خبرگزاری کار ایران

آروین:

شورای پنجم، شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی در سطح کشور است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۲۳

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت: شورای شهر، اقدامات زیادی را در جهت شفافیت‌بخشی به فرآیندهای خود به عنوان یک نهاد انتخابی انجام داده است، به گونه‌ای که هم‌اکنون پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی در سطح کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهاره آروین در نطق پیش از دستوری در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای شهر درباره پیگیری مسأله شفافیت در شورای شهر گفت: تحقق شفافیت یکی از اولویت‌های اصلی پیگیری‌های اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده است. انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان، انتشار عمومی اطلاعات پروانه‌های صادره در سطح شهر، انتشار اطلاعات مدیران و کارکنان به همراه اطلاعات سفرهای خارجی انجام‌شده در مجموعه شهرداری تهران، انتشار استاندارد سند بودجه و گزارش عملکرد آن و در آخرین مورد، انتشار عمومی پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری تهران، که همگی برای اولین بار در کشور انجام شده‌اند، دستاورد تلاش‌های دو ساله بیست‌ویک نفر عضو پیگیر تحقق شفافیت در مدیریت شهری تهران بوده است.

وی با بیان اینکه تلاش‌های شورای پنجم تنها معطوف به تحقق شفافیت در شهرداری تهران نبوده اظهار داشت: شورای شهر، اقدامات زیادی را در جهت شفافیت‌بخشی به فرآیندهای خود به عنوان یک نهاد انتخابی نیز انجام داده است، به گونه‌ای که هم‌اکنون پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی در سطح کشور است.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر با بیان اینکه هیئت رئیسه منتخب شورا در سال اول فعالیت، به نمایندگی از دیگر اعضا، اقدامات شفافیت‌بخشی را در فرآیندهای گردش کار به سرانجام رساند گفت: انجام رای‌گیری الکترونیکی که امکان ثبت دقیق آراء مخالف و موافق را در صورت‌جلسات شورا فراهم می‌کرد، انتشار عمومی دستورجلسات به همراه ضمائم، انتشار عمومی صورت‌جلسات به همراه آراء موافق و مخالف به هریک از مصوبات جلسات و نیز انتشار عمومی صوت جلسات شورا روی وبسایت شورا از اقدامات شفافیت‌بخشی شورای شهر در سال اول فعالیت بود.

آروین در ادامه به فعالیت هیئت رئیسه منتخب شورا در سال دوم فعالیت نیز اشاره کرد و گفت: هیات رییسه تلاش‌های خود برای شفافیت‌بخشی به فرآیندهای درونی شورای شهر را ادامه داد و در این خصوص تحقق اقداماتی را پیگیری کرده است که در نهادهای انتخابی در سطح کشور بی‌سابقه و متمایز است.

وی افزود: ارتقای رای‌گیری الکترونیکی به گونه‌ای که آراء بلافاصله پس از پایان رای‌گیری به صورت سیستماتیک و خودکار بر روی نمایشگرهای همه اعضا و نیز نمایشگر بزرگ صحن به اطلاع همه حاضران در صحن برسد، یکی از اقدامات شفافیت‌بخش در سال دوم فعالیت بوده است.

آروین در ادامه گفت: دومین اقدام، تهیه و انتشار مذاکرات شوراست که به صورتی افزون بر ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مصوب ۱۳۷۸ هیئت وزیران به صورت مشروح مذاکرات، درقالب استاندارد تهیه شده و در شکل فایل word روی وبسایت شورا در دسترس عموم قرار گرفته است تا امکان جستجوی کلیدواژه‌ها، عبارات و موضوعات هر جلسه برای مخاطبان فراهم باشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر افزود: مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی که طبق قانون اساسی به صورت عمومی منتشر می‌شود، متاسفانه در قالب فایل‌های pdf منتشر می‌شود که امکان هرگونه جستجو و تحلیل مذاکرات را از مخاطب سلب می‌کند و امید است مجلس محترم و دیگر نهادهای شورایی در کشور، متن مذاکرات خود را مشابه شورای شهر تهران منطبق با استانداردهای شفافیت و به همراه آراء هریک از اعضاء حاضر به مصوبات جلسه، در دسترس عموم قرار دهند.

وی با بیان اینکه در همین راستا، هیئت رئیسه منتخب شورای شهر با همکاری کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا، دو متن راهنمای مرتبط با استانداردهای جهانی تحقق شفافیت در وبسایت‌های پارلمانی را ترجمه و در دسترس عموم قرار داده افزود: شورا تلاش کرد تا در نسخه جدید طراحی شده برای وبسایت شورا که به همت سخنگوی شورای شهر و مجموعه همکاران در بخش‌های فناوری اطلاعات و روابط عمومی شورا آماده شده و به زودی رونمایی خواهد شد، استانداردهای شفافیت پارلمانی تا حد امکان مدنظر قرار گیرد. در این خصوص، امکان جست‌وجو در متن مذاکرات تمام جلسات برگزارشده به صورت آنلاین و همچنین دریافت مشروح مذاکرات در قالب فایل xml که فرمتی ماشین‌خوان و منطبق با استانداردهای متن باز است فراهم شده است.

آروین افزود: فراهم شدن چنین امکاناتی نه فقط تحقق شفافیت و پاسخگویی شورای شهر به عنوان یک نهاد انتخابی را به دنبال می‌آورد، بلکه ظرفیت زیادی را نیز برای تحلیل و ارزیابی عملکرد شورای شهر فعال می‌کند.

رییس کمیته شفافیت با اشاره به سومین اقدام جدی هیئت رئیسه منتخب شورای شهر  در سال دوم فعالیت به راه‌اندازی سامانه گردش کار طرح‌ها و لوایح اشاره کرد و گفت: این سامانه با هدف الکترونیک کردن فرآیندهای بررسی طرح‌ها و لوایح در مجموعه شورا انجام شد. با راه‌اندازی این سامانه، از زمانی که طرح یا لایحه‌ای اعلام وصول می‌شود تا زمانی که در صحن علنی شورا مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد، تمام فرآیند در سامانه ثبت شده و هریک از اعضای محترم می‌توانند فارغ از اینکه نامه‌های مختلف سیستم اتوماسیون اداری به ایشان ارجاع شده است یا نه، گردش کار یک طرح یا لایحه اعم از تاریخ ارجاع کار توسط هیئت رئیسه به کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های فرعی، میزان زمان باقی ماندن یک طرح یا لایحه در کمیسیون‌های ذیربط و بالاخره پاسخ کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های فرعی را مشاهده کنند.

وی افزود: این سامانه همچنین لیست موارد آماده برای قرار گرفتن در دستور جلسه صحن علنی و همچنین دستور جلسه پیشنهادی مبنی بر قواعد و مقررات ترتیب قرار گرفتن موارد در دستور جلسه را به صورت سیستماتیک پیشنهاد می‌کند که از خطاهای انسانی در مورد جاافتادن و ترتیب نادرست دستورها و نیز ابهامات و سوءتفاهمات احتمالی درباره تنظیم دستور جلسه خواهد کاست و شفافیت کاملی را در عملکرد شورا، به خصوص عملکرد هیئت رئیسه در فرآیند گردش کار طرح‌ها و لوایح نمودار خواهد کرد.

آروین در ادامه اظهار داشت: این سامانه همچنین یکی دیگر از استانداردهای شفافیت در انتشار عمومی اطلاعات در وبسایت شورا را ارتقاء خواهد داد به گونه‌ای که دستورجلسات که هم‌اکنون به صورت فایل pdf و غیرقابل جستجو به صورت دستی روی وبسایت شورا آپلود می‌شود، از این‌پس به صورت سیستماتیک و برخط و به شکل ماشین‌خوان و قابل جستجو مستقیما از این سامانه بر روی وبسایت شورا فراخوانی خواهد شد.

وی از دیگر مزایای  این سامانه به مبنای راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری شورای شهر اشاره کرد و گفت: به‌گونه‌ای که متخصصان، تشکل‌های حرفه‌ای و دیگر شهروندان مشارکت‌جو که می‌خواهند و می‌توانند بر سیاست‌گذاری‌های شورای شهر تاثیرگذار باشند، از طریق ارایه پیشنهادهای خود بر روی متن طرح‌ها و لوایح یا گزارش کمیسیون‌های تخصصی و یا حتی پیشنهاد طرح‌های موثر در بهبود عملکرد مدیریت شهری، شورای شهر را در سیاست‌گذاری‌های موثر معطوف به اصلاح وضعیت و فرآیندهای مدیریت شهر، یاری دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز