خبرگزاری کار ایران

اعطا مطرح کرد:

مشارکت بالای مناطق ۴ و ۵ و۱ در انتخابات شورایاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۳۹۰

سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری اعلام کرد: بیشترین آمار ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها به ترتیب مربوط به مناطق چهار، پنج و یک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران امروز در نشست خبری با اشاره به نزدیک بودن انتخابات شورایاری‌ها گفت: همه در جریان هستند که تغییراتی که در اساسنامه شورایاری و آیین‌نامه انتخابات ایجاد شد و انتخابات شورایاری در چهارم مرداد ماه برگزار می‌شود.اهمیت موضوع شورایاری‌ها از این بابت است که مشارکت شهروندی را یک مولفه اصلی در نیل به اهداف توسعه پایدار می‌دانیم.

وی در ادامه افزود: بعد از انقلاب اصل مشارکت مردمی شهروندان در سرنوشت خود در قالب نظام شورایاری با تکیه بر قانون اساسی به صورت جدی‌تر راه پیدا کرد و نهاد شورا به عنوان یک نهاد در اداره امور کشور مطرح شد.

او با بیان این نکته که شورایاری‌ها یک انجمن غیردولتی، غیرمتمرکز، غیرسیاسی، داوطلبانه و مشارکتی هستند افزود: اعضا به صورت داوطلبانه در نهاد شورایاری‌ها شرکت می‌کنند در نتیجه تغییرات ایجاد شده بیشتر در جهت تحقق همین مفاهیم بود که کسانی که قصد فعالیت دارند با این نگاه وارد نهاد شورایاری شوند.

اعطا با اشاره به اینکه در شهرهایی که در اداره شهر از سازوکار شورای شهر استفاده می‌شود و مردم در تعیین سیاست‌ها نقش دارند جلب مشارکت مردم یک موضوع جدی است، اظهار داشت: در این راستا شورایاری به عنوان یک حلقه واسط بین مسئولان و شهروندان معنا پیدا می‌کند و این موضوع برای ما مهم است که بتوانیم این نهاد را تقویت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقایسه نظام پارلمان شهری با پارلمان ملی نشان می‌دهد که در سطح پارلمان ملی نمایندگان حوزه انتخابیه علاوه بر نگاه مسائل در مقیاس ملی به مسائل حوزه انتخابیه خود را هم پیگیری می‌کنند اظهار داشت: اما در حوزه مدیریت شهر این طور نیست در نتیجه اگر محلات نمایندگانی داشته باشند که مسائل محلات را پیگیری می‌کنند گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی و عدالت فضایی و محله‌ای برداشته می‌شود.

او در ادامه آماری از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها را ارائه کرد. بر اساس این آمار در سطح مناطق 22 گانه بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان در منطقه چهار با 1253 داوطلب ثبت شد که از این تعداد 900 نفر مرد و 353 نفر زن هستند.

اعطا در ادامه افزود: پس از منطقه چهار منطقه پنج با 1181 نفر داوطلب که 887 نفر آن را مردان و 303 نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند در جایگاه دوم قرار دارند سپس منطقه یک با 911 نفر داوطلب که 667 نفر آن را مردان و 244 نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند در جایگاه سوم قرار گرفتند.

سخنگوی شورای شهر در ادامه تصریح کرد: کمترین تعداد داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها متعلق به منطقه 9 با 268 داوطلب است که 201 نفر آن را مردان و 67 نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه درباره بازه سنی شرکت کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها گفت: 67 درصد کل ثبت‌نام کنندگان زیر 45 سال سن دارند، سن 2 درصد شرکت کنندگان بین 65 تا 75 سال است. همچنین 75 درصد کل ثبت‌نام کنندگان آقا و 25 درصد خانم‌ها هستند.

اعطا در خصوص رشته‌های تحصیلی ثبت نام کنندگان گفت: رشته حقوق با 335 نفر بالاترین آمار ثبت نامی را دارند سپس رشته عمران با 328 نفر و حسابداری با 302 نفر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

وی افزود: برای داوطلبان دو روز مهلت اعتراض به نتایج در نظر گرفته شده است.

اعطا در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح یک طرفه شدن خیابان شهید نجات اللهی که از امروز اجرا می‌شود اظهار داشت: در بند 3 ماده 78 برنامه پنج ساله شهرداری تهران خیابان نجات اللهی به عنوان گذر صنایع دستی مطرح و در بودجه سال 98 ردیفی با عدد مشخص برای آن در نظر گرفته شد، اما در بحث یک طرفه شدن این خیابان خود من هم از رسانه‌ها این خبر را شنیدم و هنوز اطلاعی ندارم که آیا کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی خاصی داشته یا نه و نمی‌توانم در این باره اظهار نظر روشنی داشته باشم اما اگر قرار است اقدامی صورت گیرد و برای فعالیتی که بر وضعیت کسبه و ساکنین محل اثر گذارد نیازمند کار اجتماعی جدی‌تری هستیم.

وی در ادامه افزود: این کار به صورت آزمایشی طی دو هفته انجام می‌شود و بنا بر این است جلسه‌ای در شورا تشکیل داده شود. در این جور مواقع انتظار این است که از ذینفعان نظرسنجی جدی‌تری صورت گیرد.

او درباره نامه سازمان بازرسی کل کشور به سران سه قوه درباره غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: نامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور به سران سه قوه است و مخاطب آن شورای شهر نیست. در این نامه از سران سه قوه درخواست شده است که از طریق اختیارات ویژه خود به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که این انتخابات قانونی شود و اگر شرایط فراهم نشود این انتخابات برگزار نشود.

وی درباره شکایت پلیس از شهرداری به خاطر عوارض طرح زوج و فرد به دیوان عدالت اداری گفت:‌ عوارض طرح زوج و فرد در سال گذشته در شورای شهر هم محل اختلاف نظر بود و باید منتظر نظر دیوان عدالت اداری ماند. در همین رابطه در شورای شهر با حضور کمیسیون حمل و نقل و معاونت حمل و نقل شهرداری جلسه‌ای برگزار شد اما در این جلسه جمع بندی صورت نگرفت در آن جلسه اعلام شد نسبت به عبارات مصوب شورا دو تفسیر وجود دارد به شهرداری پیشنهاد دادیم لایحه استفساریه بفرستد، اما این کار را نکردند و بر منبای آن می‌توانستند در دیوان عدالت از خود دفاع کنند طبیعتا اکنون باید منتظر رای دیوان عدالت بمانیم.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت گذر فرهنگی خیابان انقلاب گفت: راسته کتاب در بند 3 ماده 78 برنامه پنج ساله سوم مطرح و محدوده آن از میدان انقلاب تا چهارراه‌ولیعصر است حوزه اجرایی این محدوده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری است طرح مطالعاتی این محدوده توسط مشاوره تهیه و به اتمام رسیده است. با ذینفعان این منطقه نیز در جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی اجتماعی صحبت شده و مطالعات کارشناسی در رابطه با نتایج این طرح در کمیسیون در حال انجام است. کاری که اکنون در حال انجام است این است که در شهرداری مناقصه‌ای انجام، پیمانکار انتخاب شد تا بخش‌های کالبدی طرح انجام شود.

وی با بیان اینکه این طرح صرفا مختص به این محدوده نیست، افزود: کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر به طور ویژه موضوع راسته‌ها را دنبال و گذر صنایع دستی و پهنه فرهنگی رودکی از دیگر مواردی است که در شورا دنبال می‌شود.

او درباره نامگذاری خیابان‌های تهران به نام شعرا و فرهیختگان نیز گفت: از 27 مورد مطرح شده 22 مورد اجرا اما درباره پنج مورد آن اشکالاتی وجود دارد که هنوز متوقف مانده است.

اعطی درباره عدم پاسخگویی شماره تلفن‌های 137 و 1888 شهرداری گفت:‌ در رابطه با بخش‌های نظارتی در شورا کار مستمری انجام می‌شود و دکتر حبیب‌زاده که خود مسئول حوزه نظارتی در شورا هستند به صورت مستمر آن را دنبال می‌کنند. از میان آمار نارضایتی‌ها اطلاعی ندارم اما اگر فکر می‌کنید موضوع مورد بحث است در جلسه آینده آمار را بررسی و موضوع را به بحث می‌گذاریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مساله صدور مجوز ساخت برای 62 باغ گفت: شورای پنجم در نهایت مصوبه برج باغ را لغو و مصوبه خانه باغ را جایگزین آن کرد. مصوبه خانه باغ از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد اما هنوز ابلاغ نشده، بحث 62 باغ موضوعی بود که به رغم خواست شورا در شرایطی قرار گرفتیم که باید راهکاری برای آنها پیدا می‌شد ظرفیت هر کدام از این باغ‌ها در مراحل مختلفی از لحاظ حقوقی و مالی قرار داشت و میزان وسیعی از نارضایتی را ایجاد کرد این تصمیم بر خلاف تمایل شورا گرفته شد این موضوع از اداره شورا خارج است و نمی‌توانیم شهرداری را مکلف کنیم که اقدامی انجام دهد. افرادی به عنوان شهروند مبالغی پرداخت کردند و زیان‌ده هستند و مساله این افراد باید با کمترین آسیب به شهر وارد شود و هم رضایت آنها نیز جلب شود.

اعطا درباره آبیاری فضای سبز شهر تهران در ساعات غیرمجاز اظهار داشت: در تیر و مردادماه آبیاری باید از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 صبح انجام شود و در هر منطقه‌ای که خلاف این انجام شود تخلف صورت گرفته و شهرداری باید با آن برخورد کند.

سخنگوی شورای شهر در ادامه درباره بدهکاری وزارت نفت به مترو که در توئیتی توسط محسن هاشمی اعلام شد گفت: محسن هاشمی اکانت توئیتر ندارد اما این مساله صحت دارد در تفاهم‌نامه‌ای که بین مترو و وزارت نفت به امضا رسید مقرر شد برای هر سفر وزارت نفت مبلغ 25 سنت یارانه پرداخت کند که وزارت نفت آن را به 10 سنت کاهش داد اما همان 10 سنت نیز تاکنون عملیاتی نشده است.

وی درباره استفاده شهرداری از آب شرب در ساخت و سازها نیز گفت: شهرداری در رابطه با استفاده از آب شرب برای ساخت و ساز تاسیساتی ندارد تا از آب غیرشرب استفاده کند و مدیریت شهری و دستگاه‌های مسئول باید در این رابطه چاره‌جویی کنند.

اعطا در انتها درباره آمار جرائم وصولی سه ماهه اول شهرداری تهران گفت: مجموع رقمی که شهرداری تهران از محل جرائم ماده 100 دریافت کرده 301 میلیارد تومان است که از این مبلغ 299 میلیارد تومان معادل 99 درصد مبلغ دریافتی متعلق به پروژه ایران مال در منطقه 22 تهران است. در بین 21 منطقه دیگر بیشترین جریمه وصولی مربوط به منطقه یک با 57 درصد سپس منطقه پنج با 14 درصد منطقه شش با 3.5 درصد و منطقه هفت با 3.5 درصد جرائم وصولی را به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز