خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

به دلیل کمبود پرستار فقط ۵۰ درصد نیاز درمانی بیماران رسیدگی می‌شود

کد خبر : ۷۹۱۵۹۹

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه به دلیل کمبود پرستار فقط ۵۰ درصد نیاز درمانی بیماران رسیدگی می‌شود، گفت: اکنون نزدیک به دوسال است که منتظریم تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند.

محمد شریفی مقدم (معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری) در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با هزینه‌‌های سنگینی که  طرح تحول سلامت برای کشور داشته است، گفت: صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین‌النسلی هست یعنی اینکه اگر شما امروز به این صندوق بیمه پرداختی دارید، قرار است سی سال دیگر از مزایای اقتصادی این صندوق استفاده کنید تا امورات بازنشستگی شما بگذرد. بنابراین طرح تحول سلامت که توان اقتصادی این صندوق را به نابودی کشاند آتیه افراد را از بین خواهد برد. 

وی در این باره افزود: صندوق تامین اجتماعی  هم اکنون تحت فشار سنگینی قرار دارد که به سختی از پس پرداخت حقوق متعهدین خود برمی‌آید و بی‌تردید ناشی از فشاری است که بابت طرح نمایشی تحول سلامت متحمل شده است. 

دبیر کل خانه پرستار گفت: در تمام دنیا به خاطر اینکه هزینه‌های دولتی کاهش یابد از پرستاران استفاده می‌کنند. به این دلیل منطقی که خدماتی که پرستاران می‌توانند انجام بدهند با هزینه یک چهارم در خیلی از موارد همان خدماتی است که پزشک با هزینه بسیار بالاتری انجام می‌دهد. چه نیاز است آن خدمت را پزشک انجام بدهد و پول آن از جیب مردم برود، آن هم خدماتی که به راحتی توسط پرستاران انجام می‌گرفت. 

وی در این زمینه افزود: در کشورهایی که رشد اقتصادی ۱۰ برابر ما دارند با فربه کردن بدنه پرستاری خود، هزینه‌های بیماران را کاهش می‌دهند. اما در کشور ما کسانی که تصمیم‌ گیرنده حوزه سلامت هستند، بر پزشک مداری تاکید می‌کنند.

شریفی مقدم ضمن تاکید بر صدماتی که کمبود پرستار در حوزه سلامت به مردم وارد می‌کند، گفت: در کشور بلژیک، هلند و سوئد به طور مثال به تعداد هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود دارد. این حد به طور متوسط در استاندارد جهانی ۶ پرستار است. الان در کشورهای همسایه ما که چندان هم پیشرفته نیستند مانند ارمنستان یا گرجستان این جمعیت پرستار ۶ نفره را طبق استاندارد دارا هستند. کف این نیاز در هر جامعه‌ای ۳ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار است که یعنی اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت را از نظام درمانی کشور دریافت کنند، نیاز به ۳ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، که البته منوط به تلاش ۱۰۰۰ پرستار و ایفای وظایف کاملشان است.

او در این باره افزود:  در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک و نیم نفر پرستار موجود است که یعنی اگر پرستاران ما ۱۰۰ درصد توان نقش خود را به درستی ایفا کنند، ۵۰ درصد از نیاز درمانی بیماران رسیدگی می‌شود. این یعنی مردم تا حد مرگ و میر خسارت می‌بینند. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت جلوگیری از خطای پرستاری گفت: وقتی نرم این است که ۵ تا بیمار یک پرستار داشته باشد و این در کشور ما ۳۰ بیمار به ازای یک پرستار است، با تمام تلاشی که تیم پرستاری می‌کند تا کمبود احساس نشود اما رسیدگی به بیماران غیرممکن خواهد شد. بنابراین ما با خطای پرستاری مواجه خواهیم بود که این خطاها ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه دارند. 

شریفی مقدم در انتقاد از عدم همت مدیران در به کارگیری پرستاران بیکار در کشور گفت: این کمبود در کادر پرستاری درحالی است که ما ۲۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم. چرا وقتی پرستار داریم و جامعه کمبود پرستار دارد با این حال کادر پرستاری را بیشتر نمی‌کنند؟

وی افزود: ما الان نزدیک به دوسال است که منتظریم تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند. سالانه ۴ هزار پرستار بازنشستی داریم و می‌گوییم همین را جایگزین کنید تا وضعیت رسیدگی به بیماران بدتر نشود. حقوق پرستاران معمولا ۲ تا ۳ میلیون تومان است و اگر بخواهند ۱۰ هزار پرستار استخدام کنند، سالانه ۶۰۰ میلیارد برای دولت هزینه خواهد داشت که می‌تواند جلوی بسیاری از خسارات به مردم را بگیرد. 

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری در تشریح استاندارد بین‌المللی کادر درمان بیان کرد: در تمام دنیا فرد اگر بیمار بشود باید به تیم سلامت خانواده رجوع کند. این تیم‌ها عموما محله محور هستند و مسئولیت سلامت خانواده‌ها با آنها است. این تیم شامل یک پزشک، پرستار، ماما، روانشناس، مددکار و در کل یک گروه نه نفره است که مسئول پایش محله و بیمار ارجاعی است چون امروز در دنیا پول بابت پیشگیری می‌دهند و این تیم برای ده هزار نفری که تحت پایش دارند یک پرونده سلامت تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز