خبرگزاری کار ایران

میلانی:

تغییرات کاربری جدید در گلابدره نیازمند کنترل است

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۶۸۲

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت کنترل کاربری در کوهستان‌های شمال تهران به ویژه در حریم شهر تاکید کرد: در بازدید اخیری که از گلاب‌دره داشتم، متوجه شدم تغییر کاربری در این مناطق مجددا در حال رخ دادن است که شهرداری با توجه به حساسیت این زیرحوضه و سایر روددره‌ها باید سازماندهی لازم را جهت پایش مستمر ارتفاعات صورت دهد.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی درباره بهره‌برداری از ۱۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز در اراضی تلو، با تبریک فرارسیدن ماه شعبان، میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار گفت: پاسداری از شهر تهران در گذشته‌های دور با قلعه، حصار و دژ انجام می‌شده است که بعدها با گذشت زمان و تغییر رویکردها این حصارها از اطراف شهر برچیده شد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون باید دژی سبز در اطراف تهران ایجاد کنیم، اظهار داشت: این دژ سبز نه تنها در کنترل حریم شهری تهران مهم است بلکه در بارندگی‌های اخیر شاهد بودیم چه نقش کلیدی در کاهش سیلاب در دامنه‌های جنوبی البرز ایفا کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: توسعه شهر تهران ناگریز به سمت شمال تهران انجام شده است. ما در پای رشته‌کوه توچال با شیب قابل توجهی قرار داریم که ضروری است علاوه بر فعالیت‌هایی که برای لایروبی انهار و مسیل‌هایی که در سال گذشته با هزینه ۱۵ میلیارد تومان انجام شد، در جهت تکمیل تثبیت دامنه‌های جنوبی البرز اقدام شود.

حسینی میلانی به همکاری نیروهای مسلح در ایجاد پارک جنگلی تلو اشاره و تصریح کرد: باید از همکاری نیروهای مسلح پیرو فرمایشات رهبری تشکر کنم که در تکمیل این دژ سبز، نقش فعالی ایفا کردند. البته در مورد انتخاب گونه‌ها و نحوه آبیاری باید حداکثر تلاش را برای انتخاب گونه‌های کم‌مصرف و بومی مدنظر قرار داد؛ چراکه به‌خاطر تغییرات اقلیمی با کاهش منابع آب روبه‌رو هستیم.

وی با تاکید بر تامین امکانات جهت حضور و بهره‌مندی شهروندان در پارک‌های جنگلی خاطرنشان کرد: پارک جنگلی سرخه‌حصار در منطقه ۱۳ از نمونه کارهای خوب شهرداری در گسترش حضور و مشارکت مردم است. در پارک جنگلی تلو هم باید ضمن رعایت ملاحظات حفاظتی مردم از مواهب آن استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر ضرورت کنترل کاربری در کوهستان‌های شمال تهران به ویژه در حریم شهر تاکید کرد و ابراز داشت: باید از تمامی نیروها و توان‌ها از جمله ظرفیت شهروندان و تشکل‌های مردم‌نهاد در کنترل اراضی استفاده کرد. در این باره، کنترل هوشمند تغییرات کاربری اراضی بسیار مقوله مهمی است. من در بازدید اخیری که از گلاب‌دره داشتم، متوجه شدم تغییر کاربری در این مناطق مجددا در حال رخ دادن است که شهرداری با توجه به حساسیت این زیرحوضه و سایر روددره‌ها باید سازماندهی لازم را جهت پایش مستمر ارتفاعات صورت دهد.

حسینی میلانی اضافه کرد: در مناطق کوهستانی شمال تهران سازه‌های آبخیزداری در دو دهه اخیر ساخته شده که اکنون باید ضمن تقویت پوشش گیاهی این سازه‌ها مرمت شوند تا ریسک سیل را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز