خبرگزاری کار ایران

سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

ایجاد محدودیت در واردات محصولات آرایشی و بهداشتی

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۵۷۱

سازمان غذا و دارو همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهم فعالیت ها و عملکرد این سازمان در زمینه های مختلف دارویی و غذایی را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، ایجاد محدودیت در واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در راستای حمایت از محصولات تولید داخل، راه اندازی حلال کازمتیتگ، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز جهت ثبت عوارض جانبی محصولات آرایشی و بهداشتی، بازنگری ضوابط و مقررات واردات و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با تاکید بر ایمنی محصولات مذکور، ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه  (PMS)و تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، سلامت و کیفیت در اداره کل آرایشی و بهداشتی از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه ارتقای کیفی و تاکید بر حمایت از تولید داخل محصولات آرایشی و بهداشتی بوده است.

همچنین این سازمان با ارتقای ایمنی و سلامت برنج و روغن های خوراکی، کاهش مصرف نمک (سدیم) در فرآورده های غذایی، تدوین و اجرای طرح ملی نشانگرهای رنگی تغذیه ای (برچسب گذاری نشانگر رنگی برای ۱۰۰ درصد فرآورده های غذایی و آشامیدنی مشمول)، غنی سازی مواد غذایی به منظور کاهش شیوع و کمبود ریز مغذی ها، وضع مقررات و ضوابط درخصوص تراریختگی و رخدادهای تراریختگی  EVENT و الزام به رعایت آنها توسط واحدهای واردکننده و تولیدکننده و درج نشان تراریختگی بر روی برچسب محصولات توسط تمام شرکت هایی که در محصولات تولیدی یا وارداتی خود از ترکیبات سویا، کلزا، کانولا، ذرت و پنبه دانه استفاده کرده اند، بر تدوام اجرای طرح پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر NCD تاکید داشته است.

بر اساس این گزارش اجرای برنامه درجه بندی واحدهای تولیدی  (PRPsU)،تشویق تولید محصولات سالم از طریق نشان ایمنی و سلامت به محصولات واحدهای تولیدی منتخب، ارتقای استقرار نظام مدیریت ایمنی مواد غذایی در واحدهای تولیدی، همکاری در اجرای برنامه آلاینده ها و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای افزایش کیفی محصولات غذایی بوده است.

همچنین استقرار سیستم فارماکوویژیلانس در کشور به منظور شناسایی به موقع عوارض و تداخلات دارویی و اشتباهات داروپزشکی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل تجویز داروهای پرهزینه، تلفیق دارویی، راه اندازی اتاق تمیز و بخش مراقبت های دارویی در مراکز درمانی و بررسی نسخ دارویی پزشکان و انجام مداخلات لازم در جهت ارتقای تجویز منطقی دارو و انجام آموزش در این زمینه که منجر به کاهش تعداد اقلام دارویی در نسخ، کاهش میانگین درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک، کورتیکواسترویید و داروهای تزریقی در کل کشور شده است، از دیگر اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در زمینه کنترل کیفی مصرف دارو بوده است.

راه اندازی ۴۳ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاهی و ۷ مرکز اطلاع رسانی دارویی در بیمارستان های کل کشور به منظور دسترسی سریع و گسترده مردم و گروه پزشکی به اطلاعات دارویی و دریافت مشاوره تخصصی درخصوص مسمومیت ها از طریق تلفن ۱۹۰ و برنامه ریزی و اجرای آموزش های تخصصی به گروه پزشکی و عموم مردم در جهت ارتقای فرهنگ تجویز و مصرف داروها و پیشگیری و درمان مسمومیت ها از اهم اقدامات این سازمان بوده است.

براساس این گزارش، این سازمان با افزایش تولید داخلی فرآورده های طبیعی و داروهای طب سنتی ایران (با کیفیت مطلوب) و به کارگیری فناوری های نوین با اولویت دادن تولید فرآورده های وارداتی هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص به همراه گسترش همکاری های علمی و فناوری در سطح بین المللی دنبال کرده است.

همچنین این سازمان با برنامه های اساسی خود موفق به افزایش خوداتکایی، اشتغال‌زایی و استفاده حداکثری از توان داخلی در حوزه فرآورده های طبیعی و داروهای طب سنتی ایران و کنترل واردات غیر لازم و بی رویه شده است.

افزوده شدن فهرست داروهای طبیعی ایران به فرهنگ نامه دارویی سازمان جهانی بهداشت  (WHO)، الحاق به سازمان های بین المللی نظارت و بازرسی PIC/s و افزایش سهم فرآورده های دارویی طبیعی و سنتی در بازار دارویی کشور  نیز از جمله اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در این زمینه بوده است.

سازمان غذا و دارو با راه اندازی سامانه TTAC در تسهیل صدور مجوز الکترونیک برای جهت صدور پروانه واردات،تولید، ترخیص و گشایش نیز اقدام کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز