خبرگزاری کار ایران

آمادگی شهرداری تهران برای تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۵۲۹

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: بافت (عودلان) در گذر زمان در انزواء قرارگرفته است و باید اقدامات خود را به گونه ای منسجم و برنامه ریزی شده انجام دهیم تا این بافت تاریخی بیش از این از بین نرود و حفظ و احیاء شود.

به گزارش ایلنا، در این جلسه هم اندیشی که پیرو تفاهم نامه های قبلی شکل گرفته بود، موضوعات مختلفی همچون ، تهیه و اجرای آیین نامه اجرایی کمیته های تخصصی ، تهیه شناسنامه های بناهای تاریخی، تهیه طرح ها و پروژه ها، راه اندازی سامانه اطلاعات بناهای تاریخی، جلوگیری به موقع از تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند، تداوم برگزاری جلسات تخصصی دوره ای و تأمین نیازهای فنی و تخصصی فی مابین شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

در حاشیه این جلسه دکتر پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت : ما معتقدیم بناهای تاریخی حافظ شهر هستند.

وی افزود: متولی امور و بهره برداری و مدیریت شهر با شهرداری است، بر این اساس وقتی نهاد حاکمیتی و نهاد اجرایی با هم پیوند بخورند و هم سو شوند می توانند اقدامات بزرگی را انجام دهند. 

جانفشان افزود:یکی از این اقدامات،پیگیری رفع و رجوع کردن، مرمت و بهسازی بناهای تاریخی است که خوشبختانه ازسوی مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران این اقدامات به شکل مطلوبی آغاز شده و در حال پیگیری و اجرا ء است. 

وی در ادامه تأکید کرد: در شرایط حاضر هم شورای اسلامی شهر، شخص شهردار پایتخت و معاونت شهرسازی و معماری به موضوع بافت های تاریخی و هویت شهر تهران  اهمیت بسیاری می دهند که این امر بسیار پسندیده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: توجه به میراث شهر تهران فرصت مناسبی را پیش روی ما قرار داده است تا با مشارکت، تعامل و هم افزایی کارهای اساسی در بافت های تاریخی و ارزشمند را پیش ببریم . وی یادآورشد :گام برداشتن در این مسیر بسیار سازنده است و برای شهر و شهروندان و حفط و احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند مفید است و باید تدوام یابد. 

وی اقدامات ارائه شده توسط مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در بخش های مختلف را با اهمیت خوانده و افزود: اقدامات و حرکت های خوبی در این حوزه توسط شهرداری برداشته شده است که هم راستا با سیاست های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران است  و ما خواستار تدوام این اقدامات هستیم. 

در این جلسه هم چنین مهندس عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره بر اهمیت حفظ بناهای تاریخی و ارزشمند تأکید کرد: شهرداری در این بخش مأموریت های مهم و مشترکی با سازمان میراث فرهنگی دارد. درعین حال ما بناها و بافت های تاریخی شهر را به عنوان میراث شهر می دانیم . این ها اساس و بنیان شکل گیری شهر را تشکیل می دهند. بنابراین با این نگاه آماده همکاری درتمامی بخش ها هستیم تا به نتایج مطلوب مورد نظر دست یابیم. 

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران درادامه افزود: ما در بافت های تاریخی تمامی مولفه های موجود اعم مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و ...را بررسی و مطالعه می کنیم و آنرا بصورت یک بسته در نظر می گیریم تا اقدامات انجام شده در همه بخش ها همزمان پیش برود. 

گلپایگانی افزود: در دهه بیست وقتی بحث نوسازی شهر تهران مطرح شد، طرحی تهیه شد که طرح نوسازی و احیاء بافت عودلاجان نیز در آن دیده شده بود. 

وی اظهارکرد: وقتی به قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی مراجعه می کنیم مشاهده می شود برحفظ معماری ایرانی تأکید شده است و طرح و نقشه وجودارد ولی متأسفانه شاهد هستیم در گذر زمان این بافت (عودلان) در انزواء قرارگرفته است بنابراین باید اقدامات خود را به گونه ای منسجم و برنامه ریزی شده انجام دهیم تا این بافت تاریخی بیش از این از بین نرود و حفظ و احیاء شود.

معاون شهردار تهران گفت: در بحث صدور پروانه ما کمک کردیم تا با راه اندازی خط و سامانه ویژه صدور پروانه دربافت های تاریخی، مرمت و حفظ امور را تسهیل و ضوابط و قوانین را برای جلوگیری از تخریب این بناها سخت گیرانه تر کردیم تا همه خواسته های سازمان میراث فرهنگی نیز در نظر گرفته شود. 

در این جلسه معاون شهر سازی و معماری شهرداری تهران از اعلام آمادگی این معاونت و مدیریت بافت تاریخی برای همکاری در خصوص تهیه شناسنامه بناهای تاریخی جهت ثبت در فهرست آثار تاریخی با فرمت اعلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: ما حتی حاضر به خرید بناهای تاریخی هستیم. 

گفتنی است در این جلسه نسبت به ارائه نقطه نظرات طرفین در خصوص چگونگی تدوین آئیین نامه اجرایی کمیته های تخصصی اقدام و مقرر شد در روزهای آتی این آیین نامه ابلاغ و اجرایی شود.

تهیه طرح های مورد نیاز در خصوص محدوده های تاریخی مدیریت بافت و بناهای تاریخی،سامانه اطلاعات بناهای تاریخی از دیگر موضوعات این جلسه بود که مقرر شد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همکاری لازم در این خصوص را با مدیریت بافت و بناهای تاریخی انجام دهد.

به منظور جلوگیری به موقع از تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند نیز مقرر شد طرفین از پتانسیل سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ استفاده و اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در پایان مقرر شد جهت تأمین نیاز های فنی و تخصصی نسبت به بررسی تفاهم نامه های هماری دوجانبه از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران تعامل صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز