خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح ترافیک جدید باید یک مرحله آزمایشی اجرا شود/ تدبیری برای نظارت بر حسن اجرای طرح اندیشیده نشده است/ شورای شهر باید قاطعانه ورود کند

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۶۷۰

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از اجرای مبهم طرح ترافیک جدید گفت: معاونت حمل ونقل انتقادات درباره این طرح را بی‌پاسخ گذاشته است و حتما پیگیر آن در صحن شورای شهر می‌شوم.

الهام فخاری‌ (عضو شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح ترافیک جدید و نارضایتی‌های ایجاد شده در پی اجرای آن گفت: تغییر در طرح‌های شهری نیازمند مطالعات اجتماعی و فرهنگی است. این جزو ضوابط کار شهری است. هر تغییری چه در حوزه شهری‌، ترافیکی،‌ خدمات شهری و پسماند و هر حوزه‌ای نیازمند مطالعات فرهنگی و اجتماعی است، اما این مطالعات تاکنون به دست شورای شهر تهران و کمیسیون تخصصی ما نرسیده است.

لزوم اجرای آزمایشی طرح ترافیک جدید

وی با تاکید بر اینکه مطالعات اجتماعی و فرهنگی درباره طرح کنترل آلودگی هوا از سوی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران انجام یا ارائه نشده است، گفت: طرح‌های ترافیکی به دلیل اثرگذاری بر وضعیت سکونت افراد، شرایط شغلی بسیاری از آنها و بافت محلات افراد قطعا نیازمند اطلاعات اجتماعی و فرهنگی است و این یک کاستی بزرگ در طرح ترافیک است.

فخاری در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی درباره تغییر طرح‌های شهری از جمله طرح کنترل آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شده است،‌ حتما نیاز بود، طرح یک مرحله آزمایشی اجرا شود.

سوگیری در زمان انتخاب و تایید طرح ترافیک جدید

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ارزیابی چنین طرحی باید از سوی کارگروهی مستقل انجام شود، تصریح کرد: حتی بهترین افراد متخصص در مجموعه وابسته نیز در زمان انتخاب و تایید طرح کنترل آلودگی هوا با وجود آنکه تلاش می‌کنند، طرح ارائه شده کارشناسی باشد، سوگیری دارند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر چگونگی اجرای این طرح و پیامدهای آن در یک کارگروه مستقل قطعا می‌تواند از حواشی کم کند، به ویژه که موضوع مورد مجادله‌ای است، اظهار داشت: برای نظارت بر حسن اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در غالب یک کارگروه مستقل و تخصصی، نه تدبیری در نظر گرفته شده و ‌نه حتی تحرکی درباره آن دیده می‌شود.

باید کارگروه مستقل برای بررسی طرح ترافیک تشکیل شود

فخاری در ادامه افزود: کارگروه مستقل کمک می‌کند، عده‌ای به عنوان موافق و عده‌ای به عنوان مخالف و منتقد نظرات را بررسی کنند و این وضعیت تعدیل شود و این جنبه‌های تصمیمات شهری که با حقوق و منافع مردم در ارتباط مستقیم است؛ منصفانه‌تر،‌ دقیق‌تر و درست‌تر بررسی شود.

وی از معاونت حمل و نقل و ترافیک و شورای ترافیک شهر تهران خواست تا به این موضوع توجه ویژه‌ای کنند.

رویه مدیریتی معاونت حمل ونقل و ترافیک از بالا به پایین است

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: حتی اگر محدودیتی ایجاد می‌شود،‌ باید با آگاه‌سازی‌، اقناع و همراهی مدنی اجرا شود،‌ اگر خود مردم همراه شوند و بپذیرند که این طرح با وجود محدودیت، به نفع عموم و بیماران تنفسی و وضعیت شهر است، محدودیتی را که بر زندگی‌شان وارد می‌شوند را می‌پذیرند و در این شرایط است که می‌توان گفت، اثر نتایج مثبت به همراه داشته است.

فخاری با اشاره به اینکه نگاه مدیریتی همچنان از بالا به پایین است، تاکید کرد: در حالی که این اقدامات فرصت‌های اجتماعی شهر است و همین اقدامات با در نظر گرفتن مردم و آگاه‌سازی آنها است که نشان می‌دهد آیا رویکرد مدیران شهری در راستای منافع مردم عوض شده است یا خیر؟

شورا باید صریح‌تر پیگیر باشد

وی خاطرنشان کرد: اینکه طرح را با تغییرات جزئی در محدوده و با تغییر اسم بخواهیم به اجرا بگذاریم که تغییر نیست. به نظر می‌رسد نسبت به این موضوع باید در شورا صریح‌تر و مشخص‌تر پیگیر باشیم.

مبنای اجرای طرح ترافیک جدید برای مردم روشن نیست

فخاری با بیان اینکه معاونت حمل ونقل باید نسبت به انتقادها پذیرا باشد، افزود: باید حرف منتقدان را شنید و نسبت به آن تدبیر کرد. ما به جای آنکه موضوعات و اسناد شهری را ساده‌تر کنیم تا فهم آن برای مردم فراگیرتر شود و حق مردم بر شهر ادا شود و بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است،‌ اما عکس این قضیه رخ می‌دهد. مردم با اسنادی پیچیده‌تر روبرو هستند و محاسبات سخت‌تر شده است و برای بسیاری از مردم مبنای محاسبات و رسیدن به این تصمیم در معاونت حمل ونقل و ترافیک روشن نیست.

معاونت حمل ونقل و ترافیک انتقادات را بی‌پاسخ گذاشته است

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه این طرح به پلاک خودروها محدود نمی‌شود،‌ یک ویژگی مثبت طرح است، اما درباره باقی مسائل معاونت حمل ونقل انتقادات را بی‌پاسخ گذاشته است و حتما پیگیر آن می‌شوم. باید کارگروه مستقلی ایجاد شود تا به دور از حاشیه‌های موجود که درباره شخصی بودن،‌ حزبی بودن،‌ مجادله‌ای بودن و انحصارطلبی این طرح مطرح است به بررسی بپردازد.

فخاری با بیان اینکه معاونت حمل ونقل اکنون هم در نقش مجری طرح است و هم ناظر و داور اظهار داشت: در هر کار علمی ناظر و داور وجود دارد و داور کسی است که در پروژه نقشی ندارد،‌ این که ناظر هم در کار اجرایی و هم نهاد قضاوت حاضر باشد، سوءظن ایجاد می‌کند. کارگروه مستقل کمک می‌کند تا حواشی کم شود و نظرات منصفانه و مورد پذیرش همه باشد. باید کار تخصصی گروه مستقل مبنا قرار گیرد،‌ نه اینکه اگر مطابق با نظر ما بود خوب است‌، اگر نبود همه چیز را کتمان کنیم.

عضو شورای شهر تهران در انتها خاطرنشان کرد: لزوم شکیل کارگروه مستقل درباره تصمیمات معاونت حمل ونقل و ترافیک را مطرح کردم و در جلسات آینده شورا پیگیر موضوع خواهم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز