خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی از فراموش شدن معضل گرد و غبار و حذف بودجه آن/ اقدامی برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۰۴۴

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای جامعه به یک معضل تبدیل شده است، گفت: در برخی از شهرها خودروها به دلیل عدم معاینه فنی با کد ارزان جریمه می‌شوند و در برخی شهرها نیز اصلا جریمه نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف هستند، وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی  از رده خارج کنند. براساس قانون حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و این خودروهای فرسوده باید به ازای هر روز تردد توسط پلیس جریمه شوند. اما مدتی است اجرای این قانون با تعلیق مواجه شده است.

مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک گفت: از رده خارج کردن ماشین‌ها برای جامعه به یک معضل تبدیل شده‌است. ما برای از رده خارج کردن خودروها دستورالعملی را در نظر گرفته بودیم، اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد امکان اسقاط خودرو و از رده خارج کردن آن وجود ندارد.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه برای حل این مشکل ادامه داد: باید کارگروهی ایجادکنیم تا با بررسی مشکلات از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تقاضا را در این زمینه ایجاد کرده و قیمت‌ها را به گونه‌ای در نظر بگیریم که با این تقاضای ایجاد شده، انگیزه‌ای برای از رده خارج کردن خودروها به وجود آید. اما در حال حاضر همانطور که گفتم از رده خارج کردن خودروها برای ما تبدیل به یک معضل شده است و هیچ راهی برای ما وجود ندارد که تاکسی را از فرد بگیریم و به او بگوییم برود و ماشین جدید تهیه کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اظهارات خودروسازان درباره تحویل خودروی جدید به جای خودروی فرسوده گفت: خودروسازان نیز مطرح کرده‌اند که چنانچه برای خودرویی ۷۵ میلیون پرداخت شود، می‌توانند خودرو را تحویل دهند و در غیر اینصورت نمی‌توانند به تعهداتش عمل کنند و ما قرار شد کارگروه بگذاریم و پیشنهادات را مطرح کنیم تا بسترهای جدیدی را برای این منظور ایجاد کنیم.

تجریشی همچنین درباره موتورسیکلت‌ها گفت: از پلیس راهور خواستیم تا گزارشی در خصوص شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها به ما بدهد، البته پلیس در خصوص شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها اعلام کرده بود که موتورهای شماره‌گذاری شده تولیدات امسال نبوده و برای سال گذشته بوده است که ما اجازه شماره‌گذاری آن‌ها را نداده بودیم.

وی با بیان اینکه در خصوص از رده خارج کردن موتورسیکلت‌ها تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است، تصریح کرد: قرار بود موتورسیکلت‌های فرسوده از  رده خارج شود، اما به گمان من تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است در جلسه‌ای که به همین‌ منظور برگزار شد، درباره بسته حمایتی برای موتورسوران بحث‌هایی انجام شد تا با بالا بردن ارزش اسقاط بتوانیم شرایط بهتری را برای صاحبان موتورسیکلت‌های از رده خارج شده ایجاد کنیم تا بتوانند موتورسیکلت‌های فرسوده را از رده خارج کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست همچنین درباره عدم ثبت خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها گفت: ما اوایل هفته نامه‌ای را به نیروی انتظامی ارسال کردیم تا درباره آخرین وضعیت دوربین‌های ترافیکی در خصوص ثبت معاینه فنی خودروها آخرین اطلاعات را به دست آورده و به ما اعلام کنند تا مشکلات آن را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که در برخی از شهرها خودروها به دلیل عدم معاینه فنی با کد ارزان جریمه می‌شوند و در برخی شهرها نیز اصلا جریمه نمی‌شوند. نکته اینجاست که زیر ساخت وجود دارد، اما نمی‌دانیم چرا جریمه‌ها صورت نمی‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست همچنین درباره استفاده از فیلتر برای اتوبوس‌های درون شهری گفت: ما بحثی به نام رتروفیت داریم که به معنی بازسازی اتوبوس یعنی تعویض صندلی‌ها، رنگ زدن و فیلتر گذاشتن است. برخی از مسئولان معتقدند که رتروفیت به ویژه فیلتر گذاشتن برای اتوبوس‌ها مشکلات آنها را کاهش نمی‌دهد، از همین رو ما از مشاورانی خواستیم تا با ارزیابی بین‌المللی راهکارهای مناسب را به ما ارائه دهند.

تجریشی ادامه داد: مشاور ما در این موضوع بانک جهانی است که ۱۳ کارشناس با منابع خودشان به ما معرفی کردند و از آنها خواستیم که موضوع رتروفیت را در تجربه‌های جهانی ارزیابی کرده و به ما اعلام کنند. همچنین از این کارشناسان خواستیم تا گزینه‌های اقتصادی کاهش آلودگی هوا را براساس تجربیات دنیا به ما گزارش دهند. کارشناسان بانک جهانی گزارش‌های مثبتی از فیلتر کردن اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی هوا در نقاط مختلف دنیا به ما ارائه کرده‌اند، ما نیز از کنسرسیوم دانشگاه‌‌ها خواستیم تا نظرات خود را در خصوص فیلتر کردن اتوبوس‌ها به ما ارائه دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره افزایش گرد و غبار گفت: در تمام دنیا پس از وقوع سیل‌های بزرگ در مناطق خشک با گرد وغبار مواجه بوده‌ایم. بنابراین این موضوع در کشور ما نیز اتفاق خواهد افتاد و ما با مشکل گرد و غبار پس از سیل در نقاطی که در گذشته کانون نبوده‌اند مواجه خواهیم شد. بنابراین نباید گرد و  غبار را فراموش کنیم و بودجه آن را حذف کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به درخواست سازمان محیط زیست از شرکت آب و فاضلاب درباره فاضلاب در آب شهری گفت: ما در جنوب با مشکلاتی مواجه بودیم چراکه در شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب آب وارد شده و بعد از آن مشکلاتی برای تصفیه‌خانه‌ها ایجاد شد، اما مشکل جدی به ما گزارش نشده است. ما انتظار داشتیم تا با گسترش اپیدمی بیماری‌های پوستی مواجه باشیم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز