خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور:

برای پایان دادن به مناقشات در صورت لزوم چند وزیر را قربانی کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۴۸۹

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: ۳۰ سال است که بر سر حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش و حدود تصدی‌گری دولت در این زمینه مناقشه داریم و حتی اگر لازم باشد چند وزیر را قربانی کنیم باید به مناقشات موجود در آموزش و پرورش پایان دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در افتتاحیه اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش گفت: اداره امور عمومی همیشه در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سطح اول بیشتر به مباحث نظری می پردازد و سطح نظریه دولت تلقی می‌شود و در این مورد است که دولت چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد. سطح دوم سطح سیاستگذاری است؛ و چگونگی تحقق نظریه دولت که بیشتر بر مبانی حقوقی و قوانین اساسی مطرح می‌شود، در این سطح قرار دارد و آنچه که مناقشه برانگیز است، همین موضوع است.

او افزود: سطح سوم سطح اجرایی است و به موضوعاتی می‌پردازد که تحت عنوان حکمرانی خوب از آن یاد می‌شود و به کیفیت بخشی و بهره‌وری لازم می‌پردازد.

معاون رییس جمهور در خصوص قانون تحصیل رایگان پیش از انقلاب گفت: این قانون دولت را مکلف به فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب و مبتنی بر اصل سوم و ۳۰ قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه حقی عمومی است و دولت موظف به برقراری تحصیل رایگان است که در این مورد مناقشه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط در سطح دوم ۳۰ سال است که همچنان مناقشه داریم و دعوا بر سر آن است که حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش چه میزان باشد و تصدی گری دولت در این میان چطور باشد. این بحث به جز جنبه سیاستگذاری، وجه سیاسی هم پیدا کرده و این وجه بر سایر ابعاد غلبه دارد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: منابعی که در اختیار آموزش و پرورش است، امکان کاستن ندارد؛ اما باید دید با این منابع چطور آموزش و پرورش را اداره کنیم و از همین منابع بخشی را برای کیفیت بخشی در نظر بگیریم.

انصاری اظهار کرد: برای رسیدن به پاسخ روشن باید به چند سوال اساسی در آموزش و پرورش پاسخ داد، سوال اول این است که آموزش رایگان به چه معناست؟ باید حد رایگان بودن را تعریف کنیم. آنچه بر عهده ماست آموزش رایگان است.

وی ادامه داد: اگر قبول داریم مدیریت تخصص است، چرا ۴۰ سال است برای واحد‌های آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم هر کسی که معلم است، مدیر هم می‌تواند باشد؛ البته این موضوع را در واحد‌های اداری هم داریم، اگر برنامه ریزی و کارگزینی تخصص است چرا نیرو برای آن تربیت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: وقتی بسیاری از مدارس و ادارات آموزش و پرورش مشکل جدی دارند، این موضوع به این بر می‌گردد که معلم و مدیری دو تخصص جدا از هم است و افرا‌دی که خبره کار نبودند در مصدر مدیریت قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی  در پایان اظهار داشت: در دنیا نسبت معلم به عوامل پشتیبانی ۲۵ به ۷۵ درصد است، اما این آمار در کشور ما بالای ۳۵ درصد است که باید ببینیم این موضوع چقدر با اهداف تعلیم و تربیت منطبق است. به طور کلی آموزش و پرورش را باید به سمت تخصصی کردن و متناسب کردن مشاغل پیش ببریم. در حوزه سیاستگذاری باید به مناقشات پایان دهیم و تصمیمات بزرگ بگیریم، حتی اگر شده چند وزیر را قربانی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز