خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور خبر داد:

برآورد اولیه ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت در مناطق سیل‌زده

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۲۴۹

وزیر کشور از برآورد اولیه ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت در مناطق سیل‌زده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه اولین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در جمع خبرنگاران گفت: به لطف خداوند متعال بعد از برگزاری چند جلسه مقدماتی، امروز جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده را با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها برگزار کردیم.

وی با اشاره به تصمیمات این جلسه گفت: تصمیماتی در این جلسه گرفته شد و ساختار قرارگاه نیز مورد تصویب قرار گرفت.همچنین کارگروه های پنجگانه، شرح وظایف هر کدام از این کارگروه‌ها، میزان خسارت‌ها، برنامه ها و اقدامات هر کدام از دستگاه ها ارائه و مقرر شد که تمام این برنامه‌ها و ظرف مدت دو روز زمان بندی شده و این زمان بندی به قرارگاه اعلام شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما نیز با تعیین نظارت‌هایی مسیر انجام کار را در زمانبندی مقرر در کارگروه نظارت و بازرسی دنبال خواهیم کرد.

 وی خاطرنشان کرد: مقرر شد که همه دستگاهها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه کار را انجام دهند یعنی هیچ هزینه و هیچ نوع کمک و پرداختی بدون هماهنگی  با قرارگاه نخواهد بود.همچنین مصوب شد که در امر نوسازی و بازسازی از ظرفیت همه کشور  از جمله همه نهادهای اجرایی و دستگاه‌های عمومی، نیروهای مسلح و مردم استفاده کنیم.

او تصریح کرد: مقرر شد که بنیاد مسکن دستورالعملی تهیه و آن را ابلاغ کند و هر کس در کشور هر چقدر می تواند مسکن بسازد و در این امر مشارکت کند و متناسب با  دستورالعمل کارش را پیش ببرد. همچنین دولت نیز کمک ها و حمایت های لازم را خواهد کرد.

 رحمانی فضلی با اشاره به شایعات در فضای مجازی گفت: در خصوص بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات با شایعات در فضاهای رسانه‌ای بیگانه و همچنین با تحریک و تحرکات مواجهیم باید اولاً اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم به موقع باشد تا بتوانیم با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هماهنگی‌های لازم رسانه ای، مشارکت را افزایش دهیم و موجب آرامش افرادی شویم که خسارت دیده و سیل زده هستند .به همین منظور اولویت اول ما تعیین خسارت وارده به کسانی است که واحد تولیدی و محصول زراعی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر نیز اسکان موقت بوده که به عنوان مسئله مهمی مطرح شد، زیرا هوا در خوزستان و لرستان در حال گرم شدن است و زندگی مردم در زیر چادر ها با مشکل مواجه خواهد شد و ما باید برای اسکان موقت با بنیاد مسکن جلسه بگذاریم و تلاش کنیم که حداقل شرایط زیست مناسب را برای آنها فراهم کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر مرحله اول یعنی مقابله با سیل و مدیریت مسئله را پشت سر گذاشتیم و توانستیم تخریب ها را کم کرده و هزینه های انسانی را کاهش دهیم به لطف خداوند متعال به جز استان خوزستان سیل در مناطق دیگر به پایان رسیده است مگر اینکه سیل های جدید در پیش رو داشته باشیم مانند سیل دو شب قبل درکلات.

 وزیر کشور تاکید کرد: مسئله مهم تر بازسازی و نوسازی است و امیدواریم در این مرحله با حمایت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح نهادهای غیردولتی و به ویژه همه مردم بتوانیم در این حوزه نیز کارآمدی نظام را هم برای مردم و هم در دنیا به منصه ظهور بگذاریم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: کاری که در مقابله و مدیریت سیل در ۲۵ استان با این حجم از بارندگی صورت گرفت قابل ارائه در همه دنیا است و می توان به عنوان یک مدیریت بسیار جامع و مناسب ارائه کرد. ما با این مقوله آشنا هستیم و مرتب این مسئله را در کشورهای مختلف پیگیری کردیم و اطلاع دقیق داریم و اقداماتی که انجام دادیم قابل مقایسه با دیگر جاها نیست هم توانستیم خسارت جانی را به حداقل برسانیم و هم از خسارت های مالی بسیار سنگین جلوگیری کردیم. این سیل می توانست گرگان را زیر آب ببرد می توانست بخشی از اهواز را زیر آب ببرد سوسنگرد، حمیدیه، بستان رفع را زیر آب ببرد، اما در هیچ کدام از این شهرها به حمدالله سیل جاری نشده، چرا که مدیریت مناسب صورت گرفت همه دستگاه‌ها و مردم تلاش کردند و امیدوارم در مرحله بازسازی و نوسازی نیز این تلاش ها و همدلی ها باشد تا برگ دیگری از کارآمدی نظام را در این حوزه نیز محقق کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آماری از میزان خسارت وارد شده به مناطق سیل‌زده وجود دارد، گفت: مجموعه پیشنهاداتی که در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی از روز گذشته در کمیته خسارت ها بررسی می کنند اعم از تسهیلات و اعتبارات حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان تاکنون برآورد شده است این برآوردها دقیق و کامل نیست و برآورد اولیه است و هم در بررسی هایی که مطابق با شاخص ها و استانداردها است امکان تغییر وجود دارد و هم امکان دارد بخشی از خسارت ها دیده نشده باشد و خسارت هایی که از این به بعد وارد می شود قابل محاسبه است اما در حال حاضر رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 وی ادامه داد: رئیس جمهور محترم قرارگاه ایجاد کردند و در این قرارگاه همه فعالیت ها را در وزارت کشور بررسی می کنند و با همه دستگاه‌ها در این چند روزه جلسات مختلف برگزار کرده ایم و برنامه زمان بندی از دستگاه ها درخواست کردیم و یقین دارم می توانیم سرعت بالایی داشته و با اطمینان بیشتری حرکت کنیم بعد از این جلسات نیز که فکر ما از حوزه مقابله راحت شود حتما به استان ها سفر خواهیم کرد و چند روزی در خوزستان و گلستان و لرستان مستقر خواهیم شد و موضوعات را از نزدیک بررسی کرده و در استانها نیز برای اینکه این تصمیمات پیگیری شود ستادهای مدیریت بحران در استان ها را مسئول متناظر این قرارگاه خواهیم کرد و استاندار رئیس آن است و براساس زمانبندی اعلام شده نتیجه را به ما گزارش خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز