خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:

دنبال مچ‌گیری نیستیم/ همه قراردادهای مطالعات و میزان هزینه‌کردها منتشر می شود/ برای مشارکت مردم باید داشته هایمان را به اشتراک بگذاریم

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۶۰۳

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پاسخ به این سوال که پژوهش‌های تکراری، ‌هزینه‌های اضافی هستند که به شهرداری تحمیل شده‌اند‌، آیا آمار و اطلاعاتی از آنها منتشر خواهد شد یا خیر اظهار داشت: دنبال مچ‌گیری نبودم و اولویت کاری من نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی "سامانه پژوهشیار" با هدف به نمایش گذاشتن مجموعه پژوهش‌های تحقیقاتی در شهرداری تهران رونمایی شد. این سامانه قرار است، از موازی‌کاری و انجام مطالعات تکراری در شهرداری تهران جلوگیری کند،‌ این در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران بیش از ۲۰۰۰ مطلب پژوهشی دارد که آماری از تعداد پژوهش‌هایی که به صورت تکراری انجام شده و هزینه‌هایی که از این موازی‌کاری به هدر رفته در دسترس نیست. 

محمدحسین بوچانی (رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره راه‌اندازی سامانه پژوهشیار گفت: مجموعه مطالعات موجود در شهرداری در حوزه‌های مختلف هیچ وقت با یکدیگر لینک نشدند و در همین راستا تلاش کردیم تمام مطالعاتی که در داخل شهر و شهرداری در حال انجام است را یکپارچه‌سازی کنیم. دستاورد اول این کار جلوگیری از موازی‌کاری است که باعث مدیریت دانش می‌شود. 

وی در ادامه افزود: اگر در رابطه با موضوعی مثل شهر دوستدار، دوچرخه در مناطق مختلف به کار گرفته شده است‌، این اطلاعات و دانش‌‌ها به هم گره می‌خورد و اصلاح فرایندها صورت می‌گیرد. 

بوچانی درباره علت اتصال پژوهشیار به سامانه شفاف گفت: از آنجایی که مطالعات از منابع شهر و محل عوارض و مالیات‌های مردم انجام می‌شود،‌ باید به عنوان بخشی از حقوق مردم انتشار یابد. در نتیجه کل قراردادهای مطالعات،‌ ناظر،‌ مجری و میزان هزینه‌کردها در این سامانه منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درباره اینکه آیا پژوهش‌هایی که تاکنون به صورت سهوی یا عمدی به صورت تکراری انجام شده‌اند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت:  میزان پژوهش‌های تکراری فعلا به دست نیامده است،‌ اما یکی از خروجی‌های این مطالعه‌، جلوگیری از موازی‌کاری است. البته این بررسی جزو اولویت‌های من بوده است و در ۷۰ روز تلاش ما فعلا بر یکپارچه‌سازی پژوهش‌ها متمرکز بوده است. 

وی در ادامه تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه ۸۶۹ فایل مطالعاتی در اختیار عموم شهروندان قرار گرفت و قصد داریم تا مهرماه آن را به ۱۸۰۰ عنوان و فایل پژوهشی برسانیم و در اختیار شهروندان تهرانی قرار دهیم.

بوچانی با اشاره به دیگر برنامه‌های مرکز مطالعات شهرداری تهران گفت: مرحله بعدی در مرکز مطالعات جلوگیری از چاپ کتاب است و از طریق نرم‌افزار ‌QRcode تمامی کتاب‌های مطالعاتی شهرداری تهران در قالب فایل‌های ‌پی.دی.اف در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت. واقعیت این است که با روش‌های قدیمی دیگر نمی‌شود، کتاب خواند. با استفاده از این نرم‌افزار تمامی منابع مطالعاتی و قوانین شهرداری تبدیل به کد شده و به صورت رایگان در اختیار شهروندان تهران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با روش‌های قبلی نمی‌توان فرایندها را ادامه داد، تصریح کرد: در شهرداری به بن بست رسیده‌ایم،‌ نمی‌توانیم در شهرداری را ببندیم و مطالعات و دستاوردها را انتشار ندهیم و به مردم بگوییم، در اداره شهر مشارکت کنند. ‌راه حل مشارکت این است که آنچه دارید را با مردم به اشتراک گذاریم و آنها نیز در این باره اظهارنظر کنند.

بوچانی در ادامه افزود: تلاش خواهیم کرد، کل ۲۰۰۰ کتاب و گزارشی که در مرکز مطالعات شهرداری تهران از سال‌های قبل قرار دارد را به ‌QRcode تبدیل کنیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که پژوهش‌های تکراری، ‌هزینه‌های اضافی هستند که به شهرداری تحمیل شده‌اند‌، آیا آمار و اطلاعاتی از آنها منتشر خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: دنبال مچ‌گیری نبودم و اولویت کاری من نیست، اما دستاورد من این است که اگر تمامی اطلاعات انتشار پیدا کند،‌ از این به بعد موازی‌کاری نخواهیم داشت. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزود: پژوهشگران در مطالعات جدید،‌ قبلی‌ها را می‌بینند و از تکرار جلوگیری می‌کنند. برای مثال در ساماندهی پل‌های هوایی شهر تهران و هوشمندسازی آنها به روزرسانی می‌شود و دوباره مطالعات از اول انجام نمی‌شود، ‌بنابراین از داده‌های انباشت شده استفاده می‌شود و مدیریت دانش می‌شود. موازی‌کاری یکی از ابعاد بسیار گسترده سامانه پژوهشیار است. اگرچه آن موضوع مهم است، اما دستاورد کلیدی این است ارتقای بهره‌وری است که در این راستا از دانش مطالعاتی گذشته استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز