خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران:

از نظر تدارکات مشکلی در مناطق سیلزده وجود ندارد/ اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با سیل احتمالی در ۳ استان دارای اولویت/ سازمان مدیریت بحران از امشب تا پایان هفته فعالیت شبانه روزی خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۸۹۰

در نشست ستاد مدیریت بحران که عصر امروز به ریاست رحمانی فضلی (وزیر کشور) که در سالن مدیریت بحران برگزار شد؛ آمادگی سازمانها و نهادهای عضو این ستاد در آستانه بارش‌های پیش رو، مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در این نشست که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، معاونان وزیر کشور، نمایندگان نیروهای مسلح و اعضای ستاد بحران کشور حضور داشتند، دکتر رحمانی فضلی پس از استماع گزارش سرپرست استانداری گلستان و استاندار خوزستان درباره آخرین وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و آمادگی این استانها برای مقابله و مهار بارشهای چند روز آینده از تلاش همه اعضای ستاد مدیریت بحران کشور بویژه در استان گلستان قدردانی کرد و با اشاره به فعالیت ۱۴ کارگروه در ستاد مدیریت بحران و تقسیم وظایف بین آنها گفت: مراحل اولیه حادثه سیل استان گلستان خوب مدیریت شد و تلفات انسانی به حدافل ممکن رسید. با این حال همه نهادها و سازمان های تلاش کردند و پای کار آمدند، ضمن اینکه همزمان با سیل در گلستان پیگیر چگونگی مقابله با این حادثه در ۲۵ استان دیگر کشور نیز بودیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور بر اهمیت توجه به هشدارهای نهادهای ذیربط برای کاهش تلفات و خسارات در مناطق در معرض آسیب سیل تاکید کرد و افزود: رسانه های جمعی کشور در شرایط بحران به‌خوبی عمل کردند و از مردم انتظار داریم بدون اعتنا به شایعات و مطالب تفرقه انگیز و دوگانه سازی‌ها فقط به رسانه های رسمی توجه کنند.

دکتر رحمانی فضلی آمادگی لازم همه نهادها برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از بارش های پیش بینی شده در روزهای پیش رو را مورد تاکید مجدد قرار داد و افزود: تهیه یک طرح جامع مقابله با سیل برای هر استان ضروری است؛ بویژه اینکه نگرانی از بروز خسارت در مناطق در معرض سیل از نگرانی های اصلی مردم این مناطق است.

وزیر کشور با تاکید بر وحدت فرماندهی در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گفت: در چنین شرایطی پیام های اخطار مربوط به حوادث باید از سوی نهادهای ذیربط صادر شود و از اطلاع رسانی به صورت متفرقه به طور جدی پرهیز شود، ضمن اینکه برای افزایش توان مقابله با حوادث غیر مترقبه باید در حوزه‌های هواشناسی و زلزله سنجی از تجهیزات جدید و به‌روز بویژه نرم افزارهای شبیه ساز با قابلیت بالا استفاده شود و از ارائه تحلیل های روزانه در زمینه حوادث پیش رو بویژه اطلاع دقیق از میزان بارشها از مدتها قبل از وقوع غافل نشویم.

دکتر رحمانی فضلی رئیس ستاد بحران کشور پس از جلسه ستاد مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران نیز گفت: در آستانه موج جدید بارندگی ها تدابیر لازم برای همه استانها بویژه استانهای دارای اولویت خوزستان، گلستان، و لرستان اندیشیده شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: به لطف خداوند متعال و با کمک مردم و همچنین جدیت و فعالیت دستگاه های اجرایی، همه پای کار هستند و توانستیم تا الان مدیریت مناسب و مطلوب داشته باشیم .

وزیر کشور گفت: در ستاد مدیریت بحران آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه افرادی از دستگاه های ذیربط و تخصصی حضور خواهند داشت و پاسخگوی همه استان ها خواهند بود.

وی گفت: از مردم عزیز خواهشمندیم خونسردی خودشان را در استان های مختلف که بارندگی خواهند داشت، حفظ کنند و حتماً به دستورالعمل ها و توصیه های دستگاه های مرتبط توجه کنند.

رحمانی فضلی افزود: وقتی مسئولان از جمعیت می خواهند که منطقه را تخلیه کنند، تقاضای ما این است که مردم به این موضوعات توجه کنند و در جاده هایی که اعلام می شود تردد نشود، مردم در آن ها تردد نکنند و در مکان هایی که نباید توقف کنند، توقف نکنند و مشارکت خودشان را با خدمتگزاران خود در استان ها، استانداری ها و سایر دستگاه های خدمات‌رسان افزایش دهند.

وی با اشاره به جلسه ستاد بحران کشور گفت: در این جلسه آخرین گزارش ها را از وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و همچنین هواشناسی و سایر دستگاه هایی که باید در آمادگی کامل باشند، گرفتیم و همچنین با استان هایی که به علت میزان بارندگی ها و خطرات احتمالی در اولویت هستند، ارتباط مستقیم ویدئویی داشتیم.

رحمانی فضلی افزود: پیش بینی شده است که از امشب تا چهارشنبه که سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می شود برنامه ریزی و آمادگی لازم وجود داشته باشد و همچنین تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی گفت: استان خوزستان به دلیل بارش فراوان و وارد شدن سیلاب ها از سایر استان ها و همچنین ذوب برف در آن مناطق که می تواند شدت جریان آب را زیاد کند در اولویت ماست.

رحمانی فضلی افزود: استان گلستان نیر به دلیل آب گرفتگی هایی که وجود دارد و همچنین استان لرستان در اولویت های بعدی ما هستند.

وی گفت: به همه استان ها آماده باش داده شده است و قرار شد در سه تا چهار روز آینده تمام دستگاه های اجرایی که مرتبط با مدیریت سیل هستند، مرخصی شان لغو شود و در استان بمانند تا بتوانیم کارها را انجام دهیم.

رحمانی فضلی افزود: در استان هایی که احتیاج داشت به نوعی از نظر امکانات فنی، تجهیزات و لجستیک تقویت شوند قرار شد این کار انجام شود.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در این چند روز مدیریت افکار عمومی و فضای رسانه ای است و از رسانه هایی که اطلاع رسانی دقیق کردند صمیمانه تشکر می کنم، این رسانه ها نقدهاو همچنین پیشنهادهای کارشناسان را صادقانه و دلسوزانه منتقل کردند. اما برخی از رسانه ها نیز بودند که به دلیل غیر حرفه ای بودن و نداشتن تخصص و تجربه و نا آشنایی با روحیات، خلقیات و افکار عمومی، برخی از اخبار و اطلاعات که غلط یا ناقص بود یا موجب یاس و ناامیدی می شد، منتشر کردند که تلاش شد این موضوع کنترل شود.

رحمانی فضلی افزود: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد صداوسیما به عنوان مسئول کمیته اطلاع رسانی از امروز جلسات را به صورت مرتب تشکیل دهد و سیاست ها را ابلاغ کند و نتایج را برای بنده نیز ارسال کند.

وی با بیان اینکه در این ایام ۲۴ استان ما سیل داشتند و شدت و حدت در آن ها متفاوت بود، گفت: همه نیروهای ستاد و دستگاه های اجرایی، نظامی، انتظامی واقعا پای کار بودند و مردم نیز نقش بسیار خوبی در کاهش خسارت های جانی و خسارت های مالی ایفا کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تخریب جاده و ریل در برخی مناطق گفت: در آن منطقه در ۲۴ ساعت اول و حجم زیاد آبی که در منازل بود، مردم به تشخیص خودشان با امکانات و دستگاه های مکانیکی که داشتند شروع به ایجاد برش هایی در جاده و مسیر راه آهن کردند تا آب را عبور دهند.

رحمانی فضلی افزود: اما چون مردم تصویر فضایی درست و جامعی از منطقه و اطلاعات تخصصی و فنی لازم را نداشتند لذا نمی دانند آبی را که با تخریب جاده رها می شود به روستای همسایه و یا شهر کناری منتقل می شود و موجب تخریب منطقه ای دیگر می شود و این اقدام منجر به بروز اشتباهات و اعتراضاتی هم شد اما به سرعت با هماهنگی مسئولین ذیربط و همکاری و آگاهی عمومی این نواقص نیز مرتفع شد.

وی گفت: در آن منطقه یک کمیته فنی متشکل از مدیران کل فنی وزارتخانه های کشور، نیرو و راه و شهرسازی تشکیل شده است و این کمیته تشخیص می دهد که آب از کجا باید رها شود.

رحمانی فضلی افزود: در منطقه گلستان ورودی سد وشمگیر ۵۵۰ متر مکعب در ثانیه بود که این میزان اگر از پشت سد بیرون می آمد حتی گرگان را نیز آب فرا می گرفت بنابراین در آنجا تدبیر این شد که بخشی از این سیلاب را داخل دشت ها بفرستند و برای این موضوع باید کانال های جدید ایجاد می شد و در برخی نقاط راه آهن مانع بود که باید این کار انجام می شد.

وی گفت: هم اکنون مردم بدون کارشناسی این اقدام را انجام نخواهند داد و این موضوع در ساعات اولیه بود و هم اکنون نیز دستگاه های مختلف در آنجا حضور دارند و مسیرهایی که در روزهای گذشته باز شده بود مرمت شده است و امشب گزارش جدید برای ما در این باره ارسال می شود.

همچنین در این جلسه اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز گزارش کوتاهی از آخرین وضعیت امدادرسانی در حوزه مأموریت این وزارتخانه را ارائه کرد.

​در ابتدای نشست ستاد بحران کشور غراوی سرپرست استانداری گلستان و شریعتی استاندار خوزستان آخرین وضعیت حوزه های آبریز این استانها و میزان آمادگی ستادهای مقابله با بحران این مناطق در هفته جاری را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز