خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی:

توقف یا ادامه طرح تجمیع مستلزم گزارش جمع‌بندی است/ فرمول تعیین نرخ عوارض پسماند نیازمند بازنگری است

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۲۳۹

شصت و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران با حضور رئیس و اعضای این کمیته و همچنین رئیس و مسئولان سازمان مدیریت پسماند و مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که به موضوع ارائه گزارش سازمان مدیریت پسماند در ارتباط با آخرین وضعیت طرح تجمیع خدمات مدیریت پسماند و طرح تفکیک در مبدأ و همچنین بازنگری در بهای خدمات جمع‌آوری، حمل و نقل پسماند خانگی اختصاص داشت، سید آرش حسینی میلانی ابتدای این جلسه، رسیدگی سرانجام رساندن مسئله تفکیک در مبدا پسماند را از دستورکارهای اصلی شورای پنجم برشمرد و گفت: بحث تفکیک از مبدا یک حرکت اصلاحی در حوزه پسماند است و شورا هم بر انجام این موضوع تأکید و تمرکز دارد. در سازمان مدیریت پسماند نیز تا کنون طبق مصوبات قبلی شورا یک کمیته فرهنگ‌سازی این موضوع را پیگیری می‌کرده که لازم است سازمان مدیریت پسماند در این باره گزارشی در مورد نحوه عملکرد و همینطور برنامه‌ریزی برای شش ماهه دوم امسال ارائه کند.

وی بر ضرورت رسیدن به یک جمع‌بندی جامع درخصوص نحوه تعیین فرمول عوارض پسماند از سوی شهرداری تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از تاکیدات کمیته محیط زیست، اصلاح فرمول تعیین نرخ عوارض پسماند است که نیازمند بازنگری است. سال گذشته اصلاحاتی در حوزه پسماند غیرخانگی انجام شد و با حداقل تغییرات در صحن شورا به تصویب رسید. برای سال ۹۹ باید تدارکات لازم دیده شده چراکه خروجی این کار برای عادلانه‌سازی اخذ بهای خدمات بسیار مهم است.

در این رابطه مقرر شد کمیته اقدام مشترک بین سازمان مدیریت پسماند و اداره کل درآمد شهرداری تهران با حضور نمایندگان کمیته محیط زیست و خدمات شهری تشکیل شود.

این عضو شورای شهر تهران در ارتباط با طرح آزمایشی تجمیع جمع‌آوری زباله در چهار منطقه تصریح کرد: گزارش‌های قبلی به شورای شهر حاکی از عملکردهای متفاوت بوده است. اکنون زمان تصمیم‌گیری درباره چگونگی ادامه طرح پایلوت است و توقف یا ادامه هر مسیری مستلزم گزارش جمع‌بندی از این تجربه است. تاکیدی که در این رابطه وجود دارد آن است که باید مستندسازی‌های لازم انجام و به شورا ارائه شود.

حسینی میلانی خطاب به مسئولان سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: این گزارش باید از جنبه فنی، مالی، اجتماعی و حقوقی بحث تجمیع را ارزیابی کند.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع مدیریت پسماند ابراز داشت: یکی از انتقاداتی که وجود دارد این است که همه مسائل مربوط به پسماند منوط به طرح جامع مدیریت پسماند شده و این در حالی است که یک نهاد مدنی گزارشی را در مورد وضعیت کودکان کار منتشر کرده، نشان می‌دهد حدود ۴۵۰۰ کودک کار در حوزه زباله‌گردی فعال هستند و به انواع عوارض از جمله اعتیاد دچار هستند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه برای ساماندهی وضعیت کودکان کار و وضعیت قاچاق زباله هم الزام اخلاقی و هم الزام فنی و اجرایی داریم، عن ان کرد: غیر از نظام رسمی پیمانکاری، با یک نظام غیررسمی جمع‌‌آوری زباله روبه‌رو هستیم. کانون‌های غیررسمی جمع‌آوری زباله را هم نمی‌توان فقط به صورت موردی ساماندهی کرد. در منطقه ۱۸ کانون تقی‌آباد به لحاظ فیزیکی ساماندهی شد، اما گزارش مشاور طرح جامع نشان می‌دهد جمع‌آوری زباله به بافت اطراف منتقل شده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه رابطه تصمیمات مدیریت پسماند با طرح جامع باید یک رابطه دو طرفه و پویا باشد، یادآور شد: شرط موفقیت طرح جامع این است که همکاری نزدیکی بین مدیریت پسماند، مشاور طرح جامع و سایر ذینفعان کلیدی وجود داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه درخصوص مباحث تفکیک در مبدأ باید با کار کارشناسی و خرد جمعی به یک مدل قابل تحقق رسید، بیان کرد: این جمع‌بندی‌ها طبیعتاً ممکن است شامل کارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت باشد. این مدل علاوه بر کارکرد تفکیک از مبدأ باید وضع موجود سیستم پیمانکاری را لحاظ کرده و شفافیت مالی را با خود به همراه می‌آورد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با ضروری دانستن طراحی اقدامات بر اساس کار درست و به موقع مطالعاتی گفت: هم‌اکنون سیستم جمع‌آوری پسماند چند نوبتی، توقعات و سطح رضایتی در شهروندان ایجاد کرده که باید در طراحی هر نوع اقدام اصلاحی پیامدهای تغییر سیستم جمع‌آوری بر سطح رضایت شهروندان مد نظر قرار گیرد و مدیریت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز