خبرگزاری کار ایران

سردار مومنی مطرح کرد:

رشد بی‌سابقه کشت و تولید مواد مخدر در دو دهه اخیر/ ابتلای نیمی از معتادان جهان به هپاتیت C

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۲۱۵

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ابتلای نیمی از معتادان جهان به هپاتیت C خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ سردار اسکندر مومنی در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز در محل ستاد با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، سردار مسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا و جمعی از مسئولان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران فارغ از نژاد و رنگ و ملیت برای مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: کشت و تولید مواد مخدر در دو دهه اخیر رشد بی سابقه‌ای داشته است. بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر معتادان در جهان به دلیل مصرف مواد مخدر و مشتقات تریاک بوده است.

مومنی تصریح کرد: بیش از نیمی از معتادان جهان دارای هپاتیت c هستند و به ازای هر هشت نفر معتاد در جهان یک نفر مبتلا به ایدزاست بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۴۵۰ هزار نفر در جهان جان خود را به دلیل مصرف مواد مخدر از دست داده اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروزه موضوع مواد مخدر یک موضوع منطقه ای نیست بلکه یک موضوع جهانی است خاطرنشان کرد: جوانان که نیروی محرکه هر جامعه ای هستند جزو اولین قربانیان سوداگری مرگ هستند.

مومنی با اشاره به موقعیت کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: منطقه به واسطه همجواری با منطقه در تولید مواد مخدر و تحرک مجرمانه سازمان یافته در معرض بیشترین خسارات انسانی و گسترده‌ترین عواقب ناشی از قاچاق مواد مخدر قرار گرفته است.

مومنی خاطرنشان کرد: کشفیات هروئین در ایران حدود 26 تن بوده که این کشفیات در کشور منشا تولید که نیروهای فرامنطقه‌ای در آن جا نیز حضور دارند اندکی بیش از دو تن و در کل در بازار مقصد حدود 4 تن گزارش شده است. اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم به رغم تحریم‌های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران به تنهایی 76 درصد کشفیات جهانی تریاک، 67 درصد کشفیات جهانی مرفین و 17 درصد کشفیات جهانی هروئین را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط سالانه صدها میلیون دلار برای استحکام در مرزهای شرقی به طول حدود دو هزار کیلومتر هزینه می‌شود همچنین این روند در خصوص مرزهای غربی برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر به مقصد بازارهای بین المللی مصرف مواد در غرب نیز در حال اجرا است البته این اقدامات و توفقیات جهانی نه بر اساس کمک‌های مالی، فنی، تجهیزاتی و پشتیبانی کشورها و مجامع بین اللملی حاصل شده است بلکه به دلیل تعالیم اصیل و توسعه یافته و انسانی حاکم بر کشور محقق شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه سلامت و تامین اجتماعی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در مقابله با مصرف مواد مخدر است، تصریح کرد: تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش دسترسی بدون تبعیض به خدمات درمانی، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و فراهم سازی شیوه‌های متعدد درمانی در کلیه مراکز درمانی و توانبخشی برای بازگشت معتادان به جامعه و خانواده از مهمترین راهبردهای ما است. همچنین به موازات گسترش بی‌وقفه برنامه‌های پیشگیری اولیه در سیستم‌های آموزشی، برنامه فراگیر پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به سوی مصرف مواد در سرتاسر کشور با جدیت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص رویکرد اجتماعی محور برای مقابله با مواد مخدر گفت: بنا به دستور رئیس جمهور، رویکرد اجتماع محور با هدف جلب مشارکت همه آحاد جامعه در صدر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف صیانت، بازتوانی و بازگشت مصرف‌کنندگان به جامعه قرار گرفته است.

مومنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است معضل جهانی مواد مخدر یک مساله انسانی، تخصصی و فراگیر بوده و سیاسی شدن آن نه تنها کمکی به مبارزه به این مساله نمی‌کند بلکه می‌توان به انصراف فرآیند مبارزه موثر و جامع و تغییر رویکردهای ملی در این خصوص منجر شود.

وی ادامه داد: از همین روی ضرورت دارد معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد افیونی در اولویت‌های برنامه‌های جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد. مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر ترانزیت و ارتقای مبادله اطلاعاتی – عملیاتی بین کشورهای مبدا مسیر ترانزیت و مقصد بر اساس اصل مسئولیت مشترک مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین انتقال تجارب موفق کشورها در زمینه کاهش تقاضا و کاهش آسیب به عنوان یکی از محورهای اصلی در همکاری‌های چندجانبه، دوجانبه و بین المللی لحاظ شود.

دبیر کل مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:‌ ارتقای همکاری کشورها جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از فروش مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین المللی به عنوان یک عنصر اثرگذار جدی در مقابله با بنیان‌های مالی قاچاق مواد قلمداد شود.

مومنی تصریح کرد:‌ از کلیه دست‌اندراکانی که هم اکنون در اقصی نقاط جهان با همت بلند در این نهضت دوستانه تلاش می‌کنند قدرانی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز