خبرگزاری کار ایران

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

سالانه ۵۷۰۰ مورد شکایت پزشکی داریم/۴۰ درصد شکایت‌ها منجر به محکومیت کادر درمانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۹۴۱

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: سالیانه تقریبا به طور متوسط فقط بین ۵ هزار و ۷۰۰ شکایت در دادسراهای نظام پزشکی داریم.

علی فتاحی (معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار بیشترین شکایات از جامعه پزشکی گفت: ۹ درصد از کل شکایات بیماران مربوط به عمل‌های زیبایی است و بیشتر اعمال ترمیمی و عمل‌های زیبایی بینی و عمل‌های جراحی بر روی صورت است و بعد از آن عمل‌هایی که بر روی سینه و بعد شکم انجام می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: سالیانه تقریبا به طور متوسط فقط بین ۵ هزار و ۷۰۰ شکایت در دادسراهای نظام پزشکی داریم و سالانه معمولا رشدی بین ۵ تا ۱۰ درصد در شکایات‌ داریم که طبیعی است و با توجه به افزایش مراجعه‌کنندگان ما به مراکز درمانی، این رشد واقع‌بینانه است. ۴۰ درصد از شکایت‌ها منجر به محکومیت کادر درمانی و مراکز درمانی می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص اینکه بیشترین شکایت از کدام گروه پزشکی است، اظهار کرد: اینکه بگویم بیشترین شکایت از کدام رشته پزشکی است، خیلی عادلانه نیست چون در کنار آمار من، باید آمار جامعه پزشکی و درصد گروه‌های مختلف پزشکی و میزان فعالیت گروه‌های پزشکی را نیز داشته باشیم تا بتوان قضاوت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی دندان پزشک است. باید توجه داشته باشیم که ۶۰ درصد جامعه پزشکی این گروه هستند و البته این موضوع به این معنا نیست که تخلف بیشتری انجام می‌دهند، زیرا تعداد بیشتر است و قطعا کار بیشتری هم انجام می‌دهند، همچنین در گروه بستری از گروه زنان و زایمان و ارتوپدی و جراحی بیشترین شکایت را داریم، اما باید دقت داشته باشیم زیرا این سه گروه، بیشترین جامعه  بستری‌کننده بیمار را در بیمارستان تشکیل می‌دهند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اگر ما با مردم رفتار خوبی داشته باشیم و بیمار را به عوارض توجیه کنیم و بیمار را روشن کنیم که قرار است چه کار درمانی انجام دهیم، شکایات به حداقل می‌رسد، هیچ کار درمانی بدون عارضه نیست برخی از آن‌ها قابل پیشگیری و برخی نیز قابل پیشگیری نیست. وقتی پزشک سرطان حنجره را درمان کند و می‌داند که بیمار صوت خود را از دست می‌دهد، قطعا باید به بیمار گفته شود که دیگر صوت نخواهی داشت.

وی در خصوص اینکه برخی از پزشکان عوارض بعد از  عمل را به بیمار یادآور نمی‌شوند، عنوان کرد: این اطلاع‌رسانی به بیمار، وظیفه اخلاقی ما است. بیان نکردن عوارض عمل به بیمار، از نظر حقوقی جرم و یا خلاف نیست، کار غیراخلاقی است و به این دلیل ما برخورد انتظامی کرده‌ایم و مسئولیت مدنی یا کیفری در مقابل این کار نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز