خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعلام شد؛

"خانه پدری صادق هدایت" مهدکودک شده بود/بررسی تعدیل کارکنان همشهری در شورا

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۴۱۱

نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد حق شناس در نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که صبح امروز برگزار شد، گفت: امسال با یک پدیده طبیعی و بحران غیرطبیعی روبه رو بودیم که ۲۵ استان کشور را درگیر خود کرد و آسیب جدی به برخی استان ها وارد کرد.‌ این مباحث نوروزگاه های شهرداری را هم تحت الشعاع خود قرار داد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در ادامه گفت: بذری که کمیسیون سال قبل کاشت، امسال اولین برداشت های آن انجام شد. سال گذشته اولین‌ نوروزگاه را در شورای شهر داشتیم اما امسال سایر بخش های شهرداری هم درگیر آن شدند.‌ تهران می تواند به عنوان پایتخت نوروز مطرح شود؛ چراکه حداقل ۱۴ کشور داریم که نوروز را عید ملی خود می دانند.

حق شناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شماره گذاری معابر در تهران انجام نمی شود، گفت: قطعا ما موافق هستیم به سمتی برویم که شماره گذاری ها مدون شود اما اکنون قانون لازم را نداریم. برخی معابر در حال حاضر شماره دارند و برخی نامگذاری شده اند. اما برای اینکه بتوانیم برای حدود ۶ تا ۷ هزار معبر تهران یک قاعده کلی برای نامگذاری داشته باشیم، قانونی که شهرداری را در این راستا موظف کند نداریم.‌ این نیازمند لایحه یا طرحی است که شهرداری را موظف کند کل معابر را شماره گذاری کند. اما این قطعا در یک دوره کوتاه مدت میسر نیست. ما این موضوع را در کمیته نامگذاری دنبال می کنیم و تا چند ماه آینده گزارش می دهیم.

وی درخصوص تئاتر شهر و مسجد چهارراه ولیعصر (عج) نیز گفت: تئاتر شهر یکی از بناهای تاریخی تهران است و شهرت جهانی دارد. در این دوره تلاش ما این بوده که حفاظت های لازم را برای تئاتر شهر داشته باشیم. حتی یکی از دلایل اهمیت پهنه رودکی همین ساختمان تئاتر شهر است. از زمان احمدی نژاد پارکینگ آن منطقه برای ایجاد مسجد در نظر گرفته شد اما بعد با توجه به نقشه مجموعه و برخی اعتراضات اجتماعی قرار شد طراحی آن بنا تغییر کند؛ تا اینکه اواخر سال قبل معاونت عمرانی اعلام کرد کار تا ۹۹ درصد تکمیل شده اما برای اداره این مجموعه فرهنگی، برنامه دقیقی وجود نداشت.‌ مطالعات انجام شد و گزارش آن در بهمن ماه آماده شد. شهرداری هنوز پیشنهاد مشخصی برای چگونگی اداره مجموعه به ما ارائه نکرده است. الان فضایی با وسعت بیست و چند هزار متر آماده شده و این مجموعه می تواند با رویکرد فرهنگی، مذهبی و هنری و به عنوان مکمل تئاتر شهر مورد استفاده قرار گیرد. امیدواریم حداکثر تا پایان اردیبهشت به یک جمع بندی درخصوص چگونگی اداره این مجموعه برسیم.

حق شناس درخصوص انتصابات شهرداری گفت: یک‌ نگاه این است که وظیفه شورای شهر فقط انتخاب شهردار است و در مورد انتخاب همکاران شهردار، شورای شهر فقط شان نظارتی دارد.‌ نگاه دیگر این است که قرار نیست شورا فقط شهردار انتخاب کند و بعد در مورد اینکه منویات شورای شهر با چه قاعده ای پیگیری شود، دخالتی نکند. انتظار این است که شهردار با کمیسیون های شورا مشورت کند. این دو رویکرد از آغاز کار شورا پیش آمده است. اینجا ما سکوتی داریم که به یک خلاء قانونی برمی گردد.

رییس کمیسیون‌فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: قبلا با دوستان صحبت شده که حداقل در برنامه های تخصصی با کمیسیون ها مشورت شود. در برخی موارد شاهد هماهنگی اولیه آقای شهردار بودیم اما برخی موارد اینطور نبوده است. این مسائل در جلسات هم اندیشی بحث شده و امیدواریم آقای شهردار کار شهر را با مشورت شورا پیش برند. در این حوزه هیچ اختلاف نظری وحود ندارد و تنها تفاوت در نوع نگاه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا براساس اینکه چه اشخاصی در بناهای تاریخی زندگی کرده اند باید آنها را اولویت بندی کرد، گفت: خانه پدری صادق هدایت مهدکودک شده بود و نباید بگذاریم در معرض خطر قرار گیرد.‌ این یک اثر ثبت شده است. مگر در کاخ نیاوران، کاخ مرمر یا کاخ گلستان چه کسانی زندگی می کرده اند که اینطور از آنها حفاظت می کنیم؟ باید به آثار تاریخی و فرهنگی کشور خود اهمیت دهیم.  

در حال پیگیری موضوع تعدیل کارکنان همشهری هستیم

حسن خلیل آبادی هم درخصوص انتصابات اظهار کرد: ما در اروپا زندگی نمی کنیم و مطالبات مردم از ما قانونی نیست. گفته می شود اگر بنده انتقادی برای یک انتصاب به شهردار دارم، خلاف قانون است اما کارکرد شورا در این بیست سال اینگونه جا افتاده است. مردم از ما توقع دارند افراد خوب و خوش فکر را به کار گیریم. مردم راجع به پروانه ساختمانی به اعضای شورا مراجعه می کنند و خواستار نامه نگاری ما با شهرداری می شوند. شاید این خلاف قانون باشد اما مطالبات مردم است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ادامه داد: ما با شهردار پیش از انتخاب او جلساتی داشتیم و انتظار داریم به تعهدات خود عمل کند.

وی درباره نامگذاری و شماره گذاری معابر گفت: شماره گذاری معابر یک طرح همه جانبه و علمی می خواهد و ما باید این کار را به شرکتی بدهیم و بعد برای تصویب به شورا بیاوریم. در دنیا هم معابر شماره گذاری می شوند و این باب شده است.در ایران هم باید به آن سمت برویم.  

وی درخصوص تعدیل نیرو در موسسه همشهری گفت: ما با شعار انسان محوری به شورا آمدیم. وقتی آقا یا خانمی ده سال در همشهری کار می کند و بعد روز جمعه سرکار خود می رود و متوجه می شود تعدیل شده است، چه حسی پیدا می کند؟ درست است که همشهری در حال ضرر دادن است.

وی افزود: ما در شهرداری موسسات و سازمان هایی داریم که جزیره ای عمل می کنند. ضمن اینکه مدیرانی که به شهرداری می آوریم، از دولت آمده اند و یاد گرفته اند نگاه بالا به پایین داشته باشند.

خلیل آبادی خاطرنشان کرد: ما درحال پیگیری وضعیت تعدیل کارکنان همشهری هستیم. از آقای حق شناس خواهش می کنم از اعضای هیات مدیره همشهری برای حضور در جلسه ای دعوت کنند.

خلیل آبادی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما باید تاریخ خود را حفظ کنیم. سال گذشته وقتی مومیایی رضاخان پیدا شد من به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اعلام کردم باید از آن حراست شود اما به سخن من گوش نکردند.‌ اگر ما به دنبال تاریخ خود هستیم باید آن را بدون قضاوت حفظ کنیم و بگذاریم مردم قضاوت کنند.

وی افزود: در قبرستان ظهیرالدوله مفاخر ایران مدفون هستند اما در آن بسته است. یا در امامزاده ابن بابویه قبر مفاخر رها شده است. ما باید تاریخ خود را با وسعت نظر بیشتری حفظ کنیم. این ضرورت درخصوص صادق هدایت، فروغ فرخزاد و ... نیز وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در پاسخ به سوالی درخصوص لزوم اولویت بندی در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی بیان کرد: وقتی خانه نیما یوشیج در حال تبدیل به برج است، ما نمی توانیم آن را رها کنیم و به اولویت ها نگاه کنیم.  

برخی شوراها را زینت المجالس می‌دانند

الهام فخاری درخصوص موسیقی خیابانی گفت: برگزارکننده اجراهای نوروز برگزارکننده هم سازمان فرهنگی هنری و هم معاونت فرهنگی و اجتناعی بود. هماهنگی مجوز این اجراها از سوی شهرداری پیگیری شده بود.‌

وی افزود: بعضی گروه ها یا اشخاص اجراهای غیربرنامه ریزی شده در سطح شهر هم داشتند. باید کمک کنیم کیفیت این کار افزایش یابد.

وی درخصوص نوروزگاه ها اظهار کرد: تا پایان فروردین ماه یک ارزیابی از عملکرد نوروزگاه ها ارائه می کنیم.

فخاری در بخش بعدی سخنان خود گفت: شوراها برای برخی زینت المجالس محسوب می شوند و نقش فانتزی دارند. بارها گفته می شود که شورا در موضوعات مداخله اجرایی نباید کند. این در حالی است که اصل هفتم قانون اساسی شوراها را هم طراز سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی و از ارکان تصمیم گیری در کشور می داند. تلاش ما در شورای پنجم این بوده که جایگاه شوراها را تقویت کنیم و طبیعی است که این نگاه برای برخی مدیران سخت باشد.

در بخش بعدی این نشست، حجت نظری گفت: اتفاقا انتظاری که ما از شهردار داریم قانونی است. شهردار قطعا هویت مستقل از شورا ندارد و متاسفانه نگاه مخالف ناشی از سابقه فعالیت شهرداران است و مربوط به زمانی است که شوراها فعالیت نمی کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: قانون اساسی، شوراها را در اداره امور کشور دخیل می داند.‌ از سال ۷۵ که قانون شوراها تصویب شد، اصلاحات آن مدام به محدودتر کردن اختیارات شوراها منجر شده و بخشی از آن به این دلیل است که نمایندگان در برخی شهرها اعضای شوراها را رقیب خود دانسته اند. ما باید شوراها را تقویت کنیم تا جامعه مدنی قوی تری داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت نظارت پیشینی و پسینی گفت: اگر ما بنشینیم تا شهردار هر کاری که می خواهد انجام دهد و بعد از پایان دوره بگوییم چرا فلان کار را کردی یا فلان کار را نکردی، اجحاف در حق مردم است.

نظری ادامه داد: آیا ما باید بنشینیم تا اختلاسی صورت گیرد یا اشتباهی شود و بعد پیگیری کنیم یا باید نظارت پیشینی هم داشته باشیم؟ اگر فردی از اموال بیت المال سوءاستفاده کرده و شهردار به اشتباه چنین فردی را منصوب کرده است، ما باید سکوت کنیم تا اموال بیت المال تضییع شود و بعد سخن بگوییم؟

نظری درباره تعدیل پرسنل همشهری هم گفت: مکررا در این مورد از ما سوال می شود. اگر ما حق مداخله در انتصابات نداریم، پس چرا از ما سوال می شود؟ وظیفه ما نظارت پیشینی در این موارد است.

وی تاکید کرد: رییس جمهور با اینکه از مردم رای مستقیم می گیرد، کابینه اش را به رای مردم می رساند اما شهردار که مستقیم از مردم رای نمی گیرد، این کار را نمی کند. صفت اصلی شهردار نماینده حکومت محلی است و این نماینده نمی تواند پاسخگوی نظارت پیشینی شورا نباشد.

نظری گفت: طرح خیابان ورزش را در کمیته ورزش و مشارکت های مردمی از نیمه سال ۹۷ آغاز کردیم و دستورالعمل ها به مناطق مختلف ابلاغ شد و به خوبی اجرا شد. پیگیر هستیم که در کنار طرح خیابان ورزش و بازپس گیری خیابان به نفع کودکان، طرحی را تحت عنوان بازپس گیری خیابان به نفع مردم ارائه کنیم و آن را در شهر تهران اجرا کنیم. معضل چاقی از بزرگترین مسائل ما در شهر تهران است و برخی به دلیل کمبود فضاهای ورزشی امکان استفاده از آنها را ندارند که این مشکل در شش ماهه دوم سال به شکل محسوس تری خود را نشان می دهد؛ همین باعث شد امسال بودجه حوزه ورزشی را نسبت به پیشنهادی که در لایحه شهرداری آمده بود،  ۱۵ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: تلاش داریم در توسعه سرانه فضاهای ورزشی، نیاز بانوان را بیشتر ببینیم و برای بانوان شاغل شرایط بهتری ایجاد کنیم. در حوزه توان‌یابان و جانبازان نیز برنامه ما ایجاد یک مجموعه مشخص در سال ۹۸ است.‌

نظری درخصوص نشاط شهری هم گفت: بنا شده شهرداری ظرف سه ماه از تاریخ تصویب برنامه سوم توسعه شهری در زمینه نشاط اجتماعی برنامه ای ارائه دهد و یکی از موارد آن هم‌ موسیقی خیابانی است.

نظری یادآوری کرد: در بخشی از امریکای لاتین حجم هایی را رنگ‌آمیزی می کنند که در نشاط شهر موثر است. من این پیشنهاد را برای تهران مطرح کردم. تا امروز پس از حدود یک سال و نیم که این پیشنهاد را مطرح کردم، هنوز چنین کاری عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اضافه کرد: در مورد بحث نشاط معتقدیم گذر موسیقی، نوروزگاه ها، گذر نمایش، پهنه فرهنگی رودکی و ... در نشاط شهر موثرند که سعی کردیم بودجه بیشتری برای آنها در نظر بگیریم.

نظری ادامه داد: مترو، میدان های ما را تبدیل به فلکه کرده است و هویت میدان با آنچه اکنون به عنوان فلکه می بینیم متفاوت است.

وی درخصوص کمبود شهربازی در تهران گفت: تلاش می‌کنیم، فضاهایی مثل پارک آبی آزادگان را که متعلق به شهرداری است، اما بلااستفاده مانده احیا کنیم. با مجموعه‌های مرتبط هم صحبت کرده‌ایم تا فراخوان بدهند و این پارک را با مشارکت بخش خصوصی مجددا برای استفاده شهروندان مهیا کنند، اما شرایط اقتصادی به گونه ای است که سرمایه‌گذاران رغبت ندارند. با توجه به شرایط فعلی کشور در حوزه ایجاد شهربازی قدری مشکل داریم؛ ضمن اینکه این موضوع از اولویت های اولی که از شهرداری و شورای شهر انتظار می رود، نیست.

وی افزود: در نظر داریم فضاهایی را به عنوان سمن سرا در نظر بگیریم و در هر منطقه یک سمن سرا برای استفاده تشکل های مردم نهاد ایجاد می شود.

احمد مسجدجامعی نیز در این نشست اظهار کرد: خانه هدایت هنوز هست اما خانه فروغ دیگر نیست. این خانه پدری هدایت است و خوشبختانه حفظ شده است.‌

مسجدجامعی درخصوص ایجاد مراکز تفریحی گفت: رویکرد عوض شده و اکنون دوره ساخت و ساز نیست. در سطح کلان هم‌ حدود ۸۰ درصد اعتبارات صرف حقوق و امور جاری می شود. رویکرد کلان باید کاهش هزینه ها باشد. ما درآمدهای شهر را هنوز از عوارض‌تامین می کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: ما در ایجاد نشاط شهری خلاء داریم. باید در شهر فضاهای خلاقیت ایجاد کنیم.‌ به نظرم اکنون دوره کارهای نرم افزاری است.‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز