خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

ممنوعیت ارتباط مالی شورایاران با شهرداری‌‌های مناطق/ مردم کارکرد مناسبی از شورایاری‌ها نمی‌بینند

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۰۶۹

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تغییراتی که در آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها صورت گرفته است، گفت: براساس تبصره جدید این آیین‌نامه شورایاران نباید در سطح منطقه خود وارد هیچ‌گونه ارتباط مالی و قراردادی با شهرداری شوند.

علی اعطاء (سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییرات آیین‌نامه شورایاری‌ها، گفت: در مورد شورایاری‌ها دو موضوع مطرح است، یکی بحث اساسنامه اجرایی آن است و دیگری آیین‌نامه انتخابات. آنچه که امروز در صحن علنی شورای شهر مطرح می‌شود، بررسی آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها است، اما نکته حائز اهمیت در انتخابات شورایاری‌ها این است که در بخش داوطلبان به غیر از شرایط عمومی که در هر انتخاباتی رعایت می‌شود، تبصره‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این تبصره ادامه داد: براساس این تبصره داوطلبان اگر انتخاب شده و در شورایاری‌ها مشغول فعالیت شدند، در منطقه‌ای که در حال فعالیت هستند، نمی‌توانند طرف قرارداد شهرداری‌ آن منطقه باشند، این تبصره به این معنی است؛ افرادی که به عنوان شورایار می‌خواهند در یک محله فعالیت کنند، در سطح آن منطقه نباید وارد هیچ‌گونه فعالیت مالی و قراردادی با شهرداری شوند تا جنبه داوطلبانه کار که در ارتباط با مدیریت شهری است، دچار مشکل نشود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به دوره‌های پیشین شورایاری‌ها گفت: این تبصره به معنی این نیست که اگر در دوره‌های پیشین یک شورایار طرف قرارداد با شهرداری بوده، این ارتباط دارای مشکل بوده است، اما بعضا این ارتباطات مشکلاتی را به همراه داشته است و برای اینکه جلوی هرگونه تعارض منافع گرفته شود در آیین‌نامه اجرایی انتخابات این موضوع گنجانده شده است.

اعطاء با اشاره به مطرح شدن آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها در صحن علنی شورای شهر تصریح کرد: آنچه که امروز در صحن علنی مطرح می‌شود، پیشنهاد ستاد هماهنگی شورایاری‌ها است. این ستاد از ۷ عضو شورای شهر تشکیل شده است و این آیین‌نامه به پیشنهاد ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تنظیم شده، اما ممکن است، امروز پس از طرح آن در صحن با تغییراتی به تصویب برسد، اما هر چه تصویب شود، طبیعتا لازم‌الاجراست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه بحث اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها نیز مطرح است، خاطرنشان کرد: اصلاح اساسنامه موضوعی است که باید بعد از برگزاری انتخابات روی آن کار شود، در این رابطه نیز صحبت‌هایی شده است، کمااینکه در این دوره از شورا درباره ساختار شورایاری‌ها در سطح محلات و مناطق تغییراتی ایجاد شده است و کارگروه‌هایی تخصصی شکل گرفته است، اما بعد از اینکه انتخابات برگزار شود، درباره اصلاح اساسنامه نیز باید صحبت شود و مواردی که لازم است اصلاح شود، در دستور کار قرار بگیرد.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها یادآور شد: تا امروز مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها سطح قابل قبولی نداشته و مردم توجه و آشنایی با این موضوع نداشته‌اند، البته خیلی کارکرد مناسبی از شورایاری‌ها نمی‌بینند که بخواهند در انتخابات آن مشارکت داشته باشند، اما اگر مشارکت مردم در این انتخابات بالا باشد، طبیعتا خود مردم بر عملکرد و فعالیت شورایاری‌ها نظارت می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا اشکالاتی که در شورایاری‌ها وجود دارد، با نظارت همگانی برطرف شود.

اعطاء تصریح کرد: نکته دیگر در خصوص شورایاری‌ها این است که با بالا رفتن مشارکت مردم در انتخابات افرادی که وارد شورایاری‌ها می‌شوند، برآمده از رای تعداد بیشتری از مردم هستند در نتیجه بهتر می‌توانند نماینده یک محله باشند و طبیعی است که در این حالت شورایاران بیشتر به دنبال برطرف کردن مسائل و مشکلات مردم در محله در حوزه مدیریت شهری هستند. بنابراین اصلاح عملکرد شورایاری‌ها صرفا اصلاح اساسنامه نیست و بخشی از آن نیز مربوط به بالا رفتن سطح مشارکت مردم در انتخابات است چه به قصد اینکه نظارت همگانی شکل بگیرد و چه به قصد اینکه افرای که وارد شورایاری می‌شوند با رای تعداد بیشتری از مردم محله باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در دو الی سه سال اخیر شاهد هستیم که شورایاری‌ها کارایی اصلی خود را نداشتند، آیا ادامه کار شورایاری‌ها با توجه به این شرایط قابل قبول است، تصریح کرد: یکی از وظایفی که شورای شهر برعهده دارد، تشکیل انجمن‌های محلی است، تشکیل شورایاری‌ها نیز براساس همین نکته شکل گرفته است، حال اگر در دوره‌هایی این انجمن‌ها و تشکل‌ها اشکالاتی در کارشان داشتند، بر اصل موضوع خدشه‌ای وارد نمی‌شود، بلکه باید اشکال کار برطرف شود.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه وظیفه شورای شهر این است که با شکل دادن به تشکل‌های مردم نهاد در حوزه مدیریت شهری موضوعات را دنبال کنند، تصریح کرد: در حال حاضر شورایاری‌ها کارکرد اصلی خود را که همان بازوی نظارتی شورای شهر است، ندارند و همانطور که گفتم افزایش سطح مشارکت مردم می‌تواند در اصلاح عملکرد شورایاری‌ها موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز