خبرگزاری کار ایران

گسترش رشته‌های تخصصی علوم پایه پزشکی

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۱۶۷

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی از گسترش رشته‌های تخصصی علوم پایه پزشکی و تشویق فارغ التحصیلان پزشکی عمومی به منظور ادامه تحصیل در علوم پایه خبر داد.

به گزارش ایلنا، معصومه جرجانی با تشریح برنامه‌های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در دوره مدیریت جدید بر لزوم تحول در حوزه علوم پایه پزشکی به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌های در دست اجرا، بازنگری برنامه‌های آموزشی درسی رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: با تحولات چشمگیری که در عصر هوشمندی در پیش روی رشته‌های مختلف حوزه پزشکی وجود دارد، ضرورت تربیت متخصصین توانمند که قابلیت و مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات در قالب موقعیت شغلی خود را داشته باشند، بیش از گذشته احساس می‌شود.

جرجانی گفت: در عین حال نیروهای متخصص آینده باید قدرت خود فراگیری بالایی داشته تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور و جدید به ارائه خدمات تخصصی بپردازند. با توجه به ضرورت خلق ثروت دانش بنیان، با اعمال تغییراتی در برنامه‌های آموزشی، می‌توان توانایی فارغ التحصیلان را در کارآفرینی و تولید ثروت‌های دانش بنیان در کشور افزایش داد.

وی توسعه و گسترش رشته‌های تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه نام برد و خاطرنشان کرد: به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در رشته مقاطع و رشته محل‌های تحصیلی باید تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در حیطه‌های مختلف تخصصی داشته باشیم.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تفکیک نیاز به نیروی انسانی متخصص و تربیت نیرو از یکدیگر، اظهار داشت: وظیفه مسئولان این است که حداکثر بهره برداری را از ظرفیت و منابع انسانی و مالی موجود در کشور در جهت تربیت نیروی انسانی داشته باشند.

وی افزود: با تغییراتی که به تازگی در ساختار هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی صورت گرفته، در حال حاضر شبکه ای از بوردهای تخصصی و صاحبنظران حوزه علوم پایه پزشکی را به عنوان بازوهای تخصصی و مشورتی دبیرخانه در اختیار داریم که این فرصت را به ما می‌دهد تا با تکیه بر نیازهای همه مناطق آمایشی کشور و با استفاده از طیف گسترده‌ای از متخصصین، سیاستگذاری و برنامه ریزی کنیم.

جرجانی به ارتقای کیفیت سوالات و آزمون‌های حوزه علوم پایه پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که با مرکز سنجش آموزش پزشکی صورت گرفته در تلاش هستیم تا با مشارکت تمامی اعضای هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، گنجینه سوالات استاندارد را فراهم کنیم تا با این رویکرد هم روند طراحی و انتخاب سوال با کیفیت، دقت و سهولت بیشتری انجام شود و هم مشکلات اجرایی و هزینه‌های برگزاری آزمون کاهش یابد.

وی افزود: در همین راستا درخواست دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی از همه دبیران بورد مناطق آمایشی این است که با همکاری اعضای هیئت ممتحنه و سایر اعضای هیئت علمی توانمند منطقه آمایشی در تولید دفترچه سوالات استاندارد برای آزمون‌های مختلف مرتبط با رشته فعالیت کرده و آن را برای بهره برداری در بانک سوال به مرکز سنجش ارسال کنند.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری در دبیرخانه علوم پایه، نقش حمایتگر مسئولان و معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌های مناطق آمایشی را از فعالیت‌های دبیران و اعضای هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی مورد تاکید قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هماهنگی‌های لازم با مسئولان دانشگاه‌ها صورت پذیرفته تا تسهیلات و امکانات لازم را برای دبیران بورد و در راستای انجام وظایف و مسئولیت‌های آنان فراهم کنند.

جرجانی با اشاره به مزایای استفاده از تکنولوژی در برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی گفت: تشکیل جلسات مجازی و وبینار برای برگزاری این قبیل نشست‌ها به دبیران بورد توصیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت داشتن ارتباطات و فعالیت در عرصه بین الملل با توجه به پتانسیل علمی موجود در کشور اظهار داشت: اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک با مراکز خارج از کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای علوم پایه پزشکی است.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی گفت: به این ترتیب هم در زمینه تولید دانش و هم در حوزه تربیت نیروی انسانی برای منطقه و کشورهای دیگر می‌توانیم سهم خود را در حوزه بین الملل ایفا کنیم. در همین راستا وجود وب سایت فعال و روز آمد به زبان انگلیسی که معرف ظرفیت‌های علمی کشور به خارج از مرزها باشد ضروری است.

وی با اشاره به راهبرد تعامل و نزدیکی حوزه علوم پایه با سایر حوزه‌های سلامت و پزشکی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی، تجمیع دانش پایه با دانش بالینی را برای رسیدن به این هدف، مهم ارزیابی کرد و گفت: با شیوه‌های مختلف سیاستگذاری و ایجاد تغییرات در برنامه‌های آموزشی و اجرای دوره‌های کارآموزی و کارورزی این ارتباط بیش از پیش نزدیک خواهد شد. کاربردی تر کردن رشته‌های علوم پایه پزشکی به این رشته‌ها کمک خواهد کرد تا جایگاه مناسب خود را در حوزه سلامت پیدا کنند.

جرجانی تقویت دوره‌های MD-PhD را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت و تشویق فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی عمومی به منظور ادامه تحصیل در گروه‌های علوم پایه پزشکی از برنامه‌های این دبیرخانه است و تلاش بر این است با اعمال سیاست‌های مؤثر به دانشجویان پزشکی انگیزه لازم جهت ورود به این دوره‌ها را بدهیم.

وی ارتقا شیوه و کیفیت برگزاری آزمون‌های ورودی و نحوه ارزیابی توانمندی‌های فارغ التحصیلان را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت: امیدواریم با کار عمیق مطالعاتی و استفاده از نظر کارشناسان بتوانیم الگوهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شیوه‌های ارزشیابی دانشجویان در دوره تحصیلی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز