خبرگزاری کار ایران

فقدان مدیریت بحران،‌ باعث تصمیم‌گیری براساس حدسیات شخصی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۵۳۲

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی،‌ در نشست افتتاحیه دوره‌های تخصصی راهبردی و مساله محور بر ضرورت به‌روز رسانی و تقویت آموزش‌های علمی مدیران کشور برای ارتقای سطح مدیریت بحران در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا،‌ زهرا احمدی پور شرایط داخلی و بین‌­المللی کشور را حساس ارزیابی کرد و گفت: در دو سال اخیر کشور با تقاطع مسائل و بحران­های درهم‌­تنیده در مقیاسهای ملی و منطقه­ای روبرو بوده است که زندگی عادی مردم را در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دستخوش رنج و سختی کرده است. بحرانهایی چون زلزله، خشکسالی، سیل و همچنین تحریمهای همه­جانبه آمریکا موجب شده تا جامعه و کشور با تنگناها و مشکلات عدیده­ای روبرو شوند. در این شرایط اگر نظام اداری به عنوان حلقه واسط ارتباط مردم با نظام سیاسی در زمینه خدمات­رسانی و ایجاد رضایتمندی مردم ضعف داشته باشد؛ زمینه را برای کاهش تاب آوری اجتماعی در مقابل بحرانهای خارجی و داخلی فراهم خواهد کرد.  با توجه به این شرایط، مدیران دستگاه­های اجرایی در تمام سطوح می­بایست قبل از بروز بحران توانایی شناخت نشانه­‌ها و علائم وقوع بحران را داشته باشند. همچنین مدیران کشور می‌بایست در نظام اداری مسئولیت تصمیم‌گیری را بپذیرند و زمان طلایی مدیریت بحران را از دست ندهند تا مقیاس بحران به ابعاد بزرگ‌تر و ‌پیچیده‌تر تبدیل نشود. از سوی دیگر تاب آوری اجتماعی و مدیریت کارامد بحرانها توسط مدیران موجب تاب‌آوری نظام اداری در برابر فشارها خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل و تحولات مختلف کشور، مدیران ناگزیر هستند تا تصمیماتی در سطوح مدیریت عمومی کشور اتخاذ کنند که ممکن است متناسب با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده نباشد و به همین دلیل نیاز به اقناع و مدیریت افکار عمومی وجود داشته باشد. این امر ضرورتهایی برای مرکز آموزش مدیریت دولتی ایجاد می­کند تا بازخوردها را پایش کند و برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشد. با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و افزایش فشارهای غیرقانونی این کشور، تشکیلات اداری کشور می‌بایست آمادگی خود را برای مواجه بهتر با مسائل و اتفاقات خرد و کلان پیش‌بینی‌نشده آماده کند. برای آمادگی و مدیریت این وضعیت نیاز داریم ضمن انجام ارزیابیها و پیشبینیهای لازم، برنامهریزیهای دقیقی برای تقویت توان مدیریتی و انتقال تجربه‌های علمی و عملیاتی به مدیران سطوح مختلف کشور داشته باشیم.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی سپس به برنامه‌های ویژه و عملیاتی این مرکز برای تقویت و بهبود توان مدیریتی کشور خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده در قالب تکالیف و وظایفی که بر عهده مرکز آموزش مدیریت دولتی است، مکانیسمی جهت برگزاری دوره‌های راهبردی کوتاه مدت به صورت کاربردی و حرفهای تدارک دیدهایم. وی گفت پیش از برگزاری هر دوره ارزیابی‌ها و مطالعات مربوطه صورت گرفته است سپس با توجه به شرایط موجود این دوره‌ها برگزار خواهند شد.

 احمدی پور با اشاره به حوادث غیرمترقبه طبیعی در ابتدای سال از جمله وقوع سیلاب در بسیاری از استان­های کشور گفت: یکی دیگر از مسائلی که باعث‌شده تا تقویت مدیریت بحران کشور در سطوح مختلف دولتی مورد توجه و تمرکز بیشتری باشد؛ جغرافیای طبیعی خاص و قرار گرفتن کشورمان بر روی کمربند زلزله و همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن از تغییرات شرایط آب و هوایی است که باعث وقوع خشکسالی ها و یا وقوع سیل در برخی نقاط کشور شده است. وی افزود در هر وضعیتی مدیران دولتی در جای جای کشور میبایست آمادگی مدیریت مناسب بحران­های مختلف و حوادث غیرمترقبه را داشته باشند، لذا ما در مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز مکلف هستیم با توجه به شرایط جغرافیایی، آب و هوایی، بین­المللی و دیگر فاکتورهای موثر به پیشبینی این رویدادهای محتمل اقدام کنیم و بر اساس نیازها برنامه­‌ریزی کرده و جهت ارتقای مدیریت بحران کشور کارگاه‌ها و دوره‌های مسئله‌محور و راهبردی بصورت حضوری و غیرحضوری با استفاده از سیستم های آنلاین نظیر وبینار برگزار کنیم. خوشبختانه در این زمینه گام های جدی و خوبی برداشته­ ایم و در حال اجرای آن هستیم.

احمدی پور سپس افزود اینکه یک مدیر در موقعیتی بحرانی با تصمیمات، گفتهها و یا رفتار خود موجب آرامش و اطمینان قلب مردم میشود و یا برعکس با اقدام یا گفته­ای سهوی باعث افزایش نگرانی مردم شود، بستگی به این دارد که چه میزان آموزش­های لازم برای قرار گرفتن در موقعیت­های بحرانی و تصمیمگیری در شرایط حاد را گذرانده باشد. طبیعی است وقتی مدیر فاقد چنین آموزشهایی باشد، بر اساس حدسیات شخصی خود و یا محتملاً بر اساس آزمون و خطا رفتار خواهد کرد که بدیهی است هزینههای بیشتری برای کشور و سازمان به بار خواهد آورد. در نتیجه تقویت توان مدیریتی کشور را میبایست همه در اولویت خود قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی،‌ رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در پایان افزود: استفاده از تجارب مدیران موفق کشور یکی از راهکارهای مناسبی است که ما در مرکز آموزش مدیریت دولتی در اولویت برنامههای خود قرار دادهایم و در همین زمینه از مدیران موفق در جلسات تخصصی استفاده میکنیم؛ مانند نشست افتتاحیه این دورهها که از تجارب و نظرات ارزشمند جناب آقایان دکتر صالحی امیری و دکتر واعظ مهدوی بهرهمند شدیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز