خبرگزاری کار ایران

ملکشاهی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

راه ارتباطی با ۴۵ روستا در محدوده خرم‌آباد همچنان قطع است

asdasd
کد خبر : ۷۴۵۹۱۲

نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به اینکه ۴۵ روستا در بخش شاهی‌وند همچنان راه ارتباطی‌شان قطع است، گفت: معتقدم یکی از مقصران اصلی افزایش خسارت در این حادثه وزارت نیرو است.

محمدرضا ملکشاهی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل‌زه در استان لرستان و شهر خرم‌آباد گفت: روز یکشنبه به‌دلیل طغیان رودخانه خرم‌رود وضعیت اضطراری در خرم‌آباد شروع شد. به‌دلیل بارش‌ها، دِبی رودخانه دو برابر ظرفیت آن شده و آب وارد منازل مردم شد.

وی با بیان اینکه بخشی از منازلی که در مسیر رودخانه خرم‌آباد بود به‌دلیل طغیان رودخانه تخریب شده و آسیب دیدند، تصریح کرد: روستاهای پایین دست و فرودگاه نیز به دلیل وقوع سیل دچار آبگرفتگی شدند و هیچ هواپیمایی نمی‌توانست در فرودگاه فرود بیاید همچنین جاده‌های ارتباطی بین روستاها تخریب شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیل خسارات زیادی به کشاورزی مناطق اطراف خرم‌آباد وارد کرده، خاطرنشان کرد: سپیدشت در خرم‌آباد مناطق صعب‌العبوری دارد. در حال حاضر نیز راه اراتباطی بین ۲۰ تا ۳۰ روستا کاملا قطع است و تلاش می‌شود راه‌ها باز شود.

ملکشاهی با بیان اینکه در شهرستان چگینی در حال حاضر ۴۵ روستا در بخش شاهی‌وند وجود دارد که ارتباط‌شان همچنان قطع است، تصریح کرد: جاده‌های‌ این روستاها همچنان مسدود است و پل‌هایشان تخریب و آب و برق ندارند و دسترسی به آذوقه برای این روستاها مشکل است.

وی تصریح کرد: امروز کمک‌های را‌هسازی از استان‌های اطراف به خرم‌آباد رسیده و ماشین‌آلات سنگین به سمت روستاهای شاهی‌وند حرکت کرده‌اند تا راه‌ها را بازگشایی شوند.

نماینده مردم خرم آباد با بیان اینکه ۷  روستا در منطقه ویسیون نیز آب، برق و راه‌هایشان همچنان قطع است، خاطرنشان کرد: امروز قرار است وسایل سنگین از استان‌ةای دیگر به سمت این مناطق اعزام شوند تا راه‌ها را بازگشایی کنند.

ملکشاهی‌راد با تاکید براینکه قبل از وقوع سیل لرستان با امکانات مناسبی برای مقابله با چنین حوادثی مجهز نشده بود، یادآور شد: در کل خسارات ناشی از وقوع سیل پیش‌بینی نشده‌ بود و زیرساخت‌ها از قبل برای مقابله با چنین حادثه‌ای آماده نبود از سوی دیگر رودخانه‌ها در این مناطق لای‌روبی نشده بود.

وی تاکید کرد: معتقدم یکی از مقصران اصلی افزایش خسارت در این حادثه وزارت نیرو است. این وزارت‌خانه در استان لرستان در خصوص مهار آب‌ها و ساخت سد کاملا بی‌توجهی کرده بود همچنین وزارت کشاورزی نیز در آبخیزداری کوتاهی کرده بود و بعد از این بحران وزارت نیرو باید پای کار بیاید و کارشناسانی که این سیاست اشتباه را بر این وزارت‌خانه حاکم کردند باید مواخذه شوند چراکه امروز استان‌های لرستان و خوزستان فدایی تصمیمات نادرست مسئولان این وزارتخانه‌ها هستند.

این نماینده مردم در مجلس درباره توزیع امکانات امدادی در این مناطق گفت: سازمان هلال احمر امکانات بسیار خوبی برای این مناطق آورده است. همچنین ارتش نیز امکانات بسیاری را برای این مناطق ارسال کرده است اما به دلیل مصیبت بزرگی که دچار مردم پلدختر و معمولان شده همه نظرها به آن مناطق معطوف است. البته خسارت‌های ناشی از سیل در پلدختر و معمولان قابل توصیف نیست. آب از بام خانه‌ها در روستاهای منطقه پلدختر عبور کرده و این روستاها کاملا به زیر آب رفته است.

وی درباره برآورد خسارت ناشی از سیل در این منطقه، تصریح کرد: در این مدت ۴ سیل در این منطقه به وقوع پیوسته است. قبل از وقوع سیل در چند روز گذشته جدولی از برآورد خسارت از مسئولان دیدم که میزان خسارت بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان بود اما در حال حاضر این رقم خیلی بیشتر از این میزان است.  

وی ادامه داد: در پلدختر ۵ هزار منزل مسکونی نیاز به بازسازی و ساخت دارد و این نیازمند اعتبارات زیادی است و جاده‌های زیادی در این مناطق از بین رفته است. البته ما هیچ‌وقت برنامه‌ریزی‌هایمان به گونه‌ای نبوده است که در زمان وقوع پدیده‌های طبیعی خسارتی به زیرساخت‌هایمان وارد نشود. پس از وقوع سیل اولین چیزی که از بین رفته است راه‌های ارتباطی است راه ترانزیت خرم‌آباد به اهواز از ۳ الی ۴ نقطه از بین رفته و راه کامل قطع شده بنابراین معتقدم یکی از اقداماتی که در بازسازی این مناطق باید مد نظر قرار گیرد آینده‌نگری و توجه به پدیده‌های طبیعی در این منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز