خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد اعلام کرد:

مصوبات جلسه کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۳۸۱

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و دبیر کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده، مصوبات نخستین جلسه این کمیته را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا،مهدی جمالی‌نژاد درباره این مصوبات که با حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی و سایر اعضا در وزارت کشور تشکیل شد، گفت:مقرر شد مشارکت تمامی دستگاههای اجرایی، نهادها، نیروهای مسلح، سمن‌ها و خیرین در امور بازسازی مساکن شهری و روستایی و زیرساختها، با توجه به تکلیف قانونی و تجربه موفق بنیاد مسکن در امور بازسازی، با هماهنگی این بنیاد صورت پذیرد و در این ارتباط بنیاد مسکن نیز موظف شد  تکالیف و مسئولیت های هر یک از دستگاه ها را در قالب یک دستورالعمل ظرف یک هفته تهیه و ارائه کرده تا ابلاغ شود.   

وی افزود: مقرر شد برنامه زمان بندی بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پایان هفته جاری تهیه و ارائه شود و ضروری است انجام این امور در کوتاه ترین زمان و با حداکثر سرعت عمل و با رعایت اصول فنی و علمی انجام شود.   

جمالی نژاد در خصوص دیگر مصوبات کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده اظهار کرد: به منظور ایجاد مسکن موقت برای خانوارهای آسیب دیده، تامین حداقل نیازها و خدمات رسانی به آنها مقرر شد در هر استان یک نفر مسئول از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین و به قرارگاه معرفی شود.   

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین افزود: با توجه به اینکه رعایت حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها در بازسازی مناطق آسیب دیده و همه ساخت و سازهای جدید  الزامی است، مقرر شد وزارت نیرو در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف این موضوع اقدام و مراتب را به همه دستگاههای ذیربط در امر بازسازی اعلام کند.

جمالی نژاد در ادامه گفت: در این جلسه مقرر شد شهرداری ها و دهیاری ها و سایر مراجع ذیصلاح به منظور تسریع در امور بازسازی و نوسازی، با رفع موانع اداری، صدور پروانه های ساختمان های آسیب دیده از سیل اخیر را در اولویت قرار داده و به صورت رایگان انجام دهند، تا دولت متعاقباً در حساب‌های مشترک خود  با شهرداریها(رد دیون) نسبت به جبران آن اقدام کند.   

وی توجه به ویژگی های جغرافیایی، اقلیمی و منطقه ای مناطق آسیب دیده در امر بازسازی آنها را دیگر مصوبه این کمیته ذکر نمود.

دبیر کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده افزود:  مقرر شد تمامی انشعابات اعم از آب، برق، گاز و تلفن به تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده و دارای سابقه انشعاب به صورت رایگان توسط دستگاههای خدمات رسان در اسرع وقت واگذار شود.   

وی اضافه کرد: همچنین  مقرر شد از ظرفیت مسکن مهر موجود در شهرها برای اسکان آسیب دیدگان استفاده و در عین حال به موضوع مهاجرت روستائیان به شهرها نیز توجه اساسی شود.   

جمالی نژاد در ادامه گفت: در اولین جلسه کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده مقرر گردید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فاز اول نسبت به برنامه ریزی برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن در مناطق آسیب دیده اقدام نماید.    

  دبیر کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده در ادامه اعلام کرد: به منظور تامین نیازهای معیشتی ساکنین روستاهای آسیب دیده در سیل اخیر مقرر شد، کمیته امداد حضرت امام (ره) تمامی روستائیان را به عنوان مددجویان موقت، تا پایان سال جاری تحت پوشش خود قرار دهد.    

وی، اطلاع رسانی دقیق و به هنگام از کلیه فعالیت ها و برنامه های در دست انجام توسط کارگروه بازسازی و نوسازی و دستگاههای ذی مدخل در امر بازسازی در اسرع وقت را دیگر مصوبه این جلسه برشمرد و گفت: مقرر گردید صدا و سیما با هدف اقناع و تنویر افکار عمومی، برنامه ها و گزارش های مربوط به اقدامات و سیاستهای آتی ساماندهی وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و بازسازی های انجام گرفته را تهیه و پخش نماید.

جمالی نژاد افزود: ضمنا  مقرر گردید کمیته اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی و نوسازی، ساز و کار لازم برای استفاده از ظرفیت ورزشکاران، هنرمندان و سایر چهره های شاخص در استان، جهت کمک به بازسازی و نوسازی و شورآفرینی در این عرصه را تهیه و ابلاغ نماید.

وی در ادامه گفت:  با توجه به اهمیت تامین مصالح برای امر بازسازی مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن هماهنگی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از حداکثر ظرفیتهای موجود در صنایع کشور برای تامین مصالح با قیمت مناسب به ویژه فولاد مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب دیده اقدام و نتیجه را اعلام نماید.   

دبیر کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده همچنین گفت: در اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مشارکت جدی بانک ها در امور بازسازی به صورت سازمان یافته، مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این موضوع اقدام و نتیجه را تا پایان هفته آینده به قرارگاه بازسازی و نوسازی اعلام نماید.   

جمالی نژاد افزود: همچنین مقرر شد بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی حداکثر ظرف ۲۴ ساعت اقدام و نتایج به قرارگاه مرکزی بازسازی مناطق سیل زده اعلام شود.   

وی در ادامه گفت:  به منظور تامین بهداشت محیط و ارائه خدمات پایه به آسیب دیدگان مقرر شد جمعیت هلال احمر اقدامات لازم را در زمینه تامین و نصب سرویسهای بهداشتی و حمام در اردوگاه های موقت انجام دهد.

جمالی نژاد همچنین اعلام کرد: مقرر شد کارگروه بازسازی و نوسازی متناظر، با مسئولیت وزیر مربوط و پیگیری نماینده تام‌الاختیار در وزارتخانه یا دستگاه مسئول تشکیل و در استانها هم کارگروه متناظر بازسازی و نوسازی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با عضویت مسئولین دستگاه های ذیربط تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز