خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

در حوزه کشف حجاب با موارد سازمان‌یافته مواجه هستیم/ زیر 10 درصد کاهلیت به حجاب دارند/ کارخانه‌های تولید چادر مشکی باید تقویت شوند

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۰۶۳

وزیر کشور گفت: با قطعیت می‌توان اعلام کرد که زیر 10 درصد کاهلیت به حجاب دارند، ولی یک درصد هم زیاد است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور که در خصوص حجاب و عفاف برگزار شد، گفت: حجاب یک موضوع بین بخشی است و باید نوع نگرش به این حوزه واقع‌بینانه باشد. تمامی گزارش‌ها در این جلسه مبتنی بر این بوده است که بین 7 تا 8 درصد افراد در جامعه به موضوع حجاب کاهلی دارند ولی نوع بیان این موضوع نباید به گونه‌ای باشد که این رقم را بالاتر از 10 درصد پیش بینی کنند.

وی ادامه داد: با قطعیت می‌توان اعلام کرد که زیر 10 درصد کاهلیت به حجاب دارند ولی یک درصد هم زیاد است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس اطلاعات و آمار برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص داشته باشیم و با توجه به اینکه بی‌حجابی در کشور ما قابل قبول نیست، بنابراین کشف حجاب موجب می‌شود که بر اساس قانون با آن فرد برخورد شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه کشف حجاب ما با موارد سازمان‌یافته‌ای مواجه هستیم، گفت: بر اساس قانون دستگاه‌های ذی‌ربط موظفند با آن برخورد کنند. باید به موضوع حجاب و عفاف به نحو احسن پرداخت و ما باید در این خصوص شناخت مشترک و درک واحد داشته باشیم. مطالعات خوبی در این خصوص انجام شده است که اگر کارگروهی تشکیل شود ذیل آن ستاد و کارگروه می‌توان اقدامات پژوهشی را انجام داد و به یک فراتحلیل برسیم و برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه به موضوع حجاب و عفاف باید به صورت مستمر پرداخت، گفت: بحث حجاب جزو مسائل اعتقادی و دینی قانون ماست. شاید به دلیل گرمای تابستان بدحجابی بیشتری داشته باشیم و در پاییز و زمستان وضعیت حجاب بهتر شود و در آن فصل‌ها به موضوع حجاب رسیدگی نکنیم، بلکه ما باید در طول سال به صورت مستمر حجاب و عفاف را پیگیری کنیم و دستگاه‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: قطعا بدون مشترک عموم جامعه نمی‌توانیم اقدامی را پیش ببریم و باید روش‌هایی که مردم را نسبت به این موضوع مشتاق می‌کند، انجام دهیم. ما در ایام محرم هستیم و در این ایام تمامی آحاد جامعه عزادار بودند و به معارف همه افزوده شد. در این خصوص نیز باید این حس به همه مردم القا شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه کار فرهنگی کردن زمان خود را نیاز دارد، گفت: بیش از 95 درصد کار در حوزه حجاب و عفاف ایجابی است و باید با هماهنگی بیشتری عمل کنیم و تمامی دستگاه‌ها متناسب با وظایفی که دارند برنامه‌های خود را به صورت زمانبندی شده ارائه دهند.

رحمانی فضلی به نقش فضای مجازی در موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: نقش این فضا در این خصوص کاملا مشهود است و باید از این ظرفیت فضای مجازی برای ارائه نکات آموزشی و حذف آسیب‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: نقش وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی و حجاب و عفاف کاملا مشهود است و می‌توان در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به این دو وزارتخانه اشاره کرد.

وزیر کشور اظهار داشت: از سیاسی شدن و دوقطبی کردن جامعه در موضوع حجاب و عفاف باید به شدت پرهیز شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نباید با سیاسی‌کاری، اعتقادات و اخلاق عمومی جامعه به دنبال دو قطبی کردن جامعه پیش رفت و قطعا شورای اجتماعی کشور در مقابل این موضوع خواهد ایستاد.

وی تاکید کرد: ما باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم و چندین هزار سازمان مردم‌نهاد داریم که باید از آنها استفاده کرد.

وزیر کشور افزود: یک ماه دیگر مراسم اربعین آغاز خواهد شد و دولت هیچ پولی را برای آن هزینه نکرده است و تمامی اقدامات به صورت مردمی انجام می‌شود و شاهد بوده‌اید که چقدر مثمرثمر است. ما باید از این کار درس بگیریم و پیش برویم.

رحمانی فضلی با اشاره به تولید پارچه چادر مشکی در داخل اضافه کرد: از وزارت صنعت و معدن نیز می‌خواهیم که به موضوع تولید چادر مشکی توجه بیشتری داشته باشند و تعرفه‌های واردات چادر مشکی را نیز صفر کنند و این پیشنهاد را ما ارائه کرده‌ایم.

وی یادآور شد: مخاطب‌شناسی ما خیلی مهم است و نباید همه امور کشور را به صورت متمرکز اداره کنیم و یک برنامه را در سطح کشور اجرایی کنیم؛ چراکه موضوعاتی که در شهر تهران است قطعا در دیگر شهرستان‌های کشور به این وسعت وجود ندارد.

او ادامه داد: در موضوعات مربوط به حجاب استفاده از مشارکت عمومی و مردم و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد که شامل چندین هزار سازمان مردم نهاد می شوند و دیگر امکانات با حمایت از آنها بسیار مهم است. همچنین در موضوعاتی مانند اربعین که تبدیل به یک جریان شده است دولت به هیچ عنوان هزینه ای نمی کند بلکه خود مردم و هیئت‌ها آن را اداره می‌کنند بنابراین بایستی این ظرفیت ها را شناسایی و از آن استفاده کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به مباحثی که در نشست امروز از سوی دستگاه ها عنوان شد گفت: معرفی نوع الگوی پوشش نیز بسیار مهم است و همچنین کارخانه های تولید چادر مشکی می بایست تقویت شوند تا به فعالیت خود ادامه دهند و تا زمانی که به واردات چادر مشکی نیاز داریم عوارض گمرکی و سود بازرگانی‌را در تعرفه صفر کنیم این موارد در حقیقت پیشنهاد هایی بود که توسط دستگاه‌ها مطرح شد و به آن پرداخته خواهد شد.

 وزیر کشور همچنین در زمینه تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه به برگزاری جشنواره هایی در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت:در این مقوله مخاطب شناسی بسیار مهم است در جامعه ما تفاوت ها و تشابهات در سبک زندگی و علایق ،سلایق مختلف در کشور را شاهد هستیم و در این زمینه باید به گونه‌ای عمل شود که برای کل کشور یک نسخه واحد نداشته باشیم.

وی در ادامه به بحث اقناع‌سازی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مطرح شد که با جامعه ای مواجیهم که نسل جدید نسبت به مسائل شرعی حجاب اقناع سازی درست نشدند. بنابراین باید سیاست های انگیزشی در این زمینه ایجاد شود که کار در این مبحث برعهده صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی است.

 رحمانی فضلی به فعالیت ها و برنامه های سازمان یافته توسط شبکه های خارجی در مقوله حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص دستگاه های ذیربط  که رسانه در اختیار دارند باید مسائل جوسازی های علیه حجاب در جامعه را رصد کنند و به ابهامات وشبهات پاسخگویی مناسب و خنثی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز