خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی وزیر کشور:

اجرای طرح‌های جداسازی آب‌شرب از آب خام در شهرها راهکاری برای سازگاری با کم آبی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۴۲۰

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تهیه ۶۰۰ طرح جداسازی آب شرب از آب خام در شهرها و تصویب ۳۴۰ طرح در وزارت کشور و ابلاغ آن به شهرداری‌ها، اجرای این طرح را راهکاری برای سازگاری با کم آبی بویژه در مناطق خشک کشور ذکر کرد.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد که عصر امروز در نشست فضای سبز شهری با رویکرد سازگاری با کم آبی، افزود: پایه‌گذاری پروژه ملی "مطالعه، طراحی و احداث شبکه آبرسانی و آبیاری فضای سبز شهری" توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و تقریبا ۶۵ درصد جمعیت شهری کشور، تحت پوشش مطالعات طرح جداسازی شبکه آب‌شرب از فضای سبز قرار دارند، و میانگین اجرای طرح در شهرداری‌های دارای طرح مصوب، حدوداً ۲۰ درصد است و ضرورت دارد اجرای این طرح در اولویت مدیریت شهری قرار گرفته و متناسب با آن منابع اعتباری لازم در نظر گرفته شود.

جمالی‌نژاد برخی روش‌های سازگاری با کم آبی در شهرها را معرفی کرد که عبارت بود از استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم و کم آب‌بر و متناسب با اقلیم هر منطقه، استفاده از منظر خشک در طراحی سیما و فضاهای شهری، بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری و تلاش برای کاهش تبخیر در سطح فضای سبز و منابع روباز آب در شهرها.

وی همچنین اضافه کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکنون ۲۴۸ دوره آموزش تخصصی فضای سبز برای کارکنان شهرداری‌ها برگزار و ۱۳ عنوان کتاب تخصصی در این زمینه چاپ کرده است.

جمالی نژاد با اشاره به اولویت‌های شهرداری‌ها در این حوزه از شناسایی و استفاده بهینه از منابع آبی پایدار با اولویت پساب تاسیسات و فاضلاب و سایر آب‌های نامتعارف، توسعه کمربند سبز شهرها با هدف کنترل کالبدی شهر، استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه و نگهداشت فضای سبز نظیر پشت بام‌های سبز و فضای سبز عمودی نام برد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: شناسایی و ثبت اطلاعات و جلوگیری از تخریب باغات شهری و تغییر کاربری آنها و حفظ و احیای باغ‌های عمومی شهری با استفاده از دانش بومی و الگوی سنتی باغ ایرانی باید در اولویت کاری شهرداری‌ها و شوراها قرار گیرد.

وی همچنین بر آموزش شهروندی و ارتقاء آگاهی های عمومی و برنامه ریزی برای جلب مشارکت مردم در این حوزه و افزایش بهره گیری از ظرفیت واقفین، خیرین، تشکل های تخصصی و سمن ها در حوزه فضای سبز شهری تاکید کرد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور در ادامه تعامل و همکاری سازنده وزارت نیرو و وزارت کشور در موضوع آب و مسوولیتهای مدیریت شهری را بسیار بااهمیت برشمرد و گفت: موضوعات عمده در این حوزه عبارتند از جداسازی آب شرب از آب خام در شهرها و همچنین مهندسی رودخانه های عبوری از شهرها و تفکیک وظایف و مسوولیتهای وزارت نیرو و واحدهای تابعه آن با شهرداری ها با توجه به عبور حدود ۱۷۵۰ کیلومتر مسیل و رودخانه از شهرها که نیازمند بهسازی،  لایروبی و مدیریت صحیح است.

جمالی‌نژاد همچنین گفت: برنامه ریزی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت کشور در حوزه ماموریت های مختلف و مشترک دو دستگاه مراحل نهایی را طی می کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه تعهدات قانونی و مفاد مصوبات هیات وزیران در این حوزه به صورت جدی باید در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: در این موضوع پیگیری‌ها و هماهنگی ملی نیز از سوی وزارت کشور بویژه در زمینه‌های قانون هوای پاک و تکلیف شهرداری‌ها به تهیه طرح‌های جداسازی آب شرب از آب خام و عملیاتی کردن آنها و اجرای مفاد مصوبه هیات‌وزیران در زمینه سند آسیب‌شناسی فضای سبز شهری در حوزه تامین اراضی بستر رودخانه‌ها و تامین پساب در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز