خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس تاکید کرد:

لزوم توجه جدی به ساحت هنر و جایگاه هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۲۰۸

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی گفت: اگر قرار است شهر ما شهری انسان محور باشد و در عرصه فرهنگ و هنر سخنی برای گفتن داشته باشیم لازم است توجهی جدی به ساحت هنر وجایگاه هنرمندان، دانشمندان و شاعران سرزمینمان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و هنری در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با طرح سوالی اظهار داشت: از خود می پرسیم هنر در شهر تهران چه جایگاهی دارد. شهر تهران برای هنرمندان چه دارد و هنرمندان تهران برای شهر چه ارمغانی دارند؟

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته کمتر طرح و لایحه‌ای در شورای شهر برای ارج گذاشتن به هنر و هنرمندان این شهر به تصویب رسیده است افزود: بسیار بدیهی است که هنرمندان نیز حقی بر این شهر دارند. شهر به هنر و هنرمندش می بالد. هنرمندان ما سفیران عشق، محبت، فرهنگ و هنر شهرند و سرمایه های ارزشمند میهن اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی اظهار داشت: امروزه شهرها و ابرشهرها با انسان معنا می‌شوند و هویت خود را از انسان‌ها می‌گیرند. مشاهیر و دانشمندان و هنرمندان مایه فخر شهر و همشهریان می‌شوند و به شهر هویت می بخشند و نام پیشقراولان دین و علم و دانش و فرهنگ و هنر با افتخار بر پیشانی شهرها می درخشند. و تندیس های ایشان در میدان ها و گذرگاههای شهری افتخارآفرینی می کنند.

وی در ادامه افزود: شاید به رسم سنت دیرینه پاسداری و قدرشناسی از بزرگان و نام آوران، نامگذاری چند کوچه و خیابان به نام مشاهیر و هنرمندان این شهر گامی کوچک در انجام وظیفه ما بوده باشد. شاید بتوانیم با چند کتاب و سردیس و چند بزرگداشت ارادت خود را به ساحت هنر و هنرمندان و مشاهیر این شهر نشان دهیم.

وی با بیان اینکه بسنده کردن به همین موارد بی هنری خواهد بود خاطرنشان کرد: سرمایه هنر و فرهنگ ما بسیار گران سنگ است و وجه تمایز فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در همین است.

حق شناس خاطرنشان کرد: اگر قرار است شهر ما شهری انسان محور باشد و اگر قرار است در عرصه فرهنگ و هنر سخنی برای گفتن داشته باشیم یا بخواهیم شهری زیبا و دلنشین و پرنشاط و آرامش بخش بسازیم و در آن زندگی کنیم لازم است توجهی جدی به ساحت هنر و جایگاه هنرمندان، دانشمندان و شاعران سرزمینمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هنر را درمان بر دردهای تهران می داند تصریح کرد: باور کنید که هنر نشاط و زندگی به مردم و سرمایه اجتماعی به نظام می بخشد. هنر در اقتصاد رونق در فرهنگ، فروغ و زیبایی و در سیاست لطافت و در اجتماع مهربانی را به ارمغان می آورد.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اولین گام در حمایت از هنر هنرمندان در عرصه های مختلفی چون سینما،تئاتر، خوشنویسی، نقاشی، معماری و گرافیک و مشاهیر ادبیات و شعر با حمایت اعضای محترم شورا و کمیسیون تخصصی در نامگذاری خیابان‌ها و معابر برداشته است افزود: برنامه تجلیل از «مفاخر و چهره‌های فرهنگی تهران» در واقع تلاشی در همین راستا است. در این برنامه فهرستی از بزرگان و نام‌آوران حوزه‌های مختلف اهل و ساکن شهرمان را براساس مشورت و مشارکت جمعی آماده کرده‌ایم و می‌کوشیم تا آغازی مناسب و درخور برای مسیری باشد که به آینده اتصال یابد.

وی درادامه افزود: نام‌هایی از حوزه‌های دین، قرآن‌پژوهی، ادبیات، معماری، خوشنویسی، موسیقی، سینما، نقاشی و غیره در فهرست پیشنهادی جای گرفته است تا پس از بررسی و تصویب در پیشانی معابر شهری قرار گیرد.

حق شناس تصریح کرد: می‌کوشیم تا این نام‌ها را با انتشار کتاب‌هایی فاخر و معتبر، یا ساخت و قرار دادن سردیس‌های زیبا و هنرمندانه و برگزاری مراسم یادواره و بزرگداشت، در حافظه‌ی تاریخی و هویت بصری و شکلی و فرمی شهرمان ثبت و ماندگار کنیم.

حق شناس با بیان اینکه پس از نامگذاری‌هایی که در شورای شهر بنام نام آوران فرهنگ، شعر و ادبیات و هنر صورت گرفت انجمن‌های تخصصی و هنرمندان شهر هر یک به طریقی از تلفن تا نامه و یا گفتگو در رسانه ها و با حضور در شورا مراتب قدرشناسی و سپاس خود را نسبت به اعضای شورای شهر اعلام کردند ضمن تقدیر از یکی از هنرمندان در صحن شورا اظهار داشت: آنچه برای خود، برای شورا برای این شهر و مدیریت شهری به ارمغان آمده است اعتماد، مشارکت و همراهی هنرمندان شهر است و این همان سرمایه اجتماعی است که باید بر دیده منت نهیم.در این راه آماده‌ایم تا از مشارکت، همراهی، همفکری و همیاری شهروندان، چه در قالب فردی و چه جمعی، چه در هویت حقیقی و چه در هویت حقوقی، بهره‌مند شویم و در این میان از اعضای محترم شورا همدلی و همراهی و حمایت را طلب می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز