خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار شورای شهر تهران به ایلنا خبر داد:

تاسیس دیوان محاسبات شهری برای رسیدگی به تخلفات مالی مدیران شهرداری

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۲۳۶

خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به فراهم شدن زیرساخت های لازم برای تاسیس دیوان محاسبات شهری گفت: تاسیس این دیوان برای رسیدگی به تخلفات مالی مدیران شهرداری در برنامه سوم توسعه شهری قرار می‌گیرد.

حسن رسولی (خزانه‌دار شورای شهر تهران ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تشکیل دیوان محاسبات شهری گفت: این دیوان در نظام مدیریت شهرها و روستاهای کشور یک نقطه هدف راهبردی است که رسیدن به آن مستلزم تمهیدات مقدمات از جمله استقرار ذی‌حسابی‌ها در تمام سطوح سازمانی شهرداری‌ها اعم از ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌ها، تاسیس خزانه مشترک، استفاده بهینه از سازوکار حسابرسی و تفریغ بودجه سالیانه شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن، مقدمه‌سازی در قالب مصوبات شورای عالی استان‌ها است.

وی در پاسخ به این سوال که شورای شهر تهران تاکنون چگونه بر کار شهرداری تهران نظارت می‌کرده است، گفت: تاکنون این نظارت از طریق حسابرسی‌های سالیانه و گزارشات تفریغ بودجه صورت می‌گرفته است. متاسفانه تاکنون از بحث ذی‌حسابی‌ها استفاده کافی نمی‌شده و خزانه مشترک هم نداشتیم. بنابراین در روند اعمال نظارت مالی نواقصی بوده است. اکنون ایجاد خزانه مشترک و بحث فعال کردن ذی‌حسابی‌ها عملیاتی شده و در کنار این دو، تفریغ بودجه و گزارش حسابرسی‌ها سازوکارهایی هستند که باهم 4 ابزار نظارتی را تشکیل می‌دهند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه با استفاده از ابزارهای یادشده چگونه، در چه مرجعی و با چه ضوابطی با تخلفات احتمالی برخورد شود، ما را نیازمند تشکیل دیوان محاسبات شهری می‌کند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون در مسیر رسیدن به هدف ایجاد دیوان محاسبات شهری هستیم و تا رسیدن به آن هدف، باید مرحله‌به‌مرحله اقدامات مربوطه را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در نظام مدیریت شهری که شوراهای اسلامی‌شهرها در آن به‌مثابه مجالس محلی فعالیت می‌کنند، از آنجا که این شوراها ناظر بر حسن اجرای امور به‌ویژه در حوزه مالی و محاسباتی در شهرداری هستند، به سازمانی شبیه به دیوان محاسبات کشور نیاز است.

رسولی در ادامه گفت: برای رسیدگی به تخلفات مالی مدیران شاغل در حوزه مدیریت امور محلی و به‌ویژه شهرداری‌ها که دارای قانون خاص هستند، بایستی همانند تخلفات کارکنان دولت که در دیوان محاسبات به آن رسیدگی می‌شود، دیوانی وجود داشته باشد. دیوان محاسباتی بازوی نظارتی مجلس است و دیوان محاسبات شهری هم باید بازوی نظارتی شورای شهر تهران باشد.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر تهران از ابتدا رسیدن به این هدف را به عنوان یکی از اهداف و مسئولیت‌های مهم خود تعریف کرد. تحقق تاسیس دیوان محاسبات شهری مستلزم فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی است که فراهم شده و در برنامه سوم شهرداری هم باتوجه به زیرساخت‌ها بنا داریم اصل تاسیس و راه‌اندازی دیوان محاسبات شهری را در دستور کار قرار دهیم.

رسولی خاطرنشان کرد: امکان حقوقی استقرار و شرح وظایف و ماموریت‌های دیوان محاسبات شهری باید از طریق شورای شهر، شورای عالی استان‌ها، دولت و مجلس فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز