شده است و هر چقدر به اهمیت سند باور داشته باشیم برای اجرای آن کار دشواری پیش رو داریم‌.  داشتن سندِخوب بخشی از تحقق اجرای آن است. سندی اجرایی خواهد شد که در راستای آن تفاهمی شکل گرفته باشد. ما باید پایه‌های گفتگو را در میان دانش‌آموزان شکل دهیم در غیر این صورت دسترسی به سند امکان پذیر نخواهد بود.

حاجی میرزایی اظهار داشت: نقطه ثقل بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند بنابراین بازیابی نقش جوانان در استقرار بیانیه گام دوم می‌تواند دغدغه دیگری باشد. ما از یک رکن پایشی، بازخورد گیری، روش انعکاس فعالیت‌ها برخوردار نیستیم‌‌، آموزش و پرورش توسط کسانی ارزیابی می‌شود که مشتریان این نظام هستند. شما نماینده یک جمعیت چند میلیونی هستید پس باید صدای آنها باشید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز برخی دانشگاه‌ها توانسته اند در آخر خط، ملاک های دیگری برای ارزشیابی قرار دهند و از ظرفیت های استارتاپ ها و گروه‌های کارآفرینی بهره مند شوند. نمی‌توانیم کنکور را برداریم باید در کنار آن متقاضیانی دیگری بگذاریم که نسبت به آلام مردم احساس مسئولیت کرده و جهت گیری را به سمت خودش ببرد.تعدادی از دانش‌آموزان به نمایندگی از دانش‌آموزان استان خود در این نشست ایراد نطق کردند‌.

علی کاشفی پور دانش آموز سمنانی در این برنامه عنوان کرد: امروز فضای مدرسه و جامعه ما به سمت مسمومیت رفته و شما مسئولین باید این توجه را داشته باشید و فضا را اصلاح کنید زیرا این فضا وارد آموزش و پرورش ما شده که این خیلی خطرناک است. اگر آن را اصلاح نکنیم حتما می‌بایست  در آینده برای آن هزینه شود.وی افزود: جامعه شناسان ما باید به این مساله وارد شوند

دانش آموزان حادثه دیده هرمزگان هنوز درمان نشدند

فاطمه قنبری دانش آموز استان هرمزگان در ادامه گفت: برخی ناکارآمدی ها به طور مستقیم مدرسه را نشانه گرفته است. بعد از گذشت دو سال از حادثه تصادف دانش آموزان  هنوز وضعیت درمان آنها لاینحل مانده است و مسئولین فقط در این زمینه شعار می‌دهند.

او اشاره کرد: ما شاهد تبعیض هستیم وقتی بخش عمده‌ای از داوطلبان کنکور از مدارس سمپاد و غیر دولتی بوده یعنی سرمایه‌های این مملکت برای سرمایه گذاران و آقا زاده‌ها است. چرا دست مافیای کنکور جای کوتاه شدن هر روزه درازتر می‌شود.

استعداد دانش‌آموزان مورد سنجش قرار بگیرد

فاطمه رییسی نماینده استان فارس با انتقاد از کنکور گفت: دانش‌آموزان ما مجبورند که طی یک آزمون چهار ساعت سرنوشت خود را رقم بزنند از این رو مجبورند که تمام تمرکز خود را برای این مقوله بگذارند نه هنرهای دیگرشان.

وی گفت: دانش‌آموز باید بتواند استعداد خودرا در مدرسه بشناسند و این هنر مورد سنجش قرار بگیرد. برای دانش‌آموز و ارتقای نظام تعلیم و تربیت نیازمند مدرسه شش ساحتی و کنکور شش ساحتی هستیم.

نوید خاکچوییان نماینده دانش آموزان اقلیت‌های مذهبی بیان کرد: یکی از مشکلات ما دانش‌آموزان کنکور سراسری و جایگاه دانش آموزان اقلیت‌های مذهبی در آن است.

او با اشاره به کتاب های درسی اقلیت‌های مذهبی گفت: ما دو کتاب دینی داریم که این دو کتاب از سال ۱۳۶۰ به چاپ رسیده است این دو کتاب از نظر علمی و کاربردی تفاوتی با هم ندارد و تنها تغییر در جلد و واژه‌های آنهاست‌.  مگر غیر از این است که دیگر کتاب‌ها هر ساله مورد بازنگری قرار می‌گیرند اما فرق این کتاب‌ها و دانش آموزان اقلیت‌های مذهبی با دیگر دانش آموزان چیست‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز