خبرگزاری کار ایران

در دومین جشنواره ملی دو سالانه کتاب اولیا و مربیان مطرح شد:

فردای جامعه به امروز مدارس بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۵۳۸

سرپرست آموزش و پرورش گفت: بنده مکرراً گفته‌ام که مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هر چه در امروز جامعه داریم به مدرسه دیروز برمی‌گردد و هرچه در فردای جامعه داریم به مدرسه امروز بستگی دارد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزارشد، اظهار کرد: در چنین مراسمی که با حضور اساتید و نویسندگان صاحب اثر برگزار می شود، بهتر است که بیشتر شنونده باشیم و یادبگیریم تا اینکه سخنرانی کنیم.

وی افزود: دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش اصلی ترین نهادهای تعلیم و تربیت هستند وخانواده فراگیرترین، ابتدایی ترین، اساسی ترین، قدرتمندترین و پایه دارترین نهاد است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده تاثیرگذارترین نهاد است، خاطرنشان کرد: هیچ فردی نیست که با نهاد خانواده در ارتباط نباشد و شکل گیری شخصیت فرد در خانواده صورت می‌گیرد و خانواده تنها نهادی است که هیچ‌گاه ارتباط فرد با آن قطع نمی‌شود.

حسینی تصریح کرد: صاحبنظران به نظریه تسری اجتماعی رسیده‌اند که بر این تاکید می‌کند که اگر خانواده ارتباط درستی با افراد و جامعه برقرار کند این ارتباط خوب و رفتار درست به همه جامعه تسری پیدا می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: بعد از خانواده، نهاد مدرسه وارد زندگی افراد می‌شود و بنده مکرراً گفته‌ام که مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هر چه در امروز جامعه داریم به مدرسه دیروز برمی‌گردد و هرچه در فردای جامعه داریم به مدرسه امروز بستگی دارد و این مدرسه هر مدرسه‌ای می‌تواند باشد. هم مدرسه مانا که کانون زندگی مانا است و هم مدرسه میرا که کانون زندگی میرا خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت تمام ساحتی، اظهار کرد: اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تمام ساحتی ارائه شود انسان تمام ساحتی و جامعه تمام ساحتی خواهیم داشت و اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تک ساحتی ارائه شود انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی خواهیم داشت.

حسینی تصریح کرد: دو نهاد خانواده و مدرسه خیلی مهم هستند و طبیعی است که پیوند این دو از هر پیوندی برای سالم‌سازی جامعه مهمتر است.

وی با بیان اینکه مدرسه دماسنج دارد گفت: حرارت مدرسه، کیفیت مدرسه، مانایی مدرسه، میرایی و مرگ مدرسه را دماسنج نشان می‌دهد و واژه دما مخفف از «دال» دانش آموز، «م» معلم و «الف» اولیا است و اگر این مثلث شکل بگیرد، تربیت ارتقاء یافته و جامعه ارتقاء یافته داریم.

حسینی با اشاره به مشارکت اولیا، اذعان کرد: گاه به اشتباه فکر می‌کنیم که فقط محتوا تولید کنیم و اولیا را آموزش بدهیم، هر چند این کار درست است اما نباید فراموش کنیم مشارکت اولیا در مدرسه اصالت دارد و باید بتوانیم زمینه گسترش مشارکت اولیا را فراهم کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید اولیای مدرسه یار، مدیریار، دانش یار، فنی یار و هنریار داشته باشیم و توان آنها را به رسمیت بشناسیم چرا که آموزش و پرورش بدون مشارکت اصالتی اولیا نمی تواند تحول کیفی ایجاد کند.

حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، گام ویژه‌ای برای مشارکت اولیا برداشتیم، گفت: پارلمان اولیا را در ۴۸ منطقه آموزشی راه اندازی کردیم و ۴۸ پارلمان اولیا و مربیان داشتیم که هسته مرکزی انجمن اولیا و مربیان بود.

وی افزود: از اندیشمندان که برای پیوند مدرسه و خانواده و افزایش ضریب نفوذ تعلیم و تربیت می نگارند و تولید محتوا می کنند قدردانی می کنم چرا که این افراد پرارج ترین کار را در نویسندگی دارند و نقطه مرکزی تحول و دگرگونی را نشانه گرفته اند.

حسینی تصریح کرد: ۸هزار نفر مربی آموزش خانواده داریم که هر چقدر کار آنها محتوا داشته باشد ارزش کار آنها بالا می‌رود و همچنین مجله پیوند بیش از ۳۵۰ هزار اشتراک دارد که نوشته های شما کیفیت مجله را بالا می‌برد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: با تمام وجود اندیشه شما را می ستایم و کمک و مشارکت شما را در ارتقای آموزش و پرورش می‌طلبیم و معتقدم رمز آموزش و پرورش یا علی مدد است منظورم از مدد این است که میم و دو دال مدد یعنی خدایا با تأسی به امیرمومنان به ما کمک کن تا با مغزورزی از اندیشه‌های ناب و با دل‌ورزی، انگیزه‌های قوی و با درس‌ورزی، اراده‌های آهنین را در خدمت به نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم، اندیشه‌هایمان را به انگیزه‌های‌مان گره بزنیم و این دو را به قدرت دست‌هایمان منتقل کنیم به مهر، تا آموزش و پرورش، مدرسه و میهن خویش را آباد کنیم.

 
 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز