خبرگزاری کار ایران

تصویب طرح اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۱۶۰

طرح اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها تصویب شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در جریان بررسی طرح اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها گفت: در تبصره ۳ ماده ۳ اساسنامه مقرر شده که سن رأی دهندگان از ۱۵ سال به ۱۸ سال افزایش یابد.

اعطا در واکنش به این تبصره تصریح کرد: بحث فعالیت شورایاری‌ها‌ در محلات است و وقتی درباره بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال صحبت می‌کنیم افرادی هستند که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند.اگر ما این فضا را ایجاد کنیم که این افراد با حوزه انتخابات درگیر شوند می‌توانیم به نقش پذیری آنان در آینده امیدوار باشیم و به نظرم محدود کردن سن رای دهندگان از ۱۵ سال به ۱۸ سال با روح کلی موضوع شورایاری مشکل دارد.

زهرا نژاد بهرام موافق این تغییر اظهار کرد: ظرفیت‌های دیگری برای مشارکت رده سنی بین ۱۵ تا ۱۸ سال وجود دارد و قرار نیست همه مشارکت در همین حوزه محدود شود و به نظرم از آنجا که شورایاری‌ها زیر ساخت شوراهای شهر هستند بهتر است افرادی که در آن تصمیم ساز هستند صلاحیت آن را داشته باشند.

سالاری نیز در مخالفت با این تغییر سن و‌ سال گفت: برای یک شورای اصلاح طلب خوب نیست که دایره مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را کاهش دهیم.حضور در این انتخابات یک مشق سیاسی است و به نظرم خوب است که ما به دانش آموزان اجازه بدهیم از امروز رأی دادن را تمرین کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درحال حاضر تعداد مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها کم است با این مصوبه این مشارکت هم پایین‌تر می‌آید.

امانی در موافقت با افزایش سن رأی دهندگان گفت: بهتر است یک نظم در قوانین پیدا کنیم و ثباتی در این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد:عقیده من این است که دانش آموزان فرآیند اجتماعی شدن و مشق دموکراسی را در انتخاب نماینده کلاس درس شان درک کنند و بهتر است که ما این عرصه را تخصصی تر ببینیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه  گفت: وقتی یک بچه ۱۸ ساله می‌تواند گواهی نامه‌اش را از ۱۸ سالگی بگیرد، بهتر است سن انتخابات هم همان ۱۸ سالگی و انتخابات تخصصی‌تر باشد.

در پایان رأی گیری در خصوص این تغییر انجام شد و‌ این تبصره با ۱۲ رأی موافق و ۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

همچنین در طرح دو فوریتی اصلاحیه ۳ ماده از اساسنامه شورایاری‌ها، حداقل و حداکثر سن کاندیداهای شورایاری ها ۲۲ تا ۷۵ سال تعیین شد که  با ۱۴ رای موافق و ۵ مخالف به تصویب رسید.

همچنین بر اساس اصلاحیه دیگر در مناطق غیرمسکونی، کسبه به شرط جواز کسب یا اشتغال می‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز