خبرگزاری کار ایران

محاکمه متهمان از طریق ویدئو کنفرانس در کلانتری‌ها/راه اندازی کلانتری های مجازی در سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۵۱۱

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی از هماهنگی با دستگاه قضائی برای حذف فیزیکی بدرقه متهمان و محاکمه آنان در کلانتری به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.

به گزارش ایلنا، سردار مهدی شرفی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کشفیات عملیات مرصاد ۲۶ فرماندهی انتظامی استان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: پلیس پیشگیری ناجا با سه هزار کلانتری و پاسگاه در سراسر کشور، ایستگاه‌‌های ایست و بازرسی، پلیس راه‌‌آهن و هواپیمایی، پلیس حفاظت از شخصیت‌‌ها و حفاظت از یگان‌‌ها و همچنین با نظارت بر ۷۰۰ مؤسسه حفاظتی و مراقبتی آماده ارائه خدمت هرچه بیشتر به مردم شریف ایران است.

وی با بیان اینکه سالانه با ۳۰ میلیون مراجعه‌‌کننده به کلانتری‌‌ها و پاسگاه‌‌‌ها روبرو هستیم، اظهار داشت: یکی از اولویت‌‌‌ها و راهبردهای اساسی ما برون‌‌‌سپاری بخشی از خدمات این مراکز به دفاتر پلیس+۱۰ و الکترونیکی کردن بخش دیگری از ماموریت‌‌‌ها است به نحوی که فرآیند پیگیری پرونده شاکیان به صورت پیامکی به آنان ارائه و دیگر نیاز به حضورشان در کلانتری نباشد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: با مجموع این اقدامات در سال ۹۷ موفق شدیم، پنج میلیون از مراجعات مردم به کلانتری را کاهش دهیم و میزان خدمت‌‌رسانی کلانتری‌‌ها و پاسگاه‌‌ها را نیز بیشتر کنیم.

شرفی یکی از اقدامات دیگر پلیس پیشگیری ناجا در راستای حفظ حقوق شهروندی و حقوق متهمان را حذف فیزیکی بدرقه متهمان و محاکمه آنان در کلانتری، به صورت ویدئو کنفرانس دانست و تصریح کرد: با راه‌‌اندازی این سیستم هر فردی به هر اتهامی که بازداشت شده مشخصات آن در سیستم ثبت و قاضی پرونده به صورت آنلاین به پرونده وی رسیدگی می‌‌کند.

وی از راه‌‌اندازی کلانتری‌‌‌های مجازی در سال ۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ مورد از فعالیت‌‌‌ها و خدمات انتظامی احصاء شده که مردم می‌‌توانند از بستر فضای مجازی یا از طریق موبایل خود به صورت آنلاین با این کلانتری‌‌ها ارتباط برقرار کرده و خواسته خود را مطالبه و پیگیری کنند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به راه‌‌اندازی واحدهای سیار پلیس اشاره کرد و ابراز داشت: با هماهنگی‌‌های صورت گرفته این واحدها برای اولین بار در نجف‌‌آباد استان اصفهان ساخته می‌‌شود و پیش‌‌بینی می‌‌کنیم تا پایان سال آینده ۱۰۰ واحد سیار پلیس به واحدهای اجرایی و عملیاتی در سراسر کشور واگذار شود.

به گفته شرفی، این واحدها مجهز به سیستم تصویری GIS و ABLS بوده و به نیروهای عمل‌‌کننده امکان می‌‌دهند همزمان با تغییر جغرافیای جرم و حرکت مجرمان به سرعت وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه تمام شعبات قضائی باید در انتهای سال ۹۸ به کلانتری تبدیل شوند، عنوان کرد: زیرساخت‌‌های این اقدام نیز فراهم شده و در صورت عملی شدن آن میزان خدمات‌‌دهی کلانتری‌ها و پاسگاه‌‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا حرفه‌‌ای‌‌گرایی کارکنان کلانتری‌‌ها و پاسگاه‌‌ها را از دیگر اقدامات این پلیس برشمرد و یادآور شد: در سال جاری ۲۵ هزار نفر از ماموران این یگان‌‌ها در دوره‌‌های استانداردسازی و تعالی رفتار شرکت کردند و نحوه رفتار با مردم در شرایط و موقعیت‌‌های مختلف را فرا گرفتند.

شرفی اضافه کرد: با ارزیابی‌‌های به عمل آمده و تماس‌‌هایی که با مراجعان به کلانتری‌‌ها انجام گرفت، ۸۷ درصد افرادی که با آنان تماس گرفته شده بود از رفتار کارکنان کلانتری و ۸۵ درصد نیز از عملکرد این یگان‌‌ها ابراز رضایت کردند.

وی با تاکید بر اینکه میانگین حضور ماموران پلیس بر سر صحنه هفت تا هشت دقیقه است، بیان کرد: در این خصوص به دنبال عملیاتی کردن طرح منظومه گشتی‌‌ها هستیم تا بتوانیم علاوه بر گشت‌‌های انتظامی کلانتری‌‌ها از گشتی‌‌های پلیس آگاهی، مواد مخدر و... نیز استفاده کنیم به طوری که هر زمان شهروندی با ۱۱۰ تماس گرفت همزمان از طریق دستگاه‌‌های ABLS به تمام این گشت‌‌ها منتقل می‌‌شود و این کار باعث خواهد شد که فاصله زمان تماس شهروندان تا رسیدن ماموران به سر صحنه کاهش پیدا کند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی ادامه داد: از نظر کارکردی، بیش از ۵۶ درصد کشفیات و بیش از ۸۵ درصد دستگیری‌‌‌ها در حوزه پلیس پیشگیری انجام شده و این موضوع بیانگر افزایش توانمندی‌‌ها و قابلیت‌‌های این یگان است.

شرفی با تقدیر از توجه ویژه فرمانده ناجا به حوزه کلانتری‌‌ها و پاسگاه‌‌ها گفت: در بودجه سال آینده ۵۶۰ میلیارد تومان برای کلانتری‌‌ها و پاسگاه‌‌ها پیش‌‌‌‌بینی شده که امیدواریم تخصیص‌‌های لازم هم به موقع انجام یابد.

وی یکی از جرایم مورد توجه را سرقت از اماکن خصوصی و دولتی ذکر کرد و اظهار داشت: طرح ایجاد یگان‌‌های حفاظت فیزیکی در دستگاه‌‌ها ایجاد شده و اگر دستگاه‌‌ها نسبت به این موضوع توجه بیشتری کنند به کاهش وقوع جرم کمک بسیار زیادی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز