خبرگزاری کار ایران

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:

مرز خسروی هنوز بازگشایی نشده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۸۹۳

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: مرز خسروی تا تامین امنیت و ایجاد زیرساخت از سوی دولت عراق بازگشایی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری در جلسه ستاد اربعین که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه موضوع مدیریت عملیات اربعین کار کوچکی نیست و محصول یک کار جمعی است، گفت: باید تلاش کنیم تا از اشکالات سال‌های گذشته در این ایام کاسته شود. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که ما همیشه برای اینکه 80 هزار نفر به حج بروند چه برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام می‌دهیم. اما موضوع اربعین کاملا متفاوت است و نمی‌توان اعلام کرد چه تعداد در این مراسم شرکت خواهند کرد. اما تجربه سفرهای گذشته به ویژه سال 96 به ما ثابت کرده است که در حدود 2.5 میلیون زائر در این ایام به اربعین سفر خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر امروز همه نهادهای حاکمیتی با همراهی مردم در این زمینه اقداماتشان را انجام ندهند ما نمی‌توانیم این اشکالات سال‌های گذشته را برطرف کنیم.

معاون سیاسی و انتظامی وزارت کشور درباره کاپوتاژ خودروها برای سفر اربعین گفت: درباره کاپوتاژ از نظر سقف و هم از نظر مسیر و مرز هماهنگی های لازم را ایجاد خواهیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.

وی با گلایه از صحبت‌های برخی مسئولان گفت: هر مسئولی وظیفه دارد در خصوص موضوعی که به آن مربوط می‌شود و درباره آن اشراف دارد مصاحبه کند و درباره موضوعاتی غیر از آنچه که به آ‌نها مربوط است سخن نگوید.

ذوالفقاری با بیان اینکه مسئولیت اصلی ما در خاک ایران است گفت: در استان‌های مسیر از استان همدان تا لب مرز همه ظرفیت‌های خصوصی و عمومی را ساماندهی کردیم و از آنها بهره خواهیم گرفت.

وی همچنین درباره حمل و نقل در این ایام گفت: ظرفیت حمل و نقل عمومی در کشور مشخص است و ما 14 هزار اتوبوس بین شهری داریم که از آنها 11 هزار و 800 اتوبوس فعال است در زمان اربعین 8500 دستگاه اتوبوس برای زائران اربعین اختصاص می‌یابد. همچنین حمل و نقل ریلی به استان کرمانشاه و خوزستان را گسترش دادیم و زائران می‌توانند از حمل و نقل هوایی نیز استفاه کنند اما تاکید ما به زائران این است که با برنامه‌ریزی مشخصی سفر کنند چرا که ما امکان اختصاص ظرفیت بیشتری برای حمل و نقل زائران در این ایام نداریم بنابراین ممکن است زمانی که مردم به یکباره از عراق وارد ایران می‌شوند با مشکلاتی مواجه شویم از همین رو در شهرهای مرزی محل‌هایی را برای اسکان زائران در نظر گرفته‌ایم البته تجربه سال‌های گذشته به ما نشان داده است که مردم حاضر به استفاده از این ظرفیت‌ها و این اماکن نیستند.

وی درباره پرداخت ارز برای سفر اربعین گفت: در این خصوص هیچ تصمیمی نهایی نشده است البته ما موافق پرداخت ارز در داخل عراق نیستیم و چنانچه امکان داشته باشد و بانک مرکزی بررسی‌های لازم را انجام دهد تلاش می‌کنیم تا در داخل ایران ارز در اختیار زائران قرار داده شود البته مردم باید در نظر داشته باشند که در این سفر مبلغ کافی به همراه داشته باشند و بدون پول به عراق سفر نکنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ما از دولت عراق درخواست داریم تا کاهش نرخ مکالمات را برای زائران ایرانی در نظر بگیرند همچنین از ستاد اربعین مستقر در عراق می‌خواهیم تا هماهنگی لازم با دولت عراق انجام شود تا اجحافی در خصوص دریافت کرایه از زائران صورت نگیرد و هنگام برگشت نظارت بر رانندگان وجود داشته باشد.

ذوالفقاری درباره مرز خسروی نیز گفت: بازگشایی مرز خسروی به صورت توافق کتبی بین دولت‌های ایران و عراق صورت گرفته است و از روزی که این توافقنامه نهایی شد سفارت ما در عراق به دنبال اعلام زمان بازگشایی این مرز از سوی دولت عراق است و تا زمانی که از سوی دولت عراق به طور رسمی اعلام نشود امکان تردد زائر از این مرز امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: لازمه بازگشایی مرز خسروی ایجاد زیرساخت و تامین امنیت مسیر از خسروی تا بغداد است و زمانی که به طور کامل ایجاد شود و دولت عراق به ما اعلام کند ما تردد زائران را از این مرز آغاز خواهیم کرد البته در حال حاضر مرز خسروی برای تردد خودروهای ترانزیت و مبادله کالا باز است.

وی همچنین در خصوص ضرورت ثبت نام زائران برای سفر اربعین در سامانه سماح نیز گفت: ما تلاش زیادی کردیم تا روادید در خصوص سفر اربعین لغو شود و در سفر رئیس جمهور به عراق با دولت آن به تفاهم رسیدیم که روادید به صورت مجانی برای تمام طول سال برای زائران ایرانی و عراقی صادر شود اما در زمان اربعین به این توافق رسیدیم که از ابتدای محرم روادید برای زائران صادر نشود و هر کسی قصد سفر به عتبات داشت نیازی به دریافت روادید ندارد اما زائران بدانند که برای سفر به عراق حتما باید در سامانه سماح ثبت نام کرده و همچنین بیمه‌نامه در اختیار داشته باشد و همچنین زائری که قصد سفر به عراق را  دارد باید دارای گذرنامه‌ای باشد که حداقل سه ماه مهلت دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: زائران به هیچ وجه بدون گذرنامه و بدون ثبت نام در سامانه سماح به عراق سفر نکنند. آخرین زائری که سال گذشته در سفر اربعین در عراق بازداشت شد اخیرا آزاد شده است بنابراین لازم است که افراد دقت لازم را برای ثبت نام در سامانه سماح و گذرنامه داشته باشند همچنین اگر می‌خواهند به صورت خانوادگی سفر کنند به صورت گروهی به عراق سفر کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه خدمات دوره اربعین در ایران از 13 مهرماه تا 30 مهرماه ارائه می‌شود تاکید کرد: ارائه خدمات برای دوره اربعین در عراق از 16 مهرماه تا 27 مهر ارائه می‌شود در غیر از این زمان خدماتی در خصوص اربعین در عراق به زئران ارائه نمی‌شود.

ذوالفقاری گفت: 124 میلیارد تومان برای آماده سازی زیرساخت‌ها دریافت کرده‌ایم که 50 درصد از این اعتبارت در اختیار استانداران استان‌های مرزی با عراق برای این اقدام قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز