خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با ایلنا:

کنکور آخر و عاقبت ندارد/"ترمیم معدل دانش‌آموزان" باید حذف شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۷۸۵

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تغییر در روند کنکور گفت: تمام صاحبنظران پذیرفته‌اند که برگزاری کنکور اقدامی غلط است.

حمایت میرزاده (سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نامه رییس مجلس به صدا و سیما مبنی بر توقف تبلیغات کنکور گفت: با فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در با دیدار با معلمان نمونه داشتند، برای اولین‌بار خودشان کلمه کنکور را به عنوان مسئله به کار بردند و فرمودند، فکری برای مسئله کنکور و  مشکلاتی ایجاد شده شود. از این رو تکلیف صدا و سیما در زمینه کنکور مشخص است.

وی ادامه داد: برداشت من این است که شاید این تبلیغات مربوط به قراردادهایی است که قبلا بسته شده و بعد از این قراردادها شاید بتوان یک تصمیم جدی در خصوص پخش تبلیغات گرفت، از طرفی رهنمودهای رهبری در این زمینه یک فصل‌الخطاب است، زیرا ایشان به صراحت کنکور را به عنوان مشکل قلمداد کردند و فرمودند، این مشکل حل شود.

میرزاده با اشاره به ایجاد استرس بین دانش‌آموزان توسط صدا و سیما گفت: همه نقش صدا و سیما در ایجاد استرس و فشار بین دانش‌آموزان و عدم اجرای سند تحول بنیادین را می‌دانند، این موارد در تبلیغات نهفته است و امیدوارم بعد از اینکه قراردادهایشان به اتمام رسید، خودشان تصمیم درستی در این زمینه بگیرند.

وی درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش 50 درصدی تبلیغات کنکور گفت: اینکه می‌گویند تبلیغات کنکور کاهش یافته درست است، ولی در هر حال بخش زیادی از برنامه‌های تلویزیونی مربوط به پخش آگاهی با موسساتی است که با آنها قرارداد بسته‌اند.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی همچنین به درآمد کلان مافیای کنکور اشاره کرد و گفت: مافیای کنکور طبیعتا دارای قدرت و درآمد کلانی هستند، قدرت به معنی پول است. اینکه درآمد آنها با هیچ کسی قابل مقایسه نیست، هیچ شکی نیست و اینکه منافع آنها در این تبلیغات هست، باز هم در آن شکی نیست و اینکه به نزد علما و بزرگان دین می‌روند نیز به معنای تایید آنها از سوی علما نیست، زیرا آنها در را به روی مراجعه کنندگان خود باز می‌گذارند.

وی تصریح کرد: تمام صاحبنظران پذیرفتند که برگزاری کنکور اقدامی غلط است و راهی که می‌رویم نیز اشتباه است. در داخل همان موسسات کنکور بالاخره افراد صاحب‌نظری وجود دارند که می‌توانند، راه‌های بهتری برای پول درآوردن پیدا کنند. نمی‌توان نظام آموزشی و اهداف آن را به خاطر پول تحت شعاع قرار داد.

میرزاده با اشاره به اینکه برای حل مساله کنکور باید در وهله اول سازمان سنجش و وزارت علوم آستین‌هایش را بالا بزنند و تصمیم اساسی بگیرند، گفت: اخیرا شنیدم که وزارت علوم اقدام خوبی در راستای پلمپ مراکز غیرقانونی پایان نامه انجام داده است، همین یعنی یک قدم مثبت و باید از آنها تشکر کرد، زیرا چندین سال این کار انجام نشده بود، آن هم در حالی که برخی در روز روشن دزدی علمی انجام می‌دهند و در مقابل دانشگاه‌ها تبلیغات می‌کنند که با این شماره تماس بگیرد تا برای شما پایان‌نامه تهیه کنیم. اینها نشانه‌های خوبی است و مسئولان متوجه شده‌اند، بیش از این نباید صبر کنند. در حال حاضر هیچ کس پشت صحنه دفاع از کنکور نیست غیر از کسانی که صرفا از نگاه درآمدی به آن می‎نگرند، اما به زودی و قطعا پرونده کنکور بسته خواهد شد.

این نماینده مجلس درخصوص ارائه تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس برای ایجاد تغییرات در کنکور گفت: این تحقیقات و کارها  ادامه دارد و با یک یا دو جلسه به اتمام نخواهد رسید. فعلا بحث روی استفاده از نظرات صاحبنظران است، اینکه از چه راهکارهایی بهتر می‌توان استفاده کرد؛ همچنین تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند این بود که دنبال یک راه مناسب برای کنکور باشیم. تمام کارشناسان و صاحب نظران باید در این زمینه اظهارنظر کنند تا به یک جمع‌بندی مناسب برسیم. از این رو اگر نیازی به وضع قانون بود، قانون وضع شود یا اگر نیازی نبود با همین قانون موجود بتوان روش بهتری انتخاب کرد تا مردم از نظر مادی متضرر نشوند، فشارهای روحی و روانی باید کاهش یابد و هم زندگی افراد تحت شعاع چیزی به اسم کنکور که هدفی در آن نیست و آخر عاقبت ندارد، قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: نباید جوانان ما جوانی و عمرشان را فدای کاری کنند که آخرش چیزی جز کاغذ و مدرک نیست. ما در کشور نیاز به مهارت‌گرایی داریم؛ جوانان ما باید مهارت‌هایی را یاد بگیرند که روی پای خودشان بایستند، شهر خودشان را بسازند و نجات دهند. این مهارت بدون مدرک و بدون کنکور و دانشگاه هم به دست می‌آید، ما الان در حال تقویت در این زمینه هستیم، بالاخره جایگزینی برای کنکور پیدا خواهد شد.

میرزاده با اشاره به اینکه انتظار می‌رود همه صاحب نظران و کسانی که دلشان برای کشور می‌سوزد به جای ایجاد التهاب در جامعه، باید برای پیدا کردن راه‌حل کمک کنند، گفت: باید برای داوطلبان کنکور محیطی آرام و بدون فشار روحی در نظر گرفت تا در شرایط طبیعی و بدون یک زمانبندی خاص(زمان کنکور) تحصیل خود را دنبال کنند.

وی در واکنش به اینکه بسیاری از دانش آموزان برای کسب سوابق تحصیلی مناسب به دنبال ترمیم معدل هستند و در این زمینه دچار دوگانگی شدند، گفت: این‌ موارد هم باید برداشته شود و ضرورتی ندارد. باید به آموزش و پرورش فرصتی داده شود تا خودش یک راهکاری ارائه دهد، نیازی هم به ترمیم معدل نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: همیشه سوابق تحصیلی به معنای معدل نیست. اجازه بدهیم روی این مسئله بحث شود، زیرا اگر باز هم بحث سوابق تحصیلی و مدرک مطرح شود دوباره یکسری دنبال کاغذ و کارنامه می‌روند. از طرفی سوابق تحصیلی مربوط به یکسال نیست، بلکه مربوط به ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموز و فعالیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و مهارتی او است.

میرزاده گفت: همه ما یک ذهنیت، محدودیت و دایره برای خودمان تصور کردیم و دائم دنبال آن می‌گردیم که طی دو ساعت سرنوشت یک دانش‌آموز را بسازیم، در حالی که داستان فراتر از این حرف‌هاست. لزومی ندارد ما حتما در یک ساعت خاص به میزان موفقیت یک شخص بله یا خیر بگوییم. والدین و جامعه باید وقتی ۱۲ سال آموزش یک دانش‌آموز را می‌بینند، وارد اتاق آن می‌شوند و یا حتی کیف او را باز می‌کنند، بفهمند آن دانش‌آموز در چه چیزی مهارت دارد و در همین راستا او را تشویق کنند، از طرفی دانشگاه‌های ما نیز باید خودشان را آماده کنند و هر دانشجویی که وارد شد و تحقیقات خود را ارائه داد و او را به عنوان یک دانشجو بپذیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما باید طرحی نو در اندازیم و کاری انجام دهیم که در شرایط عادی و طبیعی  یک دانش‌آموز به صورت خودکار در رشته‌ای که  لازم است درس بخواند، مهارت کسب کند و یا حتی اشتغال داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: باید اجازه دهیم صاحب‌نظران و کارشناسان نظر بدهند تا بتوان یک نظام آموزشی مناسب برای سنجش طراحی کرد. فعلا سازمان سنجش ما سازمان کنکور است، در حالی که سنجش می‌تواند به خودی خود از ابزارهای کنکور باشد از طرفی هزاران راه برای سنجش مهارت و توانایی افراد وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز