خبرگزاری کار ایران

دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی:

جامعه غرب روابط انسانی و خانواده را از دست داده‌است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۶۸۳

دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروز دنیای غرب در پزشکی و فناوری پیشرفت کرده، ولی خانواده و روابط انسانی را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عاملی دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی در سومین کنگره کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: من هفت نکته در خصوص آزاداندیشی دارم. نکته اول این است که فکر و اندیشه اساسا آزاد است و اینکه ما شرایط آزادی فکر را فراهم می‌کنیم غلط است زیرا فکر فرا مکان و فرا جغرافیا است.‌ کرسی‌های آزاد اندیشی ظرفیت‌هایی ایجاد می کنند تا به این ماهیت توان بیشتری بدهند. این تفکر آزاد گاه می تواند تبدیل به یک طاغوت و گاه تبدیل به امری متعالی شود.اما چطور یک فکر می‌تواند تبدیل به امری متعالی شود؟ این اتفاق در پرتو اندیشه رخ می‌دهد و اگر اندیشه در مهار تعلیم و تربیت الهی قرار نگیرد منشاء طاغوت در جامعه می‌شود.

او اشاره کرد: نکته دوم این است که نمی‌توان  فکر را محدود کرد. کسانی که می‌خواهند برای فکر قالب ایجاد کنند امکان این را ندارند زیرا فکر قالب شکنی می‌کند. ما در مسیر آزاد اندیشی باید وسعت و فراخ را برای فکر ایجاد کنیم و نباید روی قالب ها تاکید کنیم. فکر را نمی شود محدود کرد همانطور که مصداقش در فضای مجازی می‌بینیم، زیرا فضای ناشی از تفکر و ادامه فکر است‌.

عاملی با بیان نکته سوم گفت: مرز بین تفکر و نیرنگ مرز باریکی است. فکر ماهیتا از جنس علم، نور و حکمت است و راه گشاست. اگر ما اهل تفکر کردن، خوب شنیدن بودیم از اهل جهنم نبودیم و این از آیه‌های قرآن است. مسیری که انسان را به سمت طاغوت می برد نیرنگ است نه فکر. امروز  دنیای غرب در پزشکی و فناوری پیشرفت کرده ولی خانواده و روابط انسانی را از دست داده است که این پیشرفت ناقص است‌.  شاید این را به عنوان تفکر قلمداد کند اما این نیرنگ است نه اندیشه.

عاملی با بیان تفکر نوع چهارم گفت: تفکر نوع چهارم  بنیادین است و باید منتهی به فهم خالق هستی شود‌ اما علم متوجه خالق هستی نشده است در دنیای پر از مفاهیم، تکثر و داده، گمشده ای چون خدا دارد و متوجه نشده اند امروز سکولاریزم جدا شدن خدا از خانواده و نهادهای اجتماعی است ما در تفکر باید بتوانیم مهارت اندیشی را در قالب حکمت بپردازیم. امروز نوآوری در شکافتن ها در سطح سخت بوجود می‌آید. همچنین باید به این امر توجه کرد که به قانون و  مسئولیت پذیری احترام گذاشت.

 وی با اشاره به نکته پنجم گفت: آزاد اندیشی پنجمین نکته است. آزاد اندیشی در گام دوم منشور آینده و جریان انقلاب است و فضای آزاد غیر از آزاد اندیشی است ما توفیقمان به این است که همه دانشگاه ما درگیر نظریه پردازی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: ایران در سال  ۱۹۹۷ رتبه هزار را در تولید علم داشت اما در ۲۰۱۸ این آمار پنجاه برابر شده است. از طرف دیگر تدبیر رهبری درباره آزاد اندیشی مهم است و باید به آن توجه کرد.

عاملی ادامه داد: نکته ششم این است که تفکر نقطه ای و ذهن کلیشه ای یکی از آسیب های نظریه پردازی است که معمولا این تفکر ابراز احساسات می کند.

 وی یادآورشد: تفکر بعدی سطح هندسی بوده و نوآوری درونش است که امروز اتصال به سیارات مختلف را پیدا می کنیم که در این رابطه باید تفکر را با همه ابعاد ببینیم.

او تاکید کرد: اندیشه های علمی جوهر دار باید برای پیشرفت گسترش یابد این در حالی است که نفس نمی‌گذارد عقل کار کند از طرفی فردی که تابع نفس است جامعه را دچار مشکلات متعدد می کند و باید بگویم پیری آدم های تابع نفس خطرناک است چراکه انسان وقتی تفکر می کند باید بتواند آزاداندیشی کند.

وی در پایان ادامه داد: این دهه، دهه دانش یکپارچه نام گذاری شده است و نگاه چند رشته ای را بوجود می آورد علم متعلق به کسانی است که دارای رویکرد الهی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز