خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد؛

آبزیان رودخانه‌های شمال کشور به دلیل شیرابه زباله‌ها از بین رفته‌اند/ امروز شاهد جنگ بین شهری بر سر تامین آب هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۷۸۳

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه آبزیان رودخانه‌های شمال کشور به دلیل شیرابه زباله‌ها از بین رفته‌اندف گفت: ساخت نیروگاه‌های زباله سوز در استان‌های شمالی کشور برای رفع مشکل زباله، به دلیل رطوبت زیاد ناکارآمد است.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند در استانداری مازندران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تمام حوزه‌های پوشش گیاهی و خاک مرتبط به محیط زیست با فاکتورهای منفی مواجه است، اظهار کرد: اوضاع محیط زیست در کشور عقب مانده است؛ افزایش جمعیت، سطح زندگی مردم و افزایش مصرف و همسویی با تخریب محیط زیست پیامدهایی درپی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده در کشور ناشی از بی‌توجهی به توسعه پایدار است، یادآورشد: مشکلات زیست محیطی را نمی‌توان با نگاه‌ها و اعتبار دولتی بر طرف کرد، بلکه نیازمند مشارکت‌های مردمی  هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و مراکز در کشور آلایندگان محیط زیست هستند،خاطرنشان کرد: توجه و پالایشی اساسی نسبت به حوزه محیط زیست نشده است و محیط زیست وظیفه دارد در برابر تندروها و مخرب‌های زیست محیطی ایستادگی کند.

کلانتری با اشاره این نکته که در حوزه زیست محیطی ما باید برخورد نسبی و تعادلی داشته باشیم و اگر تفکر صرف اجرای قوانین زیست محیطی در کشور عملیاتی شود تمام واحدهای بزرگ صنعتی ما با منشاء آلودگی از جمله خودروسازی باید تعطیل شود، افزود: بی‌توجهی به توسعه پایدار باعث شده تا بسیاری از صنایع آلاینده وارد کشور شود.

رئیس سازمان محیط زیست بزرگترین معضل در کشور را کمبود آب دانست و تصریح کرد: ۹۰ درصد آب کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی تامین می شود و امروز شاهد جنگ بین شهری بر سر تامین آب هستیم.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی نابودی یوزپلنگ کمبود آب است، یادآور شد: کمبود آب سبب شده تا این گونه نادر منقرض شود و این آسیب بزرگی برای محیط زیست کشور است.

کلانتری گفت: در شرایط فعلی میزان مصرف آب تجدید پذیر در سطح کشور ۱۳۲ درصد است و این در حالی است که باید صرفا حدود ۴۰ درصد از آب تجدید پذیر مورد استفاده قرار گیرد و این مصرف بی رویه بحران کشور را جدی کرده است.

وی با بیان اینکه کم کردن مشکلات زیست محیطی منوط به آگاه سازی جامعه است، افزود: این کار بر عهده تشکل های زیست محیطی است، اگر تشکل های زیست محیطی نبودند امروز معضل کشور در این حوزه بیشتر از شرایط حاضر بود و نباید صرفا به اتهام جاسوس بودن و یا سایر اتهامات بخواهیم کارکرد تشکل‌ها را کمرنگ کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه دولت برای اولین بار ۱.۳ میلیارد دلار برای بهبود مدیریت پسماند با اولویت استان‌های شمالی درنظر گرفت ولی متاسفانه این بودجه در مجلس حذف و در بخش دیگری صرف شده است،اظهار کرد: برای رفع مشکل پسماند در استان‌های شمالی کشور باید از شعار خارج شویم و به کارهای عملیاتی و اجرایی برسیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: متاسفانه آبزیان همه رودخانه‌های شمال کشور به دلیل شیرابه‌ها و زباله‌ها از بین رفته‌اند و حذف بودجه پسماند به منزله نابودی مناطق شمالی است.

وی با اشاره به اینکه اینکه پسماند در کل کشور و از جمله در استان‌های شمالی یک معضل به شمار می‌رود و وضعیت استان گیلان در حوزه پسماند از مازندران بدتر است تصریح کرد: ساخت نیروگاه‌های زباله سوز در استان‌های شمالی کشور برای رفع مشکل زباله به دلیل رطوبت زیاد ناکارآمد است؛ استان‌های کشور نباید تمام طرح‌های مدیریت پسماند را با نیروگاه زباله سوز و تولید برق گره بزنند و باید سایر طرح ها را نیز تجربه کنند 

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه اولویت بودجه پسماند سال آینده کشور برای استان‌های شمالی است، خاطرنشان کرد: هر میزانی که مجلس شورای اسلامی مصوب کند اعتبار اصلی به استان‌های شمالی کشور پرداخت می‌شود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز