خبرگزاری کار ایران

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور:

کلاهبرداری تلفنی از ۵۰ نفر در یکی از شهرها/ در سایت دیوار با آمار بالایی با کلاهبرداری مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۲۵۴

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تاکید کرد: در سایت دیوار با آمار بالایی با کلاهبرداری مواجه هستیم اما آیا باید همه اقدامات را خود مسئولان این سایت انجام دهند؟ درست است که ما از آنها خواسته‌‌ایم تا میزان دقت و امنیت خود را بالا ببرند اما تا کجا؟ باید بخش خصوصی را مسئولان جلوگیری از کلاهبرداری از مردم بدانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد جوادی‌‌نیا در همایش تخصصی پیگیری موثر و کارآمد جرایم سایبری در حوزه بانکداری الکترونیکی گفت: بحث جرایم مالی در فضای مجازی گسترش زیادی داشته است. با توجه به اینکه معاملات مالی مردم به سمت بانکداری الکترونیک پیش می‌‌‌‌رود و مردم روزبه‌‌‌‌روز به این فضا نیازمندی بیشتری پیدا می‌‌کنند. همین امر سبب شده است که مجرمان نقطه هدف خود را در این فضا انتخاب کنند.

وی با اشاره به گسترش استارت‌‌آپ‌‌ها اظهار داشت: گسترش استارت‌‌آپ‌‌ها باعث می‌‌شود مردم به استفاده از بانکداری الکترونیکی روی بیاورند بنابراین مهمترین موضوع در حال حاضر تامین امنیت معاملات الکترونیکی است.

این مقام قضایی با اشاره به سامانه کاشف تصریح کرد: سامانه کاشف اگرچه کارایی بالایی دارد اما اقداماتی که از طریق این سامانه انجام می‌‌شود، پس از وقوع جرم است. متاسفانه هنوز این سازمانه باعث نشده که همه وجوه مردم که از طریق مجرمان کلاهبرداری شده است، بازگشت داده شود.

جوادی‌نیا با بیان اینکه نکته اساسی آن است که باید به فکر پیشگیری از جرایم در فضای مجازی باشیم، خاطرنشان کرد: بانک‌ها امروز در دنیا به سمت سویی می‌‌روند که از مکانیزم‌‌های مختلف برای جلوگیری از خسارت کمتر به مشتریان استفاده می‌‌کنند. در کشور نیز باید فرآیند اتفاقات این باشد که هر بانکی بتواند امنیت بانکداری الکترونیکی بیشتری داشته باشد و بانک‌هایی که در این زمینه بهتر عمل می‌‌کنند نیز قطعا حرف اول را می‌‌زنند و می‌‌‌توانند مانع از گسترش کلاهبرداری‌‌ها شوند.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بارز کلاهبرداری‌‌‌ها که حجم زیادی را به خود اختصاص داده، یک موضوع خنده‌‌‌‌‌دار است اما ما می‌‌بینیم که همین موضوع باعث شده مبالغ کلانی از افراد کلاهبرداری شود. حتی در روزهای اخیر نیز در یکی از شهرها از طریق کلاهبرداری تلفنی ۵۰ نفر مورد سوءاستفاده قرار گرفتند.

معاون دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت سخت‌گیری بیشتر بانک‌ها ابراز داشت: در این خصوص باید مباحث قانونی ایجاد شود، مجلس نیز قوانین سخت‌‌گیرانه‌‌‌‌تری بگذارد. همچنین مقررات بانک‌‌ها باید بیشتر شود اما بانک‌‌ها نیز باید تلاششان را برای تامین امنیت بانکداری الکترونیک بیشتر کنند. از بانک‌ها درخواست می‌‌کنیم تا در تامین امنیت معاملات بانکی بیشتر تلاش کرده و این مطالبه به حق مردم را جدی بگیرند. ما و پلیس فتا نیز راهکارهای ساده‌‌ای نیز داریم که در اختیار بانک‌ها قرار دهیم. 

جوادی‌نیا با اشاره به آمار بالای کلاهبرداری در سایت دیوار نیز بیان کرد: در سایت دیوار با آمار بالایی با کلاهبرداری مواجه هستیم اما آیا باید همه اقدامات را خود مسئولان این سایت انجام دهند؟ درست است که ما از آنها خواسته‌‌ایم تا میزان دقت و امنیت خود را بالا ببرند اما تا کجا؟ باید بخش خصوصی را مسئولان جلوگیری از کلاهبرداری از مردم بدانیم. ما به بانک مرکزی اعلام کرده‌‌ایم بانک‌ها نه تنها در حوزه بانکداری الکترونیکی باید از رمز یکبار مصرف استفاده کنند، بلکه در هنگام خرید از دستگاه خودپرداز نیز بانک باید رمزهای یک بار مصرف در اختیار مردم قرار دهد.

وی اضافه کرد: چنانچه بانک‌ها درخصوص وضعیت امنیتی‌‌شان اقدامات مناسبی را انجام ندهند ما به ناچار بانک‌ها را از نظر رده‌‌‌بندی امنیتی به مردم اعلام می‌‌کنیم. نکته حائز اهمیت، دیگر این است که بانک‌‌‌ها باید به تراکنش‌‌ها دقت داشته باشند و تراکنش‌‌های مشکوک را به مراجع قضایی اطلاع دهند. این امر می‌‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش جرایم از جمله پولشویی و قمار داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز