خبرگزاری کار ایران

حسینی:

برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محوریت خیرین مدرسه‌ساز شکل بگیرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۷۷۹

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با ارائه چهار پیشنهاد به خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محوریت خیرین مدرسه‌ساز شکل بگیرد و زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مجمع خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را می‌توان گسترش داد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین کشور، با اشاره به اهمیت استان تهران اظهارکرد: استان تهران ازلحاظ کمی و کیفی دارای اهمیت است که در بخش کیفی علاوه بر موقعیت سیاسی، تهران به‌عنوان پایتخت کشور حجم مهاجرپذیری بسیار زیادی از داخل و خارج کشور دارد و باعث می‌شود که استان تهران در حوزه‌های مختلفی ازجمله آموزش با جمعیت بالایی روبه‌رو شود.

حسینی خاطرنشان کرد: استان تهران علاوه بر جمعیت خودش به جمعیت مهاجرانش هم پاسخ می‌دهد که در کنار این دو پاسخگویی باید حمایت فراملی را هم انجام دهد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: استان تهران ازلحاظ تراکم دانش‌آموزی و هم به لحاظ مقاوم‌سازی مدارس از وضعیت خاصی برخوردار است و میانگین تراکم دانش‌آموزی کشور در هر کلاس ٢۴ نفر است اما در تهران میانگین تراکم دانش‌آموزی ۳۴ نفر است.

وی در ادامه بیان کرد: فضای سبز دانش‌آموزی استان تهران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد چراکه سرانه فضای سبز استاندارد جهانی ۸،۳۹ مترمربع و میانگین کشوری ۵،۲ است درحالی‌که میانگین فضای سبز تهران ۴،۵ مترمربع است لذا از بعد سرانه آموزشی و تراکم دانش‌آموزی در استان تهران با کمبود مواجه هستیم و از سوی دیگر فضاهای غیراستاندارد مدارس تهران، نیاز به بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی دارد.

حسینی تصریح کرد: ۲۳ هزار کلاس درس در استان تهران نیاز به بهسازی دارد و استان تهران در سرانه فضا، تراکم دانش‌آموزی ، مقاوم‌سازی و بهسازی بعد از استان سیستان و بلوچستان قرارگرفته است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اظهارکرد: استان تهران با همه این مشکلات باهمت خیرین مدرسه‌ساز و دولت سالانه هزار کلاس درس برای دانش آموزان آماده می‌کند و برای این‌که به استاندارد سرانه کشور برسیم نیازمند ۱۲ هزار مدرسه با ۱۸ هزار کلاس درس هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه دو مشکل در آموزش ‌و پرورش داریم، اذعان کرد: ساختمان‌های بسیار زیادی داریم که فاقد سند هستند و هیچ وزارتخانه‌ای مانند آموزش ‌و پرورش املاک و دارایی ندارد چراکه ۱۰۷ هزار واحد آموزشی در بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی داریمو مشکل دوم امکانات کمی است که به‌عنوان تجهیزات در فضاهای آموزشی داریم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: در استان تهران خیرین مدرسه‌ساز همیشه پیشرو بوده‌اند و ۱۵ هزار واحد آموزشی و ۲۰ هزار کلاس درس با کمک خیرین احداث‌ شده است و درصورتی‌که مدارس غیردولتی از این آمار جدا شود، یک‌سوم مدارس استان تهران را خیرین ساخته‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: از ۱۳۰ هزار کلاس درس که در سطح کشور توسط خیرین ساخته‌شده است ٢٠هزار کلاس درس در تهران ساخته‌شده است و همچنان تلاش خیرین ادامه دارد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان چهار پیشنهاد گفت: در پیشنهاد اول؛ جریان مشارکت داوطلبانه در قالب خیرین مدرسه‌ساز داشته باشیم چراکه بدون تردید در جامعه مؤثرترین تشکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که امروز ۳۰ هزار خیر را ساماندهی می‌کند تا این روند در جامعه جاری و ساری و فرهنگ مدرسه‌سازی ترویج داده شود و مجامع خیرین مدرسه یار را زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ساز راه‌اندازی خواهیم کرد.

حسینی بابیان دومین پیشنهاد اظهارکرد: آمایش سرزمینی مبتنی بر دو عنوان را عملی کنیم اول اینکه کدام منطقه کشور بیشترین نیاز به مدرسه رادارند که برای ساخت مدرسه خیرین و دولت در آن مناطق متمرکز شوند و دوم اینکه کدام‌یک از مدارس اولویت بیشتری به مقام سازی و بهسازی دارند البته با رویکرد عدالت آموزشی و هرم نیاز جامعه این برنامه‌ریزی‌ها را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به پیشنهاد سوم خود اظهارکرد: برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محور خیرین مدرسه‌ساز شکل بگیرد چراکه پرهزینه‌ترین و شاخص‌ترین مشارکت را خیرین در امر مدرسه‌سازی محقق کرده‌اند و زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ساز، خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را می‌توانیم گسترش می‌دهیم.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در مورد پیشنهاد چهارم گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی که در تسریع کار خیرین مؤثرند را تشویق کنیم و در این راستا کارگروه تسهیل و کمک به مدرسه‌سازی را با کمک دستگاه‌های دولتی و عمومی تشکیل خواهیم داد که از طرف دولت علاوه بر ارائه اعتبارات در رفع محدودیت‌ها وظایف خود را انجام داده باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز