خبرگزاری کار ایران

درخواست ابتکار برای رسیدگی سریعتر به لایحه‌های تامین امنیت زنان و حمایت از کودکان

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۹۹۵

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از قوه قضاییه، کمیسیون حقوقی و قضایی و شورای نگهبان درخواست کرد تا سریعتر به لایحه تامین امنیت زنان و لایحه حمایت از کودکان رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود در هفته دولت گفت: مهمترین محور کاری ما در دولت دوازدهم نگاه برنامه ای ما به موضوع عدالت جنسیتی و تحقق ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم است که به نوعی تحقق بندهایی از قانون اساسی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شاخص عدالت جنسیتی در اولین جلسه ملی و خانواده کلیات آن تصویب شد و با دستگاه های اجرایی برای شاخص‌های کلیپ اختصاصی عدالت اجتماعی کار کردیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ۸ محور موضوع عدالت جنسیتی گفت: آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی و خانواده از محورهای عدالت جنسیتی است. ستاد ملی زن و خانواده یک ستاد فرا قوه ای است و علاوه بر وزرا و اعضای دولت معاون قوه قضاییه و نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این ستاد حضور دارند.

ابتکار خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع این ستاد عدالت جنسیتی است که محورهای آن به استانداران و وزرا اعلام شده است. در این خصوص موضوعاتی چون فضای ورزشی برای دختران، دختران بازمانده از تحصیل، خدمات خاص برای زنان بارور و... مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما همکاری با مرکز آمار ایران برای تدوین شناسنامه این شاخص ها است.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از دیگر اقدامات ما طی دوسال گذشته بازنگری، تدوین قوانین دیگر و لوایح بوده است. ۵ لایحه جدید به دولت داده شده که می توان به برابری دیه زن و مرد، اصلاح قوانین طلاق، اصلاح قانون کیفری، حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودک همسری نام برد.

وی ادامه داد: ما به طور خاص لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را از قوه قضاییه پیگیری می کنیم و کماکان در انتظار هستیم و از رییس قوه قضاییه تقاضا داریم، لایحه امنیت زنان در برابر خشونت را برای تصویب نهایی به مجلس بفرستند تا قبل از اتمام مجلس به تصویب برسد.

ابتکار خاطرنشان کرد: همچنین از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و شورای نگهبان تقاضا داریم لایحه حمایت از کودکان را که از مترقی ترین قوانین و براساس دین اسلام است به سرانجام برسانند.

ابتکار در ادامه به برنامه‌های تاب‌آوری زنان در استانهای مختلف به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: ما در این مناطق با مشکلات بسیاری در حوزه زنان مواجه هستیم و از همین رو برنامه‌هایی برای آموزش کودکان و مقابله با کودک‌همسری برگزار می‌کنیم و همچنین برنامه‌هایی در خصوص ارتقاء تاب‌آوری زنان در این مناطق در حال اجرا است و امیدواریم این برنامه‌ها به حل مشکلات در این مناطق کمک کند. همچنین در این مناطق نیازمند یک مجموعه خوابگاهی و آموزشی برای دختران هستیم و انتظار ما این است که مقامات استانی همکاری لازم را با ما داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب 38 درصد از زنان بازمانده از تحصیل بودند، گفت: پس از 40 سال از انقلاب اسلامی این میزان به 4 درصد کاهش پیدا کرده اما این 4 درصد نیز برای ما بسیار زیاد است و متاسفانه اکثر تمرکز دختران بازمانده از تحصیل در روستاها و مناطق مرزی و حاشیه‌ای هستند و متاسفانه با وجود اینکه پسران بازمانده از تحصیل نیز داریم اما آمار دختران بازمانده از تحصیل 3 تا 4 برابر پسران است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد در حوزه زنان گفت: معتقدم هر تلاشی را که برای بهبود وضعیت زنان و ارتقاء شاخص‌های زنان انجام می‌شود نباید به عنوان فمنیسم دانست. بزرگترین اصلاحگر در حوزه زنان، پیامبر بودند و ائمه اطهار و رسول گرامی اسلام بنیانگذار اصلاح وضعیت زنان بوده و این در سیره آنان مشخص است اما در خصوص فعالیت و اعطای مجوز به سازمانهای مردم‌نهاد در حوزه زنان ما با یک مقرراتی روبه‌رو هستیم و دستگاههای امنیتی نیز باید در این زمینه نظر بدهند. نگاه ما چه در حال حاضر و چه در زمانی که به عنوان رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات فعالیت می‌کردیم، حمایت از نهادهای مدنی است چرا که معتقدیم ظرفیت این نهادهای مدنی بسیار زیاد بوده و می‌تواند برای بسیاری از فعالیت‌ها موثر باشد. این ظرفیت یک سرمایه برای ما است و ما ضمن اینکه می‌خواهیم جلوی هرگونه سوءاستفاده از این ظرفیت توسط دستگاههای امنیتی گرفته شود اما معتقدیم که باید نگاه قالب، نگاه حمایتی بوده و از نهادهای مدنی حمایت کنیم. نگاه دولت نیز به نهادهای مدنی کاملا متفاوت نسبت به دولت نهم و دهم است و یک نگاه حمایتی از نهادهای مدنی داریم و از ابتدای دولت یازدهم تاکنون تعداد نهادهای مدنی از 1700 به بیش از 2700 NGO رسیده است.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کودک‌همسری نیز گفت: ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم و برنامه‌های ما برای مقابله با کودک‌همسری در مناطقی است که این اتفاق صورت می‌گیرد و البته موضوع کودک‌همسری با بحث اعطای تابعیت به کودکانی که دارای مادران ایرانی هستند نیز کاملا متفاوت است.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به امضاء موافقت‌نامه با استانداران مخلتف اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات ما طی دو سال گذشته امضاء موافقت‌نامه با استانداران در خصوص تدوین طرح سند ارتقاء وضعیت زنان در خانواده برای هر استان بوده که این طرح بر اساس اطلس زنان انجام می‌شود. همچنین در راستای طرح تاب‌آوری اجتماعی برای هر استان یک نقشه راه تاب‌آوری در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن می‌توان از روشهای علمی و شناخته شده سطح جامعه را از نظر تاب‌آوری در مقابل آسیب‌ها ارتقاء دهیم.

ابتکار ادامه داد: 31 سند ارتقاء وضعیت زنان با حضور دانشگاهیان، متخصصان و سازمانهای مردم‌نهاد ارائه شده که در آن مشکلات و همچنین برنامه‌های اجرایی برای ارتقاء وضعیت زنان در مقابل این مشکلات مشخص شده است. ما تاکنون برنامه‌های توسعه ملی بسیاری داشتیم که در این برنامه‌‌ها به زنان نیز پرداخته شده بود که در این طرح به طور اخص موضوع عدالت جنسیتی را مد نظر قرار دادیم و آن را به عنوان یک هدف در نظر گرفته و برنامه‌ریزی کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز