خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سنجش آموزش در گفت‌و‌گو با ایلنا:

استانداردسازی امتحانات نهایی در دستور کار قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۳۲

به دلیل تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در ورود افراد به دانشگاه، باید به سمت استانداردسازی امتحانات پیش رویم که این استانداردسازی شامل مولفه‌هایی چون عدالت آموزشی، سنجش علمی درست و طراحی سوالات می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تا زمانی‌که مکانیزم برگزاری امتحانات در دوره متوسطه به صورت نهایی ایجاد نشود، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم بالا نمی‌رود.

ابراهیم خدایی در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سوال که با حذف کنکور در ۵ سال آینده، تکلیف ۱۵درصد رشته‌های پرمتقاضی در کنکور چه می‌شود، اظهار داشت: قانون برای حذف کامل کنکور سه روش مشخص کرده؛ یکی اینکه سوابق تحصیلی باید لحاظ شود که در این صورت باید برای سه سال آموزش متوسطه، امتحانات به صورت نهایی برگزار شود و تا زمانی‌که مکانیزم برگزاری امتحانات به صورت نهایی ایجاد نشود، طبیعتا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم بالا نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه باید یک زیرساخت سیستم ارزشیابی ایجاد شود تا بتوان تاثیر سوابق تحصیلی را بالا برد، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها مربوط به امتحانات نهایی می‌شود که باید در هر سه مقطع برگزار شود؛ در حالی که هم اکنون امتحانات نهایی در یک سال دوره متوسطه برگزار شود. بنابراین زمانی به سمت افزایش سوابق تحصیلی در کنکور پیش خواهیم رفت که امتحان نهایی در دو سال دیگر این دوره نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: در هر صورت فعلا ما برای کنکور سال آینده تاثیر ۲۵ درصدی سوابق را داریم و حداکثر سهم‌ در یک سال ۳۰ درصد است.

خدایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای دو سال تحصیلی متوسطه امتحانات نهایی برگزار نشود، طبیعتا بحثآزمون ترکیبی و پذیرش برای ۱۵ درصد ظرفیت‌های پر متقاضی وجود دارد.

رئیس سازمان مرکز سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه صرف برگزاری امتحانات نهایی مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار داشت: باید به سمت استانداردسازی امتحانات نهایی پیش رویم که این استانداردسازی شامل مولفه‌هایی چون عدالت آموزشی، سنجش علمی درست و طراحی سوالات می‌شود؛ استانداردسازی یعنی امکان مقایسه نمرات وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: به طور مثال در حال حاضر کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند؛ در صورتی که رد شوند، سال آینده بار دیگر شرکت می‌کنند اما زمانی که ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی باشد، فرد دیگر نمی‌تواند، نمرات قبلی خود را اصلاح کند.

خدایی افزود: سوالات امتحانات نهایی از نظر سطح دشواری، روایی و پایایی باید مطابق با آزمون‌های استاندارد باشد که نمرات در این شرایط بتوانند، با هم مقایسه شوند.

وی در پاسخ به اینکه سال آینده درصد سوابق تحصیلی چقدر افزایش می‌یابد، گفت: باید بررسی شود و اظهارنظر در این باره فعلا زود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز