خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگو با ایلنا:

طبق قانون سوابق تحصیلی باید جایگزین کنکور شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۲۲۵

رئیس سازمان سنجش در خصوص شرایط حذف کنکور گفت: آن چیزی که در قانون به عنوان جایگزین کنکور مطرح شده، سوابق تحصیلی آموزش متوسطه است.

ابراهیم خدایی (رئیس سازمان سنجش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سازمان سنجش در خصوص حذف کنکور طفره رفته و شرایط را بهانه کرده است، گفت: ایشان فرافکنی می‌کند و متاسفانه هم قانون را خوب نمی‌داند و هم وظایف دستگاه‌ها را به طور کامل نمی‌شناسد. من به عنوان یک برادر به ایشان توصیه می‌کنم، اول قانون را بخواند، بعد مصاحبه کند. حتی ایشان تفاوت ۸۵ درصد ظرفیت را که در قانون سال ۹۲ بصورت صریح آمده، ۸۵ نمره می‌گویند، این نشان می‌دهد، ایشان حتی فرصت مطالعه قانون را هم نداشته‌اند.

خدایی درباره رویکرد سازمان سنجش جهت حذف تدریجی کنکور توضیح داد: آن چیزی که در قانون به عنوان جایگزین کنکور مطرح شده سوابق تحصیلی آموزش متوسطه است. طبق قانونی که در سال ۸۶  وجود داشت، وزارت آموزش و پرورش بایستی سوابق تحصیلی کل سه سال دبیرستان به علاوه پیش دانشگاهی را به عنوان سوابق تحصیلی در نظر بگیرد که آموزش و پرورش فقط اطلاعات یک سال از این چهار سال را داشت، در نتیجه اصولا جایگزینی برای آن ایجاد نشد. از سال ۹۲ به بعد نیز سه یا چهار درس اضافه شد تا ملاک سوابق تحصیلی قرار بگیرد که آموزش و پرورش آن را هم پوشش نداد. این نکات هم در قانون اصلاحیه سال ۹۵ و هم در آیین نامه اجرایی مصوب هیات دولت آمده است.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: لذا هر موقع که آموزش و پرورش این جایگزین‌ها را ایجاد کرد، شورای سنجش و پذیرش دانشجو میزان تاثیر سوابق تحصیلی را با توجه به سهم آن برای رشته‌های با آزمون را افزایش می‌دهد. بنابراین لزومی ندارد که وظایفی که ما باید خودمان انجام بدهیم را انجام ندهیم و بعد آن را گردن دستگاه‎های دیگر بیاندازیم.

خدایی در خصوص ترمیم نمره و تاثیر آن بر سوابق تحصیلی گفت: پیش‌تر آموزش و پرورش  در این مورد روند موردنظر را اعلام کرده بود، البته مصوبه شورای سنجش و پذیرش در مورد این مساله و برای کسانی که  می‌خواهند سوابق تحصیلی خود را ارتقا بدهند، سازو کاری را در نظر گرفته است.

او اشاره کرد: وزارت آموزش و پرورش این قسمت را طبق روتین اجرایی کرده نه اینکه انجام ندهد، اما شخصی که دیپلم خود را سال ۹۸ می‌گیرد و می‌خواهد مهرماه وارد دانشگاه شود دیگر فرصتی برای ترمیم نمره ندارد، زیرا بلافاصله بعد از دریافت سوابق تحصیلی وارد دانشگاه خواهد شد. از طرفی اگر داوطلبی بخواهد برای سال آینده سوابق تحصیلی خود را ارتقا بدهد برای سال ۹۹ می‌تواند با سوابق تحصیلی جدید وارد شود.

وی گفت:  نکته حائز اهمیت این است که ترمیم نمره برای دانش‌آموزان سال جاری امکان‌پذیر نیست، اما دانش آموزان برای سال آینده می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان سنجش در پایان تاکید کرد: سازمان سنجش از اینکه وزارت آموزش و پرورش برای ترمیم نمره چقدر هزینه می‌گیرد اطلاع ندارد، اما اینکه داوطلبان چگونه می‌توانند سوابق تحصلیی خود را افزایش دهند به تفصیل در آیین نامه‌ها و ضوابط  قید شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز